ساخت سنسور تشخیص سریع کرونا در دانشگاه اراک

به همت محققین دانشگاه اراک سنسور تشخیص بیماری کرونا با سرعت تشخیص چند ثانیه ای ساخته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، محققین گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه اراک و دانشگاه صنعتی مالزی (UTM) در پژوهشی مشترک موفق به ساخت سنسور تشخیص بیماری کرونا در چند ثانیه شدند.

در این پژوهش امکان تشخیص ویروس کووید-۱۹ از طریق آزمایش بزاق بیمار به عنوان یک روش نسبتا ایمن و قابل اطمینان برای کنترل اپیدمی کرونا میسر شد.

دکتر محمد ولاشجردی عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه اراک و محقق این طرح پژوهشی در گفت و گو با خبرنگارما گفت: این پژوهش با مشارکت دکتر علیرضا سماواتی، دکتر قاسم عیسی آبادی بزچلوئی از دانشگاه اراک و پرفسور احمد فوزی اسماعیل از چهره‌های شناخته شده مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی مالزی و همکاران ایشان انجام گرفت که امکان تشخیص کرونا ویروس در زمان بسیار کوتاه را مقدور ساخته است.

دکتر ولاشجردی با تشریح شیوه عملکرد سنسور تشخیص سریع کرونا، افزود: اساس کار این سنسور، برهمکنش موج پلاسمون سطحی در بین سطوح طلا و گرافن اکساید و موج منتشر شده درون فیبر نوری است که با قرار گرفتن سنسور در بزاق بیمار تغییرات طول موج و شدت آن نسبت به زمانی که سنسور در بزاق فرد سالم قرار گرفته است وجود ویروس را مشخص می‌کند.

او اضافه کرد: برای تشخیص ویروس کرونا از سنسور فیبرنوری لایه نشانی شده با طلا و گرافن اکساید استفاده شده و این سنسور از طریق تغییر در طول موج و شدت نور دریافتی به وسیله انالیزر اپتیکی قادر به تشخیص وجود ویروس در بزاق بیمار است.

محقق طرح پژوهشی سنسور تشخیص سریع کرونا با تاکید بر زمان کوتاه تشخیص کرونا به وسیله سنسور طراحی شده، تصریح کرد: در این پژوهش نمونه بزاق دهان بیماران مبتلا به کوید-۱۹ در محدوده سنی ۳۴ تا ۷۲ سال با متوسط سن ۵۸/۵ سال از سوی سنسور ساخته شده مورد بررسی قرار گرفت.

او ادامه داد: نتایج حاصل از عملکرد سنسور حاکی از تغییرات معنادار طول موج دریافتی و شدت آن با افزایش تعداد ویروس کرونا در مراحل مختلف بیماری است.

دکتر ولاشجردی بیان کرد: به عنوان مثال برای بیماری که در مراحل پیشرفته بیماری است تغییرات طول موج و شدت به ترتیب ۱/۱۲ نانومتر و ۲/۰۱ دسی بل و برای فرد مبتلا به ویروس که در مراحل ابتدایی بیماری است ۰/۹۸ نانومتر و ۱/۳۲ دسی بل گزارش شده است و مدت زمان پاسخ سنسور به وجود ویروس بسیار کوتاه و در حدود چند ثانیه است.

او اظهارکرد: شیوع بیماری کرونا در ماه‌های اخیر بسیاری از محققان رشته‌های مختلف را بر آن داشته است تا حداکثر تلاش خود را برای مبارزه با ویروس کووید ۱۹ به کار گیرند و دانشگاه اراک نیز به عنوان دانشگاه جامع استان مرکزی که همواره حضور موثری در مسائل صنعت و اجتماع داشته است و از ابتدای شیوع این بیماری در این عرصه تمام تلاش و پتانسیل خود را همراه با محققان سایر جهان به کار گرفته است.

نتایج حاصل از این پژوهش در مجله علمی Chemical Engineering Journal با ضریب تاثیر (۱۰.۶) به چاپ رسیده است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.