حاجی‌دلیگانی در صحن علنی:

فعالیت های زنجیره تولید و عرضه در معرض دید باشد

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس گفت: تمام فعالیت های زنجیره تولید و عرضه و انبارداری در معرض دید باشد.

فعالیت های زنجیره تولید و عرضه در معرض دید باشدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم میمه و شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن از بازار فولاد گفت: سنگ آهن  و  بخشی از معادن از ثروت عمومی و انفال است. از یک سو زنجیره فولاد در کشور دچار تعارض و تضاد جدی است و خواستار رهاسازی قیمت محصول تولیدی هستیم و از سویی دیگر رانت و یارانه در نهاده‌های تولید همچون مواد معدنی و انرژی وجود دارد.

او ادامه داد: این خواسته به ضرر عموم شهروندان است که همه آنها سهمی در انفال و ثروت‌های عمومی و معادن دارند. آنها که اقتصاد بین الملل را به رخ سیاستگذاران می‌کشند و خواستار فروش محصولات خود در بازارهای جهانی به نرخ‌های بین‌المللی هستند، باید هزینه‌های مواد و مواد اولیه و معدنی و نیروی کار و انرژی خود را هم آزاد و بین المللی پرداخت کنند.

حاجی دلیگانی افزود: وقتی یک واحد تولیدی فولاد گزارش می دهد که در یک سال چندین هزار میلیارد تومان سود داشته است، در واقع باید بدانیم که حاصل همه آن هنر مدیریت و هیئت مدیره، خارج شدن پول از جیب فقرا و ورود به جیب  نامرئی برخی افراد است. یادم است یک ماه پیش یک آهن فروش پیش به بنده گفت که من در چهار ماه ۲۰ میلیارد تومان سود کردم، من این سود را نمی‌خواهم داشته باشم!

او بیان کرد: ایجاد انحصار در خرید هر محصول از جمله فولاد خود باعث ایجاد فساد و رانت است. ما باید بورس را مردمی و ورود اقشار مختلف مردم به بورس حتی با سهام‌های کم را آسان و آزاد کنیم و تعیین کف و سقف قیمت فولاد باعث نایابی محصول در بازار خواهد شد، چون قیمت محصول با به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در بورس که یک بازار رقابتی است، حاصل می‌شود.

نماینده مردم میمه و شاهین شهر مجلس اظهار کرد: قیمت حامل‌های انرژی از برق و سوخت به قیمت فوب خلیج فارس داده شود، دولت هم باید حقوقش را از استخراج معادن بر مبنای نسبتی از قیمت معامله در بورس قرار دهد و مالیات در زنجیره فولاد حتی محصول نهایی اخذ شود. همچنین لازم است تمام فعالیت های زنجیره تولید و عرضه و انبارداری در معرض دید باشد که در این گزارش کمیسیون هم ذکر شده است. به علاوه در زنجیره تولید و عرضه هیچ محدودیتی برای هیچ‌ یک از اشخاص حقوقی و حقیقی نباید وجود داشته باشد و حداقل تناژ خرید در بورس کالا باید به میزان ظرفیت یک وسیله نقلیه متداول در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار