معاون کل وزیر بهداشت:

تعداد فوت شدگان کرونایی بیشتر از آمار اعلامی است

حریرچی گفت: تعداد فوت شدگان کرونایی بیش از آمار اعلامی است، آمار فوت شدگان را باید ۲ برابر حساب کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت وگوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: به مردم بار‌ها توصیه کرده ام که از ماسک سه لایه خانگی استفاده کنند. بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد جمعیت کشور‌های خارجی از ماسک پارچه‌ای استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: با شیوع کرونا قیمت ماسک به ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان رسید، ولی هم اکنون در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که تهیه ماسک یک هزار و ۳۰۰ تومانی خیلی راحت برای همه مردم در دسترس باشد. البته همین قیمت هم برای مردمی که با یارانه زندگی می‌کنند، سخت است.

معاون کل وزیر بهداشت افزود: ماسک پارچه‌ای خانگی همانند ماسک سه لایه پزشکی از افراد در برابر کرونا محافظت می‌کند و موثر است. این ماسک‌ها را می‌توان چندین بار شست و با اتو و یا روی شوفاژ خشک کرد.

حریرچی در واکنش به گزارش مردمی یک خبرنگار بدون ماسک در سطح شهر بیان کرد: این خبرنگار به دلیل استفاده از مترو، تاکسی و بی آر تی بدون ماسک ۳ بار یعنی ۱۵۰ هزار تومان جریمه شد. در روز‌های ابتدایی اجرای این طرح نقص‌هایی وجود داشت و هم اکنون هم ممکن است این نقص‌ها وجود داشته باشد.

 هدف وزارت بهداشت از اعمال جریمه کسب درآمد نیست

او در پاسخ به این سوال که نحوه کم کردن جریمه ۵۰ هزار تومان از یارانه ۴۵ هزار تومانی به چه نحوی است، توضیح  داد: برخی از مردم زندگی سختی دارند و با یارانه زندگی می‌کنند و بابت این امر شرمنده مردم هستیم. وزارت بهداشت آنقدر با وجدان هست که به این یارانه ۴۵ هزار تومانی دست اندازی نکند. هدف وزارت بهداشت از اعمال جریمه کسب درآمد نیست، بلکه هدف ما ایجاد بازدارندگی است. در رصدی که از سطح شهر طی چند روز گذشته داشته ام استفاده از ماسک در بین مردم به طرز معنا داری افزایش پیدا کرده است. البته ادعای استفاده خیلی بالا را نداریم.

حریرچی گفت: وزارت بهداشت در نظارت بر استفاده از ماسک در مراکز پرتردد تمرکز کرده است. ۷ هزار نیرو در وزارت بهداشت داریم و تمام این افراد در مترو و سایر اماکن مستقر شده اند و بر نحوه استفاده از ماسک توسط مردم نظارت می‌کنند.

معاون کل وزیر بهداشت افزود: بسیج در ترویج استفاده از ماسک و نیروی انتظامی با اعمال قانون به وزارت بهداشت در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا کمک خواهند کرد. برخی می‌گویند که به ماسک زدن اعتقاد نداریم در حالی که استفاده از ماسک وظیفه اجتماعی است.

او  بیان کرد: تعداد فوت شدگان کرونایی بیش از آمار اعلامی است،  آمار فوت شدگان را باید ۲ برابر حساب کرد.

علت تفاوت میزان آمار اعلام فوتی کرونایی‌ها با آمار واقعی

حریرچی ادامه داد: در طی روز‌های گذشته به طور میانگین در هر شبانه روز ۲۷۲ و ۲۵۲ فوتی کرونایی داشتیم. مردم نباید این میزان را در جمعیت ۸۰ میلیونی بسنجند و بگویند فوتی زیاد نبوده است. قبل از کرونا آمار فوتی‌ها یک هزار تا ۱۰۵۰ نفر بوده است و در تمام سال ۳۸۰ هزار فوتی در کشور داشته ایم. وقتی روزانه ۲۵۰ نفر در کشور بر اثر کرونا فوت کنند، فقط ۲۵ درصد آمار فوتی‌های قبل است. آماری که توسط وزارت بهداشت درباره فوت شدگان منتشر می‌شود، افرادی هستند که تست PSR آن‌ها مثبت است.

معاون کل وزیر بهداشت گفت:  این اقدام با توجه به شیوه نامه‌های سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود. تعداد زیادی بیمار در بیمارستان‌ها هستند که آن‌ها را به عنوان افراد کرونایی درمان می‌کنیم در حالی که علائم آن‌ها با آنچه سازمان بهداشت جهانی معرفی کرده است یکسان نیست و در نتیجه فرد کرونایی محسوب نمی‌شود.

او افزود: این میزان آمار فوتی با آمار واقعی بسته به وضعیت هر استان از یک ونیم برابر تا ۲ و ۲.۲ دهم برابر متغییر است، این اختلاف آمار بسیار قابل توجه است. افراد بالای ۶۰ سال در معرض خطر بیشتری هستند. امید به زندگی خانم‌ها ۸۷ و امید به زندگی آقایان در کشور ۷۵ است در حالی که این افراد اگر بیماری خاصی نداشته باشند حداقل باید ۲۰ سال دیگر زندگی کنند، ولی با مبتلا شدن به کرونا این ۲۰ سال از بین می‌رود.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: مرگ این افراد با زجر است و برای این افراد لوله گذاری می‌شود که وضعیت آن‌ها خیلی سخت می‌شود و فرد بیمار عطش و التماس هوا دارد و این وضعیت کادر درمان را بسیار ناراحت و در نتیجه خسته می‌کند.

اختلاف ۵۰ درصدی میزان استفاده از ماسک در ایران و سایر کشور‌ها

حریرچی ادامه داد:  افرادی که در زمان شیوع بالای کرونا به مسافرت‌های غیرضروری اقدام می‌کنند، جان خود و دیگران را به مخاطره می‌اندازند. در اکثر کشور‌ها استفاده از ماسک ۹۹ درصد است، ولی در کشور ما زیر ۵۰ درصد است.

او اضافه کرد: با عدد و رقم ثابت کردیم که بعد از هر تعطیلات میزان شیوع و بروز بیماری در شهر مبدا بالا می‌رود و در مقصد تاثیر چندانی نمی‌گذارد. در موج اول و دوم معمولا از هر خانواده، یک نفر درگیر می‌شد و هم اکنون با مبتلا شدن یک نفر سایرین هم مبتلا می‌شوند. انتقال درون خانوادگی بیشتر از درون جامعه‌ای شده است. هم اکنون به شدت نگران تمام شدن ماه محرم و صفر و برگزاری مراسم عروسی هستیم. یکی از پیک‌های اصلی شیوع کرونا فاصله بین ماه رمضان تا محرم بود.

معاون کل وزیر بهداشت با تاکید براینکه برگزاری مراسم عروسی، قتلگاه است، گفت: با برگزاری این مراسم خودمان و دیگران را درگیر می‌کنیم. براساس بررسی‌ها میزان ازدواج در فاصله زمانی ماه رمضان تا محرم نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده که به احتمال زیاد به دلیل این است که عروسی در شرایط شیوع کرونا کم خرج‌تر است.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۰:۱۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
امروز رفتم مرکز بهداشت که تست کرونا بدم گفتن هزینش میشه 700هزار تومن. منم پول ندارم برگشتم. فقط میخوام بگم شماها مسئول مرگ مردمین آخه به جز پولدارا کی این پولو داره که تست بده؟ آدمای نداری مثل من وقتی نداشته باشن نمیرن تست بدن اینطوری جونشون هم به خطر میوفته. Yjc خواهش میکنم این مشکلو به گوش مسئولین برسونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
ما از همون اول هم میدونستیم آمارها خیلی بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
خجالت آوره چقد نفوس بد میزنی آخزش همه مون میکشی حریر چی ایی فوتیها نتیجه بیی کفایتی مسوولین کشوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
چه عجب بالاخره اعتراف کردین که فوتیها از این که هست بیشتر و فوتیها ۲،۳،۴ برابر هست .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
وقتی اینر و خوندم بغض کردم

معاون کل وزیر بهداشت گفت: مرگ این افراد با زجر است و برای این افراد لوله گذاری می‌شود که وضعیت آن‌ها خیلی سخت می‌شود و فرد بیمار عطش و التماس هوا دارد و این وضعیت کادر درمان را بسیار ناراحت و در نتیجه خسته می‌کند.

یا خدااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۵:۳۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
دکتر، شکل و نوع ماسک تاثیری برای جلو گیری از ورود کرونا به دهان داره یا خیر؟ .اخه این یکی دو روزه یکی از عزیزانمون یک ماسک زده بود فقط قسمت بالایش کش داشت و پایینش ازاد بود تا محاسن به هم نخوره خدایی نکرده،می خواستم بپرسم اگر این ماسک خوبه ما هم استفاده کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۵:۲۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
دکتر جان فعلا اسلحه دفاعی ما از کرونا سه بخش داره به قول خود شما که البته اگر هر یک از این سه بخش اجرا نشه یعنی کشک..1_ زدن ماسک که مربوط به مردمه البته گیریم همه بتونند ماسک تهیه کنند.2_شستن مداوم دست با اب و صابون.باز گیریم همه بتونند مرتب اینکار را بکنند.3_فاصله اجتماعی.باز فرض کنیم این نیز مربوط به مردمه.اما دکتر عزیزیک روز صبح بیا با فاصله سوار اتوبوس شو.سوار مترو شو.برای انجام کار اداری وارد یک بانک و یا هر اداره ای حتی دارو خانه های زیر نظر خودتون شو.عزیز با اسلحه هم نمی تونی رعایت فاصله را انجام دهی و این فقط و فقط وفقط و میلیونها بار فقط مربوط به خود خود خود دولت میشه که اگر انجام نشه اون هزینه ای را هم که مردم برای ماسک و شستن دستها می کنند به هدر میره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
آمار واقعی نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
عروسی در شرایط شیوع کرونا کم خرج‌تر است.

خیلی از چشم و همچشمی ها هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
همش دروب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
امیدوارم به خداوند این ویروس کرونا ازبین برود ،،،،،ودرودخدابروزیرمحترم ومعاونش که حقیقت رابه مردم میگویندتنهاوزیرومعاون عالیه کشورخدانگهداربرسنل درمانیه عزیزمان که شبانه روزبااین جنگ ویروس مبارزه میکنند درودخدابرتمام این عزیزان دکتروپرستا دانشمندان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
آقای دکتر ممنونم از زحمات و توضیحات مفیدتان
فقط آخر کارو خراب کردید.
با گفتن اون جمله که مردم برای کاهش هزینه ها در شرایط کرونا بیشتر ازداوج کردند نا خواسته یک عده رو تحریک کردید که برای اینکه نشان بدن ندار نیستند حتما مراسم بگیرند و میهمان دعوت کنند.
مردم عزیز به خصوص پولدارها خواهشا مراسم و میهمانی پر جمعیت و شلوغ نگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
یعنی ملت رو این قدر ساده فرض کردی که با یک گفته تمام متغیر های خودشون رو نادید بگیرن و فقط به یک سخنرانی بسنده کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
لابد تنها علت افزايش تلفات نزدن ماسك بوده نه كنكور و آزمونها و عزاداريا !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
احیانا همه اینا تو ذهنت بود ولی مسافرت ها و گردش ها و باشگاه ها و کلا تفریحات نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
کنکور؟ چه ربطی به الان داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
و آزاد بودن مسافرت ها و ترددهای بین شهری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
یا باز کردن مدارس و دانشگاه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
مسافرت بوده نه عزاداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
و اضافه کنید مسافرتها رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
این همه مسافرت ها رو نمیبینی پاساژ ها رو نمبینی
آخرین اخبار