در ۳۰۰ روز باقی مانده از دولت دوازدهم؛

دولتمردان زخم اقتصاد را با مقاومت درمان می‌کنند؟

اگر دولت بتواند در مدت باقی مانده از کار خود، به محورهای مهم در بحث اقتصاد جامه عمل بپوشاند، گام بزرگی در جهت اقتصاد مقاومتی برداشته است.

به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از قاره سبز تا قاره کهن؛ دهها کشور، اگر به بطن هر کدام برویم، با مشکلات متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کنند، برخی در حوزه دفاع و امنیت، تعدادی دیگر در حوزه اجتماعی و برخی دیگر در حوزه اقتصاد.

اقتصادی که برخی برای تقویتش منابع کافی ندارند، بعضی دیگر هم که منابع لازم برای پیشبرد اقتصاد را دارند، ام برخی مشکلات و سنگ اندازی ها مانع استفاده از این منابع می‌شود. کشور ما هم متعلق به دسته دوم است، بی‌برنامه بودن برخی مدیران و اجرای تعدادی سیاست نادرست را می‌توان علت عدم بهره‌مندی از این منابع دانست. البته عامل دیگری هم در این موضوع دخیل است. تحریم‌های گسترده غربی‌ها که کمتر کشوری متحمل آن است. حالا ایران با وجود منابع زیادی که برای تقویت اقتصادش دارد اما به خاطر وجود این تحریم ها،امکان استفاده از آن ها را ندارد.

در چنین شرایطی احتمالا چاره کار، توجه و تقویت پتانسیل و منابع در آمد‌زای داخلی است. موضوعی که شاید در لباس سیاستی به نام "اقتصاد مقاومتی" ظاهر شود. سیاستی که رهبر انقلاب سال هاست از آن به عنوان چراغ راهی برای گشایش اقتصاد کشور یاد می‌کنند و در همین رابطه وظایفی را هم برای دولت تبیین کرده‌اند.

دولتمردان زخم اقتصاد را با مقاومت درمان می‌کنند؟

نگاهی گذرا بر تاکیدات اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب

سوم مرداد سال ۹۱؛ فرمانده کل قوا در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام فرمودند: "حرکت بر اساس برنامه، یکی از کارهای اساسی است، دولت نگذارند سیاست های اقتصادی کشور در هر زمانی دچار تذبذب و تغییرهای بی مورد شود."

دوم شهریور سال ۹۱؛ رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت فرمودند‌:" دولت یک مصرف‌کننده‌ بسیار بزرگ است. از بنزین بگیرید تا وسائل گوناگون پس صرفه جویی در مصرف را جدی بگیرید. "

اول فروردین سال ۹۲؛ مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی فرمودند:" کشور باید سیاست اقتصادیِ کلانِ روشن و مدوّن و برنامه‌ریزی شده داشته باشد تا حوادث گوناگون نتواند تغییری در آن ایجاد کند."

۶ اسفند سال ۹۲؛ رهبر انقلاب در جلسه با سران قوا فرمودند:" در بخش های مختلف که هستید کمک کنید، هم در زیر مجموعه‌های خودتان، هم در حوزه‌ی نفوذ خودتان.همه کمک کنید."

بیستم اسفند سال ۹۲؛ رهبر انقلاب در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فرمودند:" در برابر عوامل تهدیدزا مانند سرازیر شدن تکانه‌های گوناگون اقتصادی دنیا به کشور توانایی مقاومت را بالا ببرید."

اول فروردین سال ۹۳؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای در حرم مطهر رضوی فرمودند: "اقتصاد مقاومتی مردم‌بنیاد است؛ یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است؛ با اراده‌ی مردم، سرمایه‌ی مردم، حضور مردم تحقّق پیدا می کند. امّا «دولتی نیست» به این معنا نیست که دولت در قبال آن مسئولیّتی ندارد؛ چرا، دولت مسئولیّت برنامه‌ریزی، زمینه‌سازی، ظرفیّت‌سازی، هدایت و کمک دارد. "

ایشان در ادامه فرمودند: "در جهت عدم تأثیرگذاری غیرمنطقی کشورهای دیگر بر اقتصاد کشور اهتمام بیش از متعارف را لحاظ کنید.

اول فروردین سال ۹۳؛ رهبر انقلاب در جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فرمودند:" شرایط را برای حضور مردم در اقتصاد با نظارت، هدایت، کمک به کسانی که احتیاج به کمک دارند و مقابله با سوء‌استفاده و فساد اقتصادی آماده سازید."

۱۷ فروردین سال ۹۳؛ رهبر انقلاب تاکید کردند: "کشور را در مقابل تحریم‌ها با کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و استفاده از یکپارچگی، ایمان و همت بلند مردم، برای گشودن راه مقاوم سازید."

۴ شهریور سال ۹۴؛رهبر انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت فرمودند:" همه برنامه‌های اقتصادی دولت بایستی در مجموعه‌ اقتصاد مقاومتی بگنجد؛حتّی برنامه‌ ششم و بودجه‌های سالیانه! همه باید براساس اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد."

ایشان در این دیدار همچنین بیان کردند:" بخش های بیرون از دولت دیده بشوند؛ این ها می توانند در اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کنند، ببینیدبسیج در مورد اقتصاد مقاومتی چه کارهایی می توانند انجام بدهند."

رهبر معظم انقلاب در این دیدار خاطر نشان کردند:" دولت قرارگاه اقتصاد مقاومتی تشکیل بدهد؛ فرماندهی برایش بگذارد. جنگ اقتصادی جنگ است حالا در آن توپ و تیر و تفنگ نیست."

۲۴ فروردین سال ۹۵؛رهبر انقلاب در دیدار عیدانه جمعی از مسئولان کشور فرمودند:" افزایش ارتباطات داشته باشید. منتها ارتباطات با چه کسی؟ اینها باید محاسبه بشود."

دولتمردان زخم اقتصاد را با مقاومت درمان می‌کنند؟

بررسی ابعاد اقتصاد مقاومتی؛ در یک کلام فایده‌اش چیست؟

با توجه به اختیارات گسترده ای که دولت در اداره امور کشور دارد، تحقق اقتصاد مقاومتی رابطه‌ی کاملا مستقیمی با عملکرد دولت دارد؛ یعنی اگر دولت بتواند با ریل گذاری‌های صحیح و تبیین سیاست های متناسب با اقتصاد مقاومتی، امور کشور را پیش ببرد؛ اصطلاحا می‌توان گفت به خال زده است. اما این سیاست های متناسب چه چیزهایی هستند؟

نمونه هایی از آن را می‌توان اینطور برشمرد؛ مثلا حمایت از واحد های تولیدی داخلی، از واحد‌های کوچک گرفته تا کارخانه‌های بزرگ، منابع ارزی را کنترل و مصرف منابع را با همدلی مردم مدیریت کند و همچنین روی شرکت های دانش بنیان به عنوان یک کاتالیزگر تقویت اقتصاد حساب کند.

اقداماتی که اگر به بار بنشینند ثمره‌اش احتمالا رونق تولید و اشتغال‌زایی است؛ دو مولفه اساسی و به بیان ساده تر،پایه های اقتصاد هر جامه‌ای هستند که با حضورشان هر جامعه ای را از تحریم‌های خارجی مصون می سازند.

حجت الله عبدالملکی کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درمورد اهمیت اقتصاد مقاومتی به این موضوع اشاره کرد که  بخش عمده‌ای از بحران‌های اقتصادی به دلیل بی اعتقادی و بی اعتنایی به اقتصاد مقاومتی است؛ او همچنین معتقد است که مسئله اصلاح نظام بانکی، مهار و هدایت نقدینگی به سمت تولید هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

عبدالملکی برای عبور دولت از بحران‌های اقتصادی اصلاح نظام بودجه ریزی دولتی جهت تقویت تولید، توزیع درآمد، اصلاح نظام تجارت خارجی، توسعه صادرات با کشور‌های همسایه و تقویت فرهنگ اقتصادی مردم و مقامات دولتی را پیشنهاد کرد.

موضوعاتی که تحقق خیلی از آن‌ها به اقتصاد مقاومتی وابسته است.

دولتمردان زخم اقتصاد را با مقاومت درمان می‌کنند؟

ماجرای تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دولت چیست ؟

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ۲۹ شهریور ماه سال ۱۳۹۴ پس از مطالبه رهبر انقلاب در جلسه با هیئت دولت شکل گرفت. ستادی که هدف از ایجادش تحقق برنامه ملی مصوب در اقتصاد مقاومتی است.

بسته ارتقاء توان تولید ملی، بسته تأمین مالی و سرمایه‌‌گذاری، بسته جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی، بسته تجارت خارجی (توسعه صادرات غیر نفتی و مدیریت هدفمند واردات) و بسته اشتغال و توانمندسازی نیروی کار از جمله بسته ها و طرح هایی است که در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای اجرایی شدنش تصمیم گیری شد.

اما با این وجود برخی کارشناسان معتقدند چنین طرح هایی همچنان به طور کامل اجرایی نشده چرا که اگر شده بود اقتصاد ما نیز از آن ها متاثر و در جهت مقاومتی شدن حرکت می کرد،در نتیجه عملکرد این ستاد قابل قبول نیست.

دولت در مدت باقی مانده می‌تواند اقتصاد را مقاوتی کند؟

حدودا ۳۰۰ روز تا پایان کاری دولت باقی مانده است. دولت برنامه‌اش برای سال پایانی را «جبران کسری بودجه»، «کنترل نقدینگی به نفع تولید»، «رونق بازار سرمایه»، «حمایت از معیشت خانوار» و نیز «توسعه سرمایه‌گذاری» اعلام کرده ست. محور‌هایی مهم و صد البته کلی که به باور ناظران، دولت باید برنامه‌های اینچنینی را بشکافد و برای هر کدام از این برنامه‌های خرد شده نهادی را به عنوان مجری برگزیند. در واقع اگر دولت بتواند انجام این امور را تسریع کند گام بزرگی در جهت اقتصاد مقاومتی برداشته است.

گزارش از محمدجواد رهنما

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
هر چه قدر در این ۷ .۸ سال کرد ،تو این مدت باقی هم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۲۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
نفرمایید دولتمردان // بفرمایید مردم کوچه و بازار با مقاومت زخم اقتصاد را درمان میکنن
آخرین اخبار