روز‌های خاکستری در شهر خلاق صنایع دستی جهان + فیلم

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: در مسیر تولید صنایع دستی هیچ حمایتی بعد از شیوع ویروس کرونا نداشتیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ رشته مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته هنر دست هنرمندان استان اصفهان است. تاکنون ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شده اند.

کارشناسان معتقدند اولین آسیب ناشی از کرونا در دنیا به صنعت گردشگری و صنایع دستی وارد شده، اما تاکنون در کشور ما حمایت خاص و تاثیرگذاری از فعالان این حوزه‌ها نشده است. با گذری کوتاه در میدان امام اصفهان می‌بینیم که فروشندگان صنایع دستی در روز‌هایی که فروش تقریبا به هیچ رسیده اوقات نگران کننده‌ای را سپری می‌کنند.
 
رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: در حوزه صنایع دستی می‌توان بیان کرد که حمایت از صنایع کوچک و حمایت از تولید داخلی صرفا یک شعار است و مدت هاست که امیدواریم این شعار به عمل تبدیل شود.
 
 
روز‌های خاکستری در شهر خلاق صنایع دستی جهان/کرونا درد‌های صنایع دستی اصفهان را بیشتر رو کرد

میناکاری تنها هنر ثبت شده بین المللی ایران

عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: در حوزه صنایع دستی ۱۹۶ رسته وجود دارد که ۸ مورد (مانند قلم زنی، منبت کاری، پارچه‌های قلم کار، خاتم، نگارگری و میناکاری) ثبت ملی و هنر میناکاری ثبت بین المللی شده است.

شیردل ادامه داد: یکی از معضلاتی که تولیدکنندگان صنایع دستی با آن مواجه هستند کپی برداری غیرقانونی از صنایع دستی است البته تنها راه مقابله با این موضوع ثبت ملی و بین‌المللی هنر صنایع دستی است.
 
روز‌های خاکستری در شهر خلاق صنایع دستی جهان/کرونا درد‌های صنایع دستی اصفهان را بیشتر رو کرد

ثبت ملی و بین المللی صنایع دستی تنها راه در امان ماندن از کپی برداری‌

او بیان کرد: ثبت ملی و بین‌المللی صنایع دستی بودجه قابل توجهی را نیاز دارد؛ در حال حاضر پژوهش‌های مختلفی شده و لایحه‌های مربوطه در خصوص هر کدام از صنایع دستی اصفهان به نگارش در آمده است، اما به دلیل نبود بودجه لازم تاکنون نتوانستیم همه صنایع دستی اصفهان را دست کم در سطح ملی به ثبت برسانیم.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به کمک شهرداری در ثبت آثار صنایع دستی افزود: استان‌های دیگر توانسته اند صنایع دستی خود را با همکاری شهرداری‌های به ثبت برسانند، اما متاسفانه در اصفهان شهرداری این همکاری را با اتحادیه صنایع دستی ندارد هرچند بعد از ثبت اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی امیدواریم به ثبت صنایع دستی که یکی از بندهای آن است،  عمل شود.

شیردل بیان کرد: اگر از ثبت صنایع دستی غفلت کنیم کشور‌های دیگر به راحتی هنر‌های اصیل ایران و اصفهان را به نام خود ثبت می‌کنند مثلا فرانسه، چین، روسیه و آلمان درصدد بودند هنر میناکاری را به نام خود ثبت کنند، اما با پیگیری‌های فراوان توانستیم اثبات کنیم که این هنر به کشور ما تعلق دارد و از طریق جاده ابریشم وارد چین و سپس اروپا شده است.

او در خصوص وارداتی بودن بعضی از مواد اولیه صنایع دستی عنوان کرد: تولید و توزیع مواد اولیه براساس دلار است به عنوان مثال انواع رنگ و آبرنگ مورد استفاده در صنایع دستی بر اساس دلار آزاد محاسبه می‌شود و چون قیمت‌ها نوسان دارد تولید کننده صنایع دستی متحمل ضرر و زیان مالی بسیاری می‌شود.

روز‌های خاکستری در شهر خلاق صنایع دستی جهان/کرونا درد‌های صنایع دستی اصفهان را بیشتر رو کرد

باشگاه یونسکو در اصفهان راه اندازی می‌شود

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: به منظور سهولت و تسریع ثبت صنایع دستی باشگاهی با نام باشگاه یونسکو را در تهران پایه گذاری کردیم و درصدد هستیم تا ماه آینده باشگاه یونسکو اصفهان را هم دایر کنیم تا بتوانیم در سطوح دیگری برند صنایع دستی اصفهان را به ثبت برسانیم.
 

درخواست از دولت و مجلس برای ساماندهی صنایع دستی


شیردل گفت: در مسیر تولید نیز هیچ حمایتی از طرف دولت قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا نداشتیم؛ مواد اولیه با بهای بسیار بالایی به دست تولیدکنندگان می‌رسد و تولید دیگر به صرفه نیست.

او ادامه داد: حمایت از صنایع کوچک و تولید داخلی صرفا یک شعار است و مدت هاست که امیدواریم این شعار به عمل تبدیل شود و به عنوان مثال یک تیم یا فراکسیون مجلس به مشکلات حوزه صنایع دستی ورود و راه حلی برای برون رفت از اوضاع فعلی ترسیم کنند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در خصوص پرداخت وام کرونا به فعالان حوزه صنایع دستی گفت: از ۱۰۰۰ فروشگاه و حدود ۲۲۰۰۰ کارگاه تولید صنایع دستی اصفهان فقط ۳۸۰ نفر توانستند در سامانه نام نویسی کنند که ۱۶ تا ۱۸ نفرشان برای تکمیل فرآیند ثبت نام به بانک معرفی شدند.

شیردل افزود: این کمک ۱۲ میلیون تومانی و سه مرحله ای در صورتی است که یک کارگاه فیروزه کوبی و میناکاری ما با یک کارگر در ماه ۱۰۰ میلیون تومان نیاز دارد تا بتواند سرمایه در گردش داشته باشد پس به سادگی می‌توانیم نتیجه بگیریم که هیچ کمک پسا کرونایی به هنرمندان صنایع دستی نشده است.
روز‌های خاکستری در شهر خلاق صنایع دستی جهان/کرونا درد‌های صنایع دستی اصفهان را بیشتر رو کرد

شیوع کرونا صنایع دستی را از رونق انداخت

حمیدرضا عامری زاده تولید کننده صنایع دستی گفت: باتوجه به اینکه اصفهان دومین شهر جهانی صنایع دستی است و ۶۰ درصد از صنایع دستی کشور در اصفهان تولید می‌شود، اما متأسفانه حمایت قابل توجهی از فعالان این حوزه صورت نمی‌گیرد.

او ادامه داد: تمامی کارگاه‌های صنایع دستی وابسته به حضور گردشگران هستند؛ صادرات صنایع دستی هم با چالش‌های بسیاری مواجه است؛ در حال حاضر نیز با شیوع ویروس کرونا میزان صادرات به شدت کاهش یافته و کارگاه‌های صنایع دستی اوضاع نابسامانی دارند.

این تولید کننده صنایع دستی بیان کرد: گروه تولیدی شرکت ما در گذشته به کشور‌های جنوب شرقی آسیا، ژاپن، سنگاپور و امارات متحده عربی صادرات داشت، اما اکنون هیچ گونه صادرات و فروشی نداریم و از ۲۰۰ کارگری که مشغول به کار بودند تعداد قابل توجهی تعدیل شدند.

عامری زاده بیان کرد: نیازمند گروه‌های تخصصی و خاص در حوزه صنایع دستی هستیم که در مواقع بحرانی چالش‌ها را به حداقل برسانند، اما تاکنون که فعالان این حوزه نادیده گرفته شده اند.

آسیب‌های مهاجرت استادان صنایع دستی از کشور

او در خصوص وارداتی بودن مواد اولیه صنایع دستی گفت: تولید داخلی به حدی نیست که بتوانیم مواد اولیه ساخت صنایع دستی را به بهترین نحو تامین کنیم از طرفی قیمت مواد اولیه وارداتی بسیار بالاست و همین مشکلات آسیب‌های جدی را به حوزه صنایع دستی وارد کرده است.

این تولید کننده صنایع دستی بیان کرد: متاسفانه شاهد خروج استادکاران صنایع دستی از کشور هستیم و نباید این موضوع را نادیده بگیریم که سالیان زیادی لازم است تا بتوانیم فرد یا افرادی را به مهارت استادان فعلی آموزش دهیم، از طرفی خروجی‌های دانشگاه هنر نمی‌توانند علاقه و تخصص خود را دنبال کنند، چون برای آن‌ها کار تعریف نشده است.
 

مواد اولیه تنها رشته جهانی صنایع دستی وارداتی است


اسماعیلی تولیدکننده آثار مینا در اصفهان گفت: تنها هنر جهانی ثبتی ما میناکاری است، اما اولین چالش هنرمندان این رشته وارداتی بودن مواد اولیه از جمله رنگ است.

او ادامه داد: در گذشته بعضی از فعالان رشته میناکاری رنگ مورد نیاز را تولید می‌کردند، اما حمایت نکردن مسئولان سبب شد نتوانند تولیدات خود را گسترش دهند و با شکست مواجه شدند.

این استاد میناکار بیان کرد: تولید کنندگان صنایع دستی هنرمندان جامعه هستند، از آنان نمی‌توان توقع داشت در فروش و بازاریابی محصول هم مانند تولید فعال و قوی عمل کنند، چون اطلاعات کافی در زمینه فروش موفق ندارند و اگر مسئولان حمایت‌های خود را دریغ کنند با شکست در کسب و کار خود مواجه می‌شوند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: وارداتی بودن مواد اولیه از طرفی و نوسان نرخ مس از طرفی دیگر باعث شده تا تولیدکنندگان صنایع دستی به خصوص در هنر میناکاری با مشکلات فراوانی مواجه باشند به طور مثال زیر بنای بیشتر صنایع دستی ما مس است که بهای آن با توجه به نرخ دلار تعیین می‌شود.

او اضافه کرد: تولید کنندگان بسیارسرشناسی در اصفهان داریم که تحت فشار اقتصادی هستند و بسیاری از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی ورشکسته شدند و متاسفانه مسئولان فراموش کرده اند صنایع دستی هویت ایرانی است.

کارشناسان معتقدند صنایع دستی اصفهان سالیانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری دارد، اما نبود مواد اولیه، و بی توجهی مسئولان و حمایت نکردن از تولید داخلی سبب شده فعالان این حوزه تا پای ورشکستگی پیش بروند و شماری از آنان تصمیم به مهاجرت بگیرند.
 
 
گزارش از سپیده صالحی
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار