نخست وزیر عراق: انتخابات در زمان مقرر برگزار می‌شود

مصطفی الکاظمی تاکید کرد که انتخابات زودهنگام در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد و به اجرای آن پایبند هستیم.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سومریه نیوز، «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق در سخنانی تلویزیونی در نخستین سالگرد آغاز تظاهرات مردمی اکتبر عراق در اعتراض به فساد و مشکلات اقتصادی با تاکید بر برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده آن، اعلام کرد که تظاهرات باید مسالمت‌آمیز باشد.

او اعلام کرد: ما به برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده آن در ششم ژوئن پایبند هستیم. دولت به جلوگیری از تقلب در انتخابات و جمع آوری سلاح‌های بی ضابطه از راه‌های قانونی و طرح‌های امنیتی مستحکم پایبند است.

الکاظمی گفت: ما بیش از ۳۰ پرونده فساد گسترده را باز کرده و افرادی که در این پرونده‌ها دست دارند، جلب کرده‌ایم. تیم حقیقت یاب متشکل از قاضیانی که به پاکدستی مشهور هستند، تشکیل شده است.

او درخصوص گفتگوی راهبردی با آمریکا نیز گفت: ما چیز‌های زیادی را در این گفتگو برای تثبیت حاکمیت ملی حاصل کردیم، همانند آن پیشرفتی که با همسایگان و دوستانمان بر اساس اصل منفعت عراق در وهله اول قرار گرفتن حاصل کردیم.

نخست وزیر عراق در سخنرانی خود خطاب به عراقی‌ها چند ساعت قبل از آغاز اعتراضات در این کشور گفت: باید به خودمان متذکر شویم که ملت حقوقی دارد و دولت این مساله را بسیار مد نظر دارد که بیان کننده اراده ملت باشد.

اوگفت: اقدامات سختگیرانه‌ای برای برگزاری تظاهرات و حمایت از معترضان اتخاذ کرده‌ایم و ما بر حفاظت از دارایی‌های عمومی و خصوصی تاکید داریم.

الکاظمی افزود: اعتراضات اجتماعی در عراق، نقشه راهی را ایجاد کرد که همگان آن را به رسمیت شناخته و ما نیز در مسیر آن حرکت می‌کنیم.

نخست وزیر عراق از تظاهرکنندگان نیز خواست تا احتیاط لازم را در مقابل کسانی که حس ملی‌گرایی نداشته و خباثت دارند، در پیش بگیرند.

این در حالی است که شماری از مردم معترض عراق در نخستین سالگرد تظاهرات اکتبر در میدان «الحبوبی» استان ذی‌قار و میدان «التحریر» استان بغداد تجمع و تظاهرات شبانه به راه انداختند.

مردم عراق از استان‌های مختلف در حال تجمع در میدان التحریر بغداد به مناسبت سالگرد تظاهرات اکتبر هستند و که به موجب آن دولت عادل عبدالمهدی از قدرت کناره گیری کرد.

نزدیکترین پل به میدان التحریر که منتهی به منطقه سبز می‌شود، پل سنک است که نیرو‌های امنیتی آن را مسدود کردند، زیرا پل الجمهوری از تظاهرات سال گذشته تاکنون مسدود بوده است.

فرماندهی عملیات بغداد نیز اعلام کرد که نیرو‌های عراقی از حمل و استفاده از سلاح منع شده اند.

مردم عراق این بار خواستار عمل کردن مصطفی الکاظمی به تعهدات خود یعنی اصلاحات، مبارزه با فساد، محاکمه مجرمین و برگزاری انتخابات زودهنگام پاک هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار