رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد؛

مناسب سازی فیلم‌های جشنواره کودک برای کودکان دارای معلولیت

قبادی دانا درباره جزئیات مناسب سازی فیلم‌های جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان برای کودکان دارای معلولیت توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره آغاز جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان و مناسب‌سازی برخی از فیلم‌های این جشنواره برای کودکان دارای معلولیت شنوایی و بینایی، اظهار کرد: این روز‌ها شاهد برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان در کشور به میزبانی اصفهان هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه مناسب سازی برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی جهت حضور افراد دارای معلولیت بسیار حائز اهمیت است، گفت: این جشنواره زمینه تلفیق اجتماعی و شامل سازی افراد دارای معلولیت را فراهم می‌کند، چراکه مناسب‌سازی فقط به صورت فیزیکی نیست که در معابر، خیابان‌ها و مبلمان شهری باشد، بلکه مناسب سازی و در دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت در سایر حوزه‌ها مانند حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه طبق اخبار در سال گذشته حدود هزار و ۶۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت در سینما‌های جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان با انواع معلولیت‌های جسمی، حرکتی، نابینایی، ناشنوایی، اوتیسم و ... شرکت داشتند، افزود: سال گذشته پژوهش‌های لازم برای مناسب سازی و دسترس پذیری افراد دارای معلولیت به جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان صورت گرفته بود و تلاش شده که کودکان دارای معلولیت نابینایی و ناشنوایی حتی کودکانی که دارای اختلال اوتیسم هستند، بتوانند از این جشنواره استفاده کنند.

قبادی دانا تصریح کرد: در طول مدت برگزاری جشنواره گروه مترجمین ناشنوایان برای حضور در سکانس‌های اختصاصی افراد دارای ناشنوایی حضور فعال داشتند، همچنین برای سانس‌های اختصاصی افراد دارای نابینایی نیز گروه دوبله حضور فعالی در جشنواره سال گذشته داشتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه در جشنواره سال گذشته با همکاری انجمن‌های فعال در حوزه افراد دارای معلولیت شرایط مناسب سازی فیزیکی برای سینما‌های میزبان جشنواره انجام شد، ادامه داد: مناسب‌سازی کارگاه‌های جشنواره با زبان اشاره برای افراد ناشنوا یکی از اقدامات خوبی بود که در سال گذشته انجام شده است و امسال که با شیوع ویروس کرونا این جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شود، فرصتی است که همه کودکان و نوجوانان ایرانی بتوانند از این جشنواره استفاده کنند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف این جشنواره استفاده همه کودکان از آثار جشنواره است، اضافه کرد: گفته شده که در جشنواره امسال مناسب سازی برای افراد ناشنوا به صورت زیرنویس و در برخی از سکانس‌ها و پلان‌های فیلم با زبان اشاره انجام می‌شود، همچنین برای افراد نابینا برای اولین بار تلاش شده است به صورت توضیح و شرح فیلم، مناسب سازی انجام شود.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره‌ در سینمای ایران کم نظیر است و می‌تواند شروعی باشد تا مسئولان و متولیان امر قبل از برنامه‌ریزی برای هر برنامه‌ای وجود افراد دارای معلولیت را به رسمیت بشناسند و برنامه‌های لازم برای استفاده افراد دارای معلولیت را داشته باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار