ویژه برنامه تن‌های تنها/ قسمت بیستم

اربعین امام حسین (ع) چه نقشی در ظهور امام زمان (عج) دارد؟ / درسی که جوان‌ها باید یاد بگیرند+ فیلم

حجت الاسلام و المسلمین کفیل، در برنامه «تن‌های تنها» ارتباط پیاده روی اربعین با ظهور امام زمان (ع) را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در محرم و صفر امسال، باشگاه خبرنگاران جوان برنامه‌ای گفت و گو محور با نام «تن‌های تنها» را تدارک دیده است که در حدود ۳۰ دقیقه به زندگی افرادی می‌پردازد که کارشان به گونه‌ای متفاوت با محرم و امام حسین (ع) گره خورده است.

برنامه «تن‌های تنها» که در این ایام از سایت باشگاه خبرنگاران جوان تقدیم شما می‌شود، در بیستمین قسمت خود میزبان حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق کفیل بوده است.

اربعین امام حسین (ع) چه نقشی در زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت دارد؟

جامعه ما هر چقدر کربلایی و عاشورایی شود و آن‌ها را درک کند، ظهور امام زمان (عج) نزدیک‌تر می‌شود. به تعبیری بکاء برای امام حسین (ع) فقط گریه بر گذشته تاریخ نیست.

امام عصر (عج) تشریف می‌آورند و می‌فرمایند «ألا یا أهلَ الْعالَمِ إنَّ جَدِّی الْحُسَینَ قَتَلُوهُ عَطْشاناً». ایشان با بیان این جمله خودشان را با وجود جد بزرگوارشان امام حسین (ع) به جهانیان معرفی می‌کنند، زیرا دنیا امام حسین (ع) را شناخته است. اربعین بهترین معرف امام حسین (ع) به دنیا بوده است.

اربعین امام حسین (ع) چه نقشی در ظهور امام زمان (عج) دارد؟ / درسی که جوان‌ها باید یاد بگیرند+ فیلم

چه ارتباطی بین پیاده‌روی اربعین و ظهور امام زمان (عج) است؟

من وقتی که در روایات ظهور دقت می‌کردم، متوجه شدم که جلوه عملی روایات ظهور در پیاده‌روی اربعین دیده می‌شود.

حرکت پیاده‌روی اربعین تا کجا باید پیش برود؟

این یکدل شدن، یکرنگ شدن، ظلم‌ستیز بودن و عدالتخواه شدن هر چقدر پیش برود، ما به ظهور امام زمان (عج) نزدیکتر می‌شویم، زیرا در قرآن چنین آمده است که اگر انسان‌ها عوض شوند و صفاتشان را تغییر بدهند، خداوند نیز قوم را تغییر می‌دهد یعنی ما برای نزدیکی به زمان ظهور امام زمان (عج) باید از خودمان شروع کنیم. ظهور نفی تمدن اومانیسم، خودمحوری و خودگرایی است. ما در پیاده‌روی اربعین متوجه می‌شویم که حروف «م» و «ن» حذف شده‌اند. کسی در آنجا «من» نمی‌گوید.

امسال برخی از افراد می‌گویند نمی‌توانیم به پیاده‌روی اربعین برویم، اما می‌توانیم از آن الگو بگیریم. یعنی می‌توانیم صفات رایج در مسیر پیاده‌روی اربعین را به زندگیمان بیاوریم.

برای آشنایی بهتر با صفات پیاده‌روی اربعین و تجلی بهتر آن در زندگیمان باید چه کاری انجام بدهیم؟

ما باید نسبت به ظهور شناخت پیدا کنیم و به مسیر اربعین نگاه عملی داشته باشیم تا بتوانیم صفات رایج در این مسیر را به زندگیمان بیاوریم.
افرادی که این صفات را به صورت مداوم در زندگی خود جاری کنند، به تعبیری می‌توانند بگویند «من امام زمانی‌ام».

جلوه عملی روایات ظهور در پیاده‌روی اربعین دیده می‌شود

حاج آقا کفیل امسال با شیوع ویروس کرونا ایرانی‌ها نتوانستند به پیاده‌روی اربعین بروند. در این شرایط برای برقراری ارتباط آن‌ها با امام حسین (ع) چه باید کرد؟

ما در اربعین برای زیارت امام حسین (ع) به کربلا نمی‌رفتیم. یک موقعی عده‌ای عَلمی را در کربلا بالا بردند و به ما گفتند این علم باید بالا بماند. سفر اربعین برای بالا ماندن پرچم امام حسین (ع) بود. ما در شرایط فعلی باید در ایران تلاش کنیم که علم امام حسین (ع) را بالا نگه داریم، زیرا در زیارت اربعین به امام سوم شیعیان می‌گوییم قلب من تسلیم شماست و یار شما شده‌ام.

اربعین امام حسین (ع) چه نقشی در ظهور امام زمان (عج) دارد؟ / درسی که جوان‌ها باید یاد بگیرند+ فیلم

وقتی که عبدالله‌بن زبیر حاکم شد، آل محمد از صلوات حذف شد. به عبدالله‌بن زبیر گفتند چرا این کار را انجام می‌دهی؟ او گفت سالهاست که عقده این خانواده را دارم. الآن که به قدرتی رسیدم می‌خواهم نام اهل بیت (ع) حذف شود. عبدالله‌بن زبیر به برخی از افراد گفت:می‌ترسم که اهل بیت (ع) دچار غرور و تکبر شوند. ما با قدرت خود باید رصد کنیم و ببینیم که دشمن در مواقع مختلف چگونه وارد مباحث می‌شود و چگونه عمل می‌کند.  نباید در شرایط فعلی اصراری به سفر به کربلا داشته باشیم و باید ببینیم که امام حسین (ع) چه چیزی از ما می‌خواهد؟

کسانی که سیره‌شان رفتن به پیاده‌روی اربعین بوده است، ثواب رفتن به این سفر برایشان نگاشته می‌شود.

جلوه عملی روایات ظهور در پیاده‌روی اربعین دیده می‌شود

بسیاری از افراد به مدت ۱۰ روز در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند و در پایان سفر ممکن است نتوانند از نزدیک امام حسین (ع) را زیارت کنند بنابراین پس از خواندن زیارت اربعین به منزلشان برمی‌گردند. چه جلوه‌هایی از ظهور امام زمان (عج) را می‌توان در زیارت اربعین دید؟

زیارت اربعین ۴ محور دارد. یکی از محور‌های این زیارت امام‌شناسی است.ما اگر می‌خواهیم مهدوی شویم باید اماممان را بشناسیم . در زیارت اربعین به هدف کربلا اشاره شده است. در این زیارت نامه می‌خوانیم امام حسین (ع) به خداوند هدیه‌ای داد که هیچ کسی آن را به خداوند نداده است؛  اصلا عاشورا به معنای تغییر و نجات ماست.

امام حسین (ع) به خداوند فرمود «خونم را به تو هدیه می‌دهم تا بندگانت نجات پیدا کنند». امام عصر نیز غیبت را تحمل کرده‌اند و با ظهور ایشان عالم نجات پیدا می‌کند. در زیارت اربعین چنین می‌خوانیم که دنیا طلبی دلیل دشمنی با اهل بیت (ع) بود. امام حسین (ع) در روز هشتم ماه محرم به عمر سعد فرمودند آب را به روی ما باز کن؛ عمر سعد گفت می‌دانم که باید آب را به رویتان باز کنم، اما سپاه پر از جاسوس است و این افراد خبر کار مرا برای عبیدالله می‌برند. عمرسعد می‌دانست امام حسین (ع) کیست، اما پست و مقامش را می‌خواست.

در روایات چنین آمده است که مردم در مقابل امام عصر می‌ایستند. جبهه مقابل امام عصر منافقین هستند. آن‌ها امام را می‌شناسند، اما در مقابلش ایستادگی می کنند.

زیارت اربعین نقش ما را  در ۳ گام تعریف می‌کند. در این زیارت می‌خوانیم که دلمان باید تسلیم اماممان شود و نظرمان هم تابع او باشد. ما باید از کربلا الگو بگیریم تا اذن فرج داده شود.

جلوه عملی روایات ظهور در پیاده‌روی اربعین دیده می‌شود

مهم‌ترین درسی که جوان‌ها باید از بحث اربعین بگیرند چیست؟

ما در عاشورا و کربلای امام حسین (ع) بیشتر از شمشیر، سخن ، دلیل و استدلال داریم.  امام حسین (ع) نماز جماعت صبح عاشورا  را با اهل بیت و اصحابش خواند و ۲ ساعت بعد از آن روبه روی لشکر دشمن سخنرانی کرد. یعنی شروع جنگ صبح عاشورا با سخنرانی و دعوت بود.

امام حسین (ع) در شب عاشورا بیعت را برداشت و در صبح عاشورا درخواست بیعت کرد، زیرا اگر در سپاه دشمن کسی هست که کمی آمادگی برای همراهی با ایشان را دارد، به میدان بیاید. ظهور نیز با دلیل، سخن، استدلال، برهان و دعوت براساس کتاب و سنت آغاز می‌شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
جوان امروز کار میخواد جوان امروز ازدواج میخواد جوان امروز مسکن میخواد جوان تمروز دغدغه تورم وگرونی لحظه ای دارد
Australia
homa
۰۲:۰۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
بسیار عالی و اموزنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
خدا رحم بفرما
۱۹:۰۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
بعد از شهادت سردار به دستور یزید زمان واقعا حوادثی بوجود آمد که قابل تامل است کرونا جان هزاران ایرانی را گرفت و حرم های ایران بسته شد و روضه ها تعطیل و معیشت مردم روز به روز سخت تر انگار بلای گناه غفلت و بی تفاوتی ها بود نهی از منکرها کم شد فساد علنی زیاد شد
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۴۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
http://www.jahannews.com/interview/741430 دلتنگی داور عصر جدید برای پیاده‌روی اربعین
آخرین اخبار