وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد؛

توافق آتش‌بس جدید جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان از فردا اجرا می‌شود

وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد توافق جدید آتش‌بس میان جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان از فردا (دوشنبه) آغاز می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت امورخارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از اجرایی شدن توافق آتش‌بس جدیدی میان جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان از ساعت ۸ شب فردا (دوشنبه) خبر داد.

وزارت امورخارجه آمریکا دربیانه خود با اشاره به بیانیه مشترکی که در تاریخ ۱ اکتبر (۹ مهر) میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی او و «ولادیمیر پوتین» همتای روسی آنان، منعقد شده است، اعلام کرد که «این توافق از فردا ۸ شب به وقت محلی اجرایی می‌شود و واشنگتن مذاکرات با مینسک را سهولت خواهد بخشید تا جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان راه‌حلی برای مناقشات قره‌باغ بیابند.»

این بیانیه در حالی منتشر شده که به تازگی «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفته است میانجی‌گری آمریکا میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و بی‌نتیجه بوده است.

این مقام ارشد آمریکا همچنین در این مصاحبه گفته بود ارمنستان توافق آتش‌بس را پذیرفته، اما جمهوری‌ آذربایجان از قبول آن امتناع ورزیده است.

پیش از این چندین بار توافق آتش‌بس میان دو طرف مناقشه درمنطقه قره باغ اعلام شده بود. به تازگی در تاریخ ۲۶ مهر توافقی میان جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان اعلام شد که با گذشت چند ساعت نقض و درگیری از سر گرفته شد.

نخستین مرتبه نیز در تاریخ ۱۹ مهر ماه با میانجی‌گری روسیه توافق آتش‌بسی حاصل شده بود. اما چند ساعت پیش از اجرایی شدن آن دو طرف حملاتی را به سمت همدیگر آغاز کردند. مذاکرات برای این توافق که در مسکو انجام شد حدود ده ساعت به طول انجامید.

پس از آن دو طرف به دفعات یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند. وزیر خارجه روسیه که میانجی‌گر این آتش بس بین آذربایجان و ارمنستان بود اعلام کرد که دو طرف هنوز به طور کامل آتش بس را رعایت نکرده‌اند و از باکو و ایروان خواست که تا پایان کامل جنگ به این آتش بس پایبند باشند.

دور جدید درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان می‌گوید نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده و سبب مرگ چندین غیرنظامی شده‌اند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات قره‌باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملاتی هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
-
هموطن
۰۸:۳۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۹
آقای علی اف هم روسیه را و هم آمریکا را را به بازی گرفته است آتش بسی در جریان نیست و به نظر می رسد نخواهد بود و او عزم جدی دارد که مناطق اشغالی را ازاد کند
آخرین اخبار