چگونه با کودکان در مورد شرایط بحرانی گفت‌وگو کنیم؟

کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره اینکه چگونه با کودکان در مورد شرایط بحرانی گفت‌وگو کنیم، توضیح داد.

سهیلا ولی پور کارشناس ارشد مشاوره خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص اینکه کودکان مانند بزرگسالان و حتی بیشتر از آن‌ها تحت تاثیر بحران‌ها و استرس‌ها قرار می گیرند، اظهار کرد: کودکان ممکن است با توجه به سنشان واکنش‌های هیجانی و افکار مختلفی (مانند دنبال مقصر گشتن، بزرگنمایی یا انکار خطرات) داشته باشند. 

او افزود:  در هنگام گفت و گو با کودک، با آرامش صحبت کنید. الگوی خوبی برای کودک باشید. در شرایط بحران اول باید استرس خودتان و بعد استرس فرزندتان را مدیریت کنید. بر ترس‌هایتان مسلط باشید. هر چند لزومی ندارد نگرانی خود را از کودک مخفی کنید و اگر کودک متوجه استرس شما شد، علت نگرانی و استرس خود را به زبان ساده با او در میان بگذارید.

ولی پور گفت: از کودک بپرسید؛ تو راجع به این موضوع چه شنیده ای؟ راجع به این شرایط چه فکری داری؟ چه چیز‌هایی نگرانت  می کند؟ کودک را تشویق کنید، در مورد ترس هایش حرف بزند، ولی کودک را برای حرف زدن و بیان احساسات تحت فشار قرار ندهید. به او بگویید که تجربه احساسات مختلف مانند ترس در این شرایط طبیعی است. هرچه سن کودکان کمتر باشد، آنها به آرامش بیشتری نیاز دارند.

کودکان و ترس از کرونا

او تاکید کرد: به کودک بگویید کنارش هستید و از او حمایت می کنید.  امکانات مراقبتی و حمایتی را به کودک معرفی و امید را در او تقویت کنید. به طور مثال در مورد همه‌گیری بیماری‌هایی مثل کرونا  توضیح دهید که اگر بیمار شویم پزشکان، پرستاران و پرسنل بهداشت و درمان به ما کمک می‌کنند. ضمنا اگر لازم باشد دوستان و فامیل هم آماده هستند که کمک کنند.  راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری را متناسب با سن کودک به او یاد دهید. می توانید آموزش هایی مانند نحوه شستن دست را از طریق بازی منتقل  کنید.


بیشتر بخوانید


نیازی به انتقال جزییات واخبار به کودکان نیست

کارشناس ارشد مشاوره خانواده با اشاره به اینکه تا حد امکان اخبار را در حضور کودکان دنبال نکنید ادامه داد: سعی کنید مواجهه کودک با اخبار و صحنه‌های دلخراش را تا حد ممکن محدود کنید. نیازی نیست تمام جزئیات مانند تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا را به کودک بگویید.  متناسب با سن کودک، راه‌های ساده کاهش اضطراب مانند تنفس آهسته و عمیق، مثال پر و خالی شدن بادکنک را به او یاد دهید.

او تصریح کرد: بیشتر کودکان با شرایط بحرانی کنار می‌آیند، ولی در برخی موارد ممکن است که شدت استرس و اضطراب کودک زیاد باشد، در این صورت با متخصصان سلامت روان مشورت کنید و از آنها کمک بگیرید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.