مومیایی‌های مکشوفه مصر باستان منقش به «فروهر» است؟

یکی از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی ایلامی در جهان گفت: فروهر که از نماد‌های هخامنشان است، تشابهات زیادی به نماد‌های متعلق به آشوری‌ها و هیتیت‌ها دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   نماد نقر شده بر مومیان مصر باستان که اخیراً کشف شده شباهت زیادی به نماد «فروهر» یا «فرکیانی» دارد، آیا این تشابه می‌تواند دال بر سیطره حکومت ایرانیان بر مصر باستان باشد؟ آیا هیچ رابطه‌ای میان این دو نماد وجود دارد؟

اخیرا تعدادی تابوت در مصر کشف شده که گویا مربوط به ۲۶۰۰ سال قبل هستند و در تصویر منتشر شده از این تابوت‎ها تصویری شبیه به فروهر دیده می‎‌شود، آنچه جای سوال دارد این است که آیا این نماد که به فرکیانی شهره بوده و از نماد ایرانیان باستان به شمار می‌رود می‌تواند سند تاییدی بر دایره تسلط دین و حکومت ایران تا مصر یا حتی نقاط اشتراک و دایره اشتراک حکومت‌ها باشد یا نه؟

«عبدالمجید ارفعی» پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی اکدی و ایلامی، ایلام‌شناس و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی ایلامی در جهان و از مهم‌ترین کتیبه‌خوانان ایرانی، در رابطه با مشابهت تصویر موجود بر مومیایی‌های کشف شده در مصر به «فروهر»، اظهار می‌کند: فروهر که از نماد‌های هخامنشان است، تشابهات زیادی به نماد‌های متعلق به آشوری‌ها و هیتیت‌ها هم دارد.

وی با بیان این که این نماد نمی‌تواند متعلق به مصر باشد، می‌گوید: مصر از ایران فاصله زیادی داشته و این امکان بعید به نظر می‌رسد.

این باستان شناس اظهار می‌کند: هر چند این امکان بسیار دور و بعید است، اما می‌تواند این امکان وجود داشته باشد که سازندگان این نماد در دربار هخامنشی نیازمند پژوهش‌های گسترده و بسیار زیاد به خصوص بر روی مصر است.

ارفعی خاطرنشان می‌کند: تخت جمشید قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و آشوری‌ها و هیتیت‌ها که این نماد مشترک را دارند، قدیمی‌تر هستند لذا پیوند مبهم نماد‌های موجود نیازمند پژوهش‌های گسترده‌ای است که از حیطه تخصص من نیز خارج است.

نمادمصریان فرکیانی نیست

«محسن میرجانی» یکی از باستان‌شناسان یزد در گفتگو با بیان این که در حفاری‌های باستان شناسی اخیر در مصر تعداد ۲۸ مومیائی کشف شده‌اند، می‌گوید: در تصاویر نقر شده بر روی تابوت این مومیایی‌ها و دقیقاً در صدر تصاویر نقر شده نقشی مشابه نقش «فروهر» نماد و سمبل مذهب مزدیسنا به دست آمده است.

وی با بیان این که با توجه به تاریخ تقریبی این مومیائی‌ها که قرن ۶ و ۷ قبل از میلاد تاریخ گذاری شده، می‌گوید: نزدیک به یک سده از شروع امپراطوری هخامنشی و قرار گیری این نماد در مهرها، تابلت (نوعی کتیبه و گل‌نبشته)‌ها و سایر مظاهر فرهنگی که این دوره فراگیر می‌شود، مربوط است.

این باستان‌شناس هرگونه تحلیل و تفسیر در خصوص برداشت مذهبی و پیگیری مشابهت‌های مذهبی ایران و مصر در این دوران را بی‌پایه و اساس می‌داند و می‌گوید: دو ملت باستانی ایران و مصر با توجه به جهان‌بینی خاص خود در باور‌های مذهبی به شدت با یکدیگر تفاوت‌های بنیادی دارند.

وی ادامه می‌دهد: البته نماد فروهر قبل از فراگیری و رواج در باور‌های مذهبی دوره هخامنشی در سنت مذهبی و اداری دوره آشور در بین النهرین هم قابل ردیابی است و دست کم از قرن نهم (۹) قبل از میلاد در این حوزه تمدنی سابقه حضور دارد.

میرجانی به کتاب شرق میانه باستان اثر جیمز پریکادو اشاره و تصریح می‌کند: در این کتاب، دو نمونه از نقش مایه فروهر در دو اثر آشوری یکی مهر استوانه‌ای و دیگری در یک قطعه کاشی برجای مانده از این دوره به تصویر کشیده شده‌اند.

وی از دیگر علل رد این موضوع را نگاه و باور مذهبی مصریان قدیمی به موضوع تناسخ و زندگی بعد از مرگ می‌داند و می‌گوید: جهان غرب یا مرگ و کیفیت مومیائی کردن پادشاهان مصر موید این نکته است در حالی که در سنت تدفین و مرگ اندیشی هخامنشی این باور وجود نداشته و هیچ گونه شواهدی از مومیائی در ایران تاکنون به دست نیامده است.

هیچ گونه نزدیکی مذهبی بین ایرانیان بستان و مصرباستان نیست

این باستان شناس اردکانی تصریح می‌کند: با توجه به نظام نوشتاری مبتنی بر خطوط هیگرولیف و تعدد و تنوع خدایان و الهگان در مصر، شاید این نقش مایه با یک سری دخل و تصرف‌های ظاهری در بردارنده یک نماد و باور مذهبی باشد، اما در مجموع هیچ گونه همذات پنداری و نزدیکی مذهبی بین ایرانیان باستان و مصر باستان وجود ندارد.

وی در پایان در مورد نبود اشتراک مذهبی در بین مصر و ایران با توجه به تشابه نماد فروهر و مومیای مصریان می‌گوید: اصولاً فلسفه زندگی، مذهب، باور‌های اجتماعی و جهان بینی ایرانیان و مصریان در تضاد کامل بایکدیگر قرار دارد.

این دو تصویر هم مربوط به شواهدی برجای مانده از حضور نقش فروهر در سنت مذهبی آشوری‌ها در قرون ۸ و ۹ قبل از میلاد یعنی حدود ۳۰۰ سال قبل از هخامنشیان است.

مومیایی‌های مکشوفه مصر باستان منقش به «فروهر» است؟

مومیایی‌های مکشوفه مصر باستان منقش به «فروهر» است؟

لازم به یادآوریست؛ چنین مسائلی نیازمند پژوهش‌های عمیق و طولانی مدت و بسیار گسترده هستند و صرفا نمی‌توان به داد‌هایی محدود بسنده کرد و مهر تاییدی بر قطعیت یا عدم قطعیت چنین مباحثی زد، اما باید بدانیم هیچ ناممکنی در جهان وجود ندارد و همواره موشکافی در تاریخ نشان داده که دریای عمیق تاریخ مسائل بسیار بسیار زیاد و کشف نشده‌ای دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ورهرام
۰۰:۲۲ ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
چرا شما هنوز به این نتیجه نرسیده قبل از مصر و قبل از تمدن آشور و ایلام یعنی بعد از عصر یخبندان تنها جای مردم دوباره شروع کردن ایران بوده ایران سر زمین .بقیه از ایرانیان الگو برداری کردن .قدمت این کشور بیشتر از این حرف هاست چون ارباب های تاریکی این میخواد که مصر .آشور و ایلامی پت پرستان را اولین تمدن نشان بده.
Iran (Islamic Republic of)
اکبرعبدلی
۱۵:۳۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
عالیه
Iran (Islamic Republic of)
شکوفه
۲۱:۴۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
چرا وام ودیعه مسکن را در شهرستانها نمی دن. بانک صادرات همه ی مدارک و ضامن دادیم وام نمیده مگه هنوز به ما ابلاغ نکردند. گویا مستاجران بد بخت وبیچاره آدمیزاد به حساب نمیان تو این خراب شده. لطفا منتشر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ی
۱۸:۳۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
میبینم همتون مورخ شدین دارید نظر میدین.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمهد
۱۸:۰۵ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
سلام
الهام گرفتن از هنر جوامع دیگر امر معمولی بوده و هست
ما در معماری و نقش برجسته های زیادی از هنر مصر الهام گرفتیم و در کتاب های تاریخ هنر ایران و جهان هم اشاره شده
Singapore
اشکان
۱۶:۰۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
همه فرهنگها با هم داد و ستد داشته و دارند ، نماد فروهر ایرانی بود و هست و خواهد بود و ایران از هخامنشیان آغاز نشده و میش از اون هم بود ، هنوز زرتشتی ها نماد فروهر رو بکار می برند ولی آشوری ها که هنوز هم هستند بکار نمی برند و این نشانه اینه که این نماد ایرانی هستش چون فقط ایرانی ها بکار می برند و هیچ وقت تا کنون من نشنیدم که نماد فروهر رو آشوری و ... بکار برده باشند و شاید فراموش نکنیم پیش از اینکه آشوری ها بیان ، ایلامی ها بودند و مصر هم سالها دست ایران بود ، مهم نیست که کی از کجا گرفته مهم اینه کی داره و بهتر و زیباتر کرده و پیشرفته تر .
Iran (Islamic Republic of)
شوالیه بختیاری
۲۰:۵۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
ایران باستان مصرباستان خیلی عجیب هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
این الکیه
Iran (Islamic Republic of)
Mp
۱۱:۵۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
ممکنه هر اتفاقی افتاده باشه اما میشه بگید چراباید کوروش کبیر وهخامنش وتاریخ خودمان را زیر سوال ببریم درحالی که نه تنها در کتابهای خودمان بلکه در کتاب های سایر کشور ها از قدرت آنها گفته شده است ؟آیا سپاه جاوید را فراموش کرده ایم آیا فراموش کرده ایم که همه از اقتدار ایران میترسیدند ؟
Iran (Islamic Republic of)
سی سی
۱۵:۲۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
بله. ما فراموش کردیم. اصلا یادمون نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
اسم کوروش تو قران هست به اسم ذولقرنین اومده و حضرت خضر هم یکی از یاران ذولقرنین بوده.
وقتی که خدا تو قران میگه ما حکومت شرق و غرب رو به ذولقرنین دادیم .
همون حکومت کوروش است که سیطره بر دنیا دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
اسم ذولقرنین اومده نه کوروش کوروش آدم بزرگی بوده ولی این که کوروش ذوالقرنینه یک احتمال هست هرچیز رو با چشم سر و
و تصب نمیشه درک کرد
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۱:۱۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
نه تنها فرعون معروف ایرانی بود بلکه هر جای تاریخ ایران که نگاه کنی از حکمت درایت ایرانی موج میزنه
گرچه ما مقابل وحشیان شکست خوردیم
ولی از گذشتگان ما نیک نامی باقیمانده
در بحار الانوار مطلب عمیقی از عزت ما موجوده
هنگامی که یزدگرد پادشاه ایران مجبور به ترک تیسفون شد برگشت وچنین گفت من با نوه ام بر می گردم وانتقام از ستمگران می گیریم.
از امام صادق علیه السلام پرسیده شد منظور یزد گرد از نوه اش چیست؟
فرمود منظور نوهاش حضرت مهدی علیه السلام است.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۵۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
نماد هوروس مصری هست که بعدها این نماد با نامهای مختلف وارد ایران میشود،اصل این نماد مصریست.
Iran (Islamic Republic of)
نیایش
۱۰:۴۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
دوستان امروزت با توجه به علم جدید خیلی سریع میشه فهمید این مومیایی ها برای کدوم کشور هستند ولی به نظر من فرقی نمی کنه همه انسان هستیم
یه نکته نقاشی کشیده شده روی تابوت اصلا اهورا مزدا باشه
Iran (Islamic Republic of)
نیایش
۱۰:۴۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
دوستان امروزت با توجه به علم جدید خیلی سریع میشه فهمید این مومیایی ها برای کدوم کشور هستند ولی به نظر من فرقی نمی کنه همه انسان هستیم
یه نکته نقاشی کشیده شده روی تابوت اصلا اهورا مزدا باشه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۵۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
ببخشید دوست عزیز .با تورات و انجیل کاری ندارم چون تحریف شدن بد جوری..ولی میشه بگی کجای قرآن اسم کوروش اومده؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
آریایی
۰۹:۵۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
در قرآن از کوروش بزرگ به عنوان ذوالقرنین و پیامبر الهی یاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
کوروش اسم پارسیه تو قران به اسم ذولقرنین اومده
Iran (Islamic Republic of)
جعفر از اهواز
۲۳:۲۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
دوستان قرآن را فقط اهل بیت ع میتونن تفسیرش کنند ها .خودمون برا خودمون تفسیر نکنیم .هر کی میاد طبق نظر خودش تفسیر نکنه
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۰۴:۰۳ ۲۸ دی ۱۴۰۱
میشه بگی قرآنی که توسط 20نفر درزمان پیامبر کتابت میشد چطور مطمینی تحریف نشده باتوجه به اختلافات فاحشی که در متون پیداشده هست
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۲:۱۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
فکر میکنم به احتمال زیاد هم مصریها و هم هخامنش این نماد رو از اشوریها اختباس کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ابولااحد
۲۲:۱۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
از برکت اسلام ایران هویت پیدا کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
واااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
مالک
۲۱:۳۴ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
خداوند یواش یواش دزدی‌های رضا خان پلاندوز را آشکار خواهد کرد واین قوم دروغگو ونژاد پرست با دلایل و مدارک محکمی به سرقت وجعل،تاریخ محکوم خواهد شد،در هیچ موسسه ودانشگاه،ومرکز علمی شخصی بنام کورش وهخام منش تایید نشده، اگه یک مورخ بین المللی قبول کند ویا کرده نامش را بگویید،ملت دیگه مثل ۱۰۰ سال پیش نیست که هر چه رضا پالان می‌گفت قبول می کرد الان دست همه یک گوشی است و به راحتی در عرض چند ثانیه دروغ را آشکار میکند، دنیا از دروغ بیزار است ولی اینها به دروغ معتاد شده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
هویت خودت معلوم نیست مال کجاست که چشمت رو حقایق بستی تمام دنیا داره کوروش رو تایید میکنه منشورش سردر سازمان ملل و خیابونهای زیادی توی کشورها به نام کوروش علما و مراجع بزرگی کورش رو تایید کردن یعنی میخوای بگی اینها همه فقط با یک حرف رضاخان به وجود اومده
Germany
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
چی میدن داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
نه داداش حتما ماه دوتکه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
با سلام. این طرح سوال برای کسانی که مطالعه تاریخی دارند تقریبا خنده داره. از چند جهت میشه به موضوع نگاه کرد:
۱. نقش هخامنشی خودش از نقوش معنوی آشوری و هیتیت ها که سابقه ای در حدود چند صد سال قدیمیتر از هخامنشی ها دارند، الهام گرفته شده و بعد دگردیسی پیدا کرده.
۲. نقش مصری مورد نظر، هیچ ارتباطی به دربار هخامنشی نداره و باید تذکر بدم که این نقش بالدار در تقریبا تمامی هنر مصریان باستان وجود داشته. از هزاران سال قبلتر از دوره هخامنشی. پس اگر بر فرضی، بتوان ارتباطی مفروض داشت، این هخامنشی ها بودند که از هنر چندین هزارساله مصری ها الهام گرفتند‌، نه اینکه مصریان از ما تقلید کرده باشن! خوب هست خوانندگان ایرانی این رو بدانند که اهرام مصر و هنر فراعنه مصر، در زمان هخامنشی ها هم باستانی به حساب می آمد. چون بسیار کهن تر از هنر دوره هخامنشی ها بوده.
با تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
iran
۱۷:۴۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
تاریخ جهان باستان پر از اسرار نا گفته و کشف نشده است ، قطعا" فرهنگ و تمدن ایران باستان نقش بسزایی در جهان باستان داشته ... بقول فیلسوف بزرگ آلمانی فریدریش هگل جهان فرهنگ و تمدن را از ایران به ارث برده .
آخرین اخبار