«هفت اقلیم» به دنبال حذف فاصله مردم ایران از رویدادهای فرهنگی است

برنامه رادیویی «هفت اقلیم» با پیشینه ۱۷ ساله به دنبال ارتباط هرچه بیشتر مخاطبان با محصولات فرهنگی است.

نیلوفر زندیان مدیر گروه رادیو کتاب فرهنگ، در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  برنامه هفت اقلیم  که دوباره از رادیو فرهنگ در حال پخش است، گفت: هفت اقلیم پیشینه ای ۱۷ ساله دارد و ادوار مختلف مدیریتی در رادیو را تجربه کرده است. این یک امر بدیهی است که در جریان سیاستگذاری محتوایی رسانه، هر شبکه بنا به ماموریت‌های تعریف شده به اقتضای زمان و ضرورت ها، تغییراتی داشته باشد. هفت اقلیم برای مدت سه سال پخش نشد، اما برنامه‌های دیگری در شبکه فرهنگ طراحی شد تا جای خالی هفت اقلیم را پر کند. همکاران دیگرم در بخش‌های دیگر شبکه بسیار تلاش کردند و انصافا تلاش ارجمندی بود؛ اما گاهی نام و هویت یک برنامه در ذهن مردم باقی می ماند و از رسانه انتظار دارند که نام و هویت و فضای آن برنامه از رادیو شنیده شود. در این سال‌ها به کرات برای ما سازندگان هفت اقلیم پیش آمد که در مجامع فرهنگی یا از طریق را‌ه های ارتباطی که سازمان دارد، مردم می‌خواستند هفت اقلیم را ادامه دهیم و این شروع دوباره پاسخی فروتنانه و قدرشناسانه از خواست و عنایت مخاطبان شبکه فرهنگ بود.

وی درباره تغییرات برنامه هفت اقلیم عنوان کرد: هفت اقلیمی که هم اکنون هر روز عصر از رادیو فرهنگ شنیده می‌شود، حاصل خرد جمعی شماری از فعالان و برنامه ریزان و کارشناسان فرهنگی داخل رادیو و مجموعه‌های فرهنگی خارج از رادیو و حاصل ساعت‌ها طراحی و جلسات بحث و بررسی است.

وی افزود: به خاطر دارم در جلسه ای که با حضور دکتر شاه آبادی برگزار شد، توصیه ایشان به عوامل هفت اقلیم این بود که با توجه به پیشینه این برنامه، انتظار مخاطبان از ما بیشتر است و باید ارتفاع پرش ما برای ارائه یک برنامه قوی فرهنگی، بیش از گذشته باشد. قطعا تجمیع تجربیات گذشته و تشکیل اتاق فکر برنامه و مشورت با کارشناسان فرهنگی و برنامه سازان پیشکسوت رادیو و از همه مهمتر شنیدن نظر مخاطبان، ما را در رسیدن به افق و چشم اندازی که برای برنامه تعریف کردیم، نزدیک می‌کند.

زندیان بیان کرد: سری جدید هفت اقلیم در قالب مجله ترکیبی تعریف شده است و طرح، بررسی و نقد رویداد‌های فرهنگی و هنری بنیان برنامه سازی ما را تشکیل می‌دهد. یکی از تفاوت‌های هفت اقلیم این دوره با گذشته پر رنگ شدن موضوع کتاب در فضای برنامه نود دقیقه ای است. معرفی کتاب، گپ و گفت با نویسندگان، مترجمان و دیگر دست اندرکاران حوزه نشر کشور بخش قابل توجهی از برنامه را به خود اختصاص داده است. اگر در گذشته برنامه هر روز با موضوعی واحد با حضور کارشناسان شکلی گفت و گو محور داشت، در سری جدید سعی کردیم از فرم‌های گوناگون رادیویی بهره ببریم و فضا‌های متنوع و متعددی در برنامه داشته باشیم. گفتار، مصاحبه، اعلان‌های خدمات فرهنگی سازمان‌ها و نهادها، آیتم، بسته‌های صوتی مستند، گفت و گو‌های کارشناسی ساختار صوری و محتوایی هفت اقلیم را تشکیل می‌دهند.

مدیر گروه رادیو کتاب فرهنگ  در خصوص  اهداف این برنامه توضیح داد: ما یک هدف ساده، اما بسیار مهم داریم و آن حذف فاصله عموم مردم در اقصی نقاط ایران از کانون‌های سیاستگذاری، رویداد‌ها و محصولات فرهنگی است و در این حوزه تمامی وجوه فرهنگ از جمله کتاب، میراث فرهنگی، صنایع دستی، سینما، تئاتر، هنر‌های تجسمی، موسیقی، مطبوعات، پوشاک، رسانه‌های مکتوب و مجازی و بحث سواد رسانه ای و ... را در دستور کار خود قرار داده ایم. شعار هفت اقلیم هم موید همین معناست: هفت اقلیم، صدای فرهنگ و هنر ایران".

زندیان اظهار کرد: شاخصه این برنامه انصاف، صداقت و نگاه کارشناسانه و منطبق شدن با نیاز فرهنگی روز مخاطبان در طرح مباحث است. انتخاب شدن از سوی مخاطبان و توجه مردم به یک برنامه بهترین محک برای طراحان و سازندگان یک برنامه است. این توجه هم مسئولیت ما را سنگین می‌کند و هم دلگرمی ما را افزون که از جانب مخاطبان نشان تایید گرفته ایم. در اتاق گروه ما یکی از دیوار‌ها، پر از نشان‌های تقدیری است که از مجامع و سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی به دلیل موفقیت در هدف گذاری دریافت کرده ایم، اما به واقع لذت هیچ یک به اندازه پیام و یا تلفن آن جوان روستایی ارزشمند نیست که ما را به دلیل خدمت فرهنگی می‌نوازد و اظهار می‌کند که ما محرومیت‌های فرهنگی شهر و دیارش را جبران می‌کنیم و به لحاظ فرهنگی مرجع خوبی برای تغذیه فکری و هویتی آنان هستیم. این منتهای آرزوی ما خادمان فرهنگ در رسانه است.

هفت اقلیم شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار