در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سردار گودرزی: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، مهرماه اعمال می‌شود/ شیرمحمدی: حداقل حقوق بازنشستگان کشوری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد

مسئولان سازمان بازنشستگان نیرو‌های مسلح و صندوق بازنشستگی کشوری همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا گودرزی رئیس سازمان بازنشستگان نیرو‌های مسلح و اکبر شیرمحمدی مدیرکل امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری امشب ۲۱ مهرماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری پرداختند.

سردار گودرزی رئیس سازمان بازنشستگان نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه در راستای برنامه ششم دولت تصمیم گرفت همسان سازی را به صورت یک مرتبه اجرایی کند، گفت: مقدمات کار چند ماه است که آغاز شده لذا بحث‌های مختلف کارشناسی در بین بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح و صندوق بازنشستگی در حال انجام است و در نهایت قرار بر این شد تا در حقوق مهرماه همسان سازی را اجرا کنیم.

او با اشاره به اینکه مبنای همسان سازی برای اجرا ۹۰ درصد حقوق شاغلین فعلی است که اساس اصلی موضوع است افزود: جداول مربوط تنظیم و ابلاغ شده و اکنون مراحل تنظیم حکم حقوقی و تنظیم فیش حقوقی بازنشستگان نیرو‌های مسلح در حال انجام است و در حقوق مهرماه برای همه بازنشستگان نیرو‌های مسلح اعمال خواهد شد.

رئیس سازمان بازنشستگان نیرو‌های مسلح تصریح کرد: نحوه محاسبه جداول به این صورت است که یک عدد برای هر طبقه شغلی تعیین شده و مبنای تعیین این عدد میانگین حقوق شاغلین در آن طبقه است، به طوری که میانگین حقوق شاغلین در هر طبقه مشخص شده و این عدد در جدول تعیین شده است و لذا ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.

سردار گودرزی ادامه داد: بازنشسته لشکری ۳۰ سال خدمت در پایین‌ترین طبقه، حقوق پایین‌تر از چهار میلیون و پانصد هزار تومان دریافت نمی‌کند بنابراین، در طبقات مختلف حقوق متفاوت است.

او با اشاره به اینکه پیش بینی شده تا حقوق بازنشستگان یا شاغلین نیرو‌های مسلح همواره ۲۰ درصد بالاتر از حقوق بازنشستگان کشوری باشد اظهار کرد: در این جدول بخشی از این ۲۰ درصد لحاظ شده و بخش دیگری لحاظ نشده است و دلیل آن محدودیتی بود که درخصوص ۹۰ درصد حقوق شاغلین داشتیم.

رئیس سازمان بازنشستگان نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه بازنشستگان ما مطالبه‌گر هستند، افزود: مکاتبات مختلفی با سازمان برنامه و بودجه شده است و هفته گذشته آخرین جلسه برگزار و توافق شد تا این موضوع اجرایی شود و پس از آن مقرر شد تا کمیسیونی که در سازمان برنامه و بودجه، سازمان استخدامی، صندوق کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح تشکیل شود تا درباره مانده‌ای که از محل ۲۰ درصد می‌ماند تصمیم گیری شود.

سردار گودرزی خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که گرفته شده، در ۶ ماه باقیمانده سال هم نیز اجرایی خواهد شد، لذا عملاً حقوق بر اساس همسان سازی پرداخت خواهد شد و برای سال آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه امسال برای بازنشستگان چند وام را دنبال کرده ایم گفت: برای حدود ۱۰۰ هزار نفر از بازنشستگانمان وام ۱۰ میلیون تومانی قرض الحسنه پرداخت خواهیم کرد، این وام به کسانی تعلق می‌گیرد که تاکنون از ما وامی دریافت نکرده‌اند، وام دیگری را امسال پیش‌بینی کرده‌ایم که راجع به بحث اشتغال فرزندان پیشکسوتان است، این وام را تا سقف ۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی کرده‌ایم و لذا این وام را برای فرزندان پیشکسوتانی که اقدام به کار آفرینی می‌کنند دنبال خواهیم کرد.

رئیس سازمان بازنشستگان نیرو‌های مسلح عنوان کرد: برای همه بازنشستگان که فرزندانشان ازدواج می‌کنند، ما خودمان بدون‌مراجعه آن‌ها ۱۰ میلیون تومان وام خرید جهیزیه برای آن‌ها فراهم می‌کنیم، همچنین وام دیگری را به نام وام جعاله که تا سقف ۲۰ میلیون تومان است را دنبال می‌کنیم که با همکاری بانک‌ها این موضوع انجام خواهد شد.

سردار گودرزی با اشاره به اینکه در همسان سازی به بحث نحوه محاسبه جدول توجه شده است افزود: جدول و امتیازات بر مبنای جایگاه شغلی افراد است، اگر افراد علاوه بر جایگاه شغلی دارای رتبه حقوقی باشند، برای هرکدام از این رتبه‌ها امتیاز جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود، کسانی که سنوات ارفاقی دریافت کردند، آن را جزو سنوات خدمت محاسبه می‌کنیم و از حقوقشان کسر نخواهد شد.

او با اشاره به اینکه ما کسورات را از دولت دریافت نمی‌کنیم بلکه این کسورات در اختیار دولت است گفت: دولت ۷۱ درصد به صورت مستقیم کمک می‌کند و بخش دیگر هم از آورده خود سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح است که به حقوق کمک می‌کند.

سردار گودرزی بیان کرد: ما در سازمان تامین اجتماعی بر روی این موضوع کار و طرحی را تهیه کرده ایم که به سازمان امور استخدامی تحویل داده شده است، اما عملاً نیازمند بازنگری است، اگر صندوق‌ها بخواهند به جایی برسند باید بدانیم که تنها راه چاره بحث کارکرد بیمه‌ای صندوق‌ها است لذا احیا کردن کارکرد بیمه بهترین راهکار است، اما کشور ما شرایط خاص خود را دارد و باید بر روی آن کار کارشناسی شود، مجلس، دولت و صندوق‌های سازمان تامین اجتماعی باید در خصوص این موضوع چاره اندیشی کنند.

او تصریح کرد: برای این کار بزرگ باید همکاری مشترک بین دولت، سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح و صندوق بازنشستگی کشوری انجام می‌شد و همه باید در این رابطه کمک می‌کردند، در سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح راجع به بحث شرکت‌هایی که واگذار شده‌اند کار‌های صورت گرفته است، انشاءالله در شرایط مناسب آن میزان اعتباری که منظور شده را بتوانیم به فروش برسانیم تا حقوقی را که به عهده سازمان گذاشته شده را بتوانیم تامین کنیم.

اکبر شیرمحمدی مدیرکل امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در تکمیل آنچه در ابتدای سال صورت گرفت با کمک و حمایت دولت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام شد و در تکمیل افزایش‌ها تا ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلین همتراز افزایش حقوق در نظر گرفته شد.

او افزود: جداول حقوق در این زمینه تهیه شده و دستورالعمل‌های اجرایی نیز ابلاغ شده است و در چارچوب افزایش‌ها برای یک میلیون و ۴۸۹ هزار نفر از بازنشستگان حکم صادر شده است لذا احکام قابل دریافت و رویت است به طوری که از طریق سایت صندوق بازنشستگی، متقاضیان می‌توانند احکام خود را رویت کنند.

شیرمحمدی اظهار کرد: جداول ابلاغی در مورد کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ و خدمات کشوری و دستگاه‌هایی که فاقد گروه‌های شغلی بودند به طور یکسان به عنوان کارمندان دولت در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه کارمندانی که با ۳۰ سال خدمت بازنشسته شده‌اند و حداقل حقوق آن‌ها در ابتدای سال دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود در تعیین گروه‌های شغلی حقوقشان حداقل به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

مدیرکل امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه پیش از این قانون گذار در قانون بودجه افزایش همسان سازی را با رعایت حداقل حقوق در نظر می‌گرفت لذا برای گروه‌های شغلی بالاتر معمولاً همسان‌سازی تعلق نمی‌گرفت ادامه داد: الان به میانگین ۹۰ درصد حقوق شاغلین توجه شده است، لذا حداقل‌ حقوق ترمیم یافته است.

شیرمحمدی با اشاره به اینکه وام ۷ میلیون تومانی بازنشستگان در جریان است گفت: وام ازدواج فرزندان بازنشستگان هم نیز به عنوان یک طرح در ارتباط با کمک‌های معیشتی است که صندوق بازنشستگی آن را پیگیری می‌کند.

او ادامه داد: کسانی که نسبت سنواتشان کمتر بوده به همان نسبت هم دریافتیشان کمتر می‌شود، حداقل کف دریافتی این عده از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

او عنوان کرد: در خصوص بیمه درمان تکمیلی کار ویژه‌ای امسال انجام شد، سرانه بیمه از مبلغ ۶۰ هزار تومان به مبلغ ۱۴۰ هزار تومان افزایش پیداکرد، سهم بازنشستگان همچنان عدد ۳۰ هزار تومان به ازای هر نفر است، حمایتی بیمه‌ای صندوق بازنشستگی در مورد جراحی‌های تخصصی ۴۴ میلیون تومان، بستری عمومی ۲۲ میلیون تومان و خدمات تشخیص درمانی سرپایی ۱۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که عدد‌ها قابل توجه است.

مدیرکل امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری خاطرنشان کرد: در مورد بیماری کرونا حمایت‌هایی را نسبت به بازنشستگان داریم و با توجه به افزایش حمایت‌های صندوق در این زمینه کمک‌هایی در این زمینه انجام می‌شود.

شیرمحمدی گفت: با توجه به اینکه قوانین صندوق‌های بازنشستگی مربوط به سال‌های گذشته است این صندوق‌ها باید اصلاحات ساختاری انجام دهند و قوانین آن‌ها اصلاح شود، زیرا هزینه‌هایی به صندوق‌های بازنشستگی تحمیل می‌شود و این صندوق‌ها مشمول قوانین حمایتی شده اند در حالی که باید بیمه‌ای باشند.

او افزود: ۷۰ درصد پرداختی صندوق‌های بازنشستگی از کمک‌های دولت و بقیه از کسورات بازنشستگی کارکنان و تأمین منابع از صندوق‌های بازنشستگی است، مدرک تحصیلی تعیین کننده گروه شغلی کارکنان شاغل و بازنشستگان است و کسانی که با ۳۰ سال خدمت و مدرک کارشناسی بازنشست شده اند در گروه ۱۴ قرار می‌گیرند و حقوق آنان ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، همسان سازی حقوق بازنشستگان شامل مستمری بگیران هم می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا نیازی
۱۸:۳۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
سلام خدمت شما بنده به دلایلی از خدمت اخراج شدم و به علت سنوات بالای پانزده سال همسر بنده مستمری بگیر نیروهای مسلح شدند با افزایش حقوق مهرماه مبلغ ۱۲۰۰به حقوق اضافه شد که حقوق بنده به عدد۳۵۰۰رسید و طبق حرفهای این آقایون انجام شد ولی با دریافت حقوق آبان اون مبلغ کسر شده و حقوق بنده به روال قبل از افزایش برگشته با تماس با ساتا فقط میگن اخراجی ها شامل حالشون نمیشه آخه مرد حسابی اگر نمی‌دید چرا میاین تو بوق میکنید اگر هم میدید چرا کم میکنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۱۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
سلام
پاداش بازنشستگان سال ۹۸ کشوری و لشکری که قرار بود تا قبل از مهرماه پرداخت بشه،ظاهراً فراموش شده
بعد از یکسال هنوز حاضر به پرداختش نیستید.یعنی ارزشش از این همه باید پایین‌تر بیاد که پرداختش کنید؟؟!!!
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
نمی شد بازنشستگان تامین اجتماعی هم ۹۰ درصد شاغلین حقوق بگیرند
چرا همیشه می خواهید مردم را در عذاب نگاه دارید
چرا دست از بی عدالتی بر نمی دارید
چرا یک شهر ودو نرخ می کنید
مسئول شعور ندارند قانون حقوق برای همه یکسان اجرا کنند
yjc اگر نمی ترسی برو از وزیر کار ونوبخت وریس جمهور در این مورد سوال کن مگر خبرنگار نیستین ?!!
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
نمی شد بازنشستگان تامین اجتماعی هم ۹۰ درصد شاغلین حقوق بگیرند
چرا همیشه می خواهید مردم را در عذاب نگاه دارید
چرا دست از بی عدالتی بر نمی دارید
چرا یک شهر ودو نرخ می کنید
مسئول شعور ندارند قانون حقوق برای همه یکسان اجرا کنند
yjc اگر نمی ترسی برو از وزیر کار ونوبخت وریس جمهور در این مورد سوال کن مگر خبرنگار نیستین ?!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
بازنشستگان تامین اجتماعی هم با حسرت نگاه کنن
آخرین اخبار