باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

کتابفروشی هایی که در سال جدید تعطیل شدند/تعلل ناشران برای چاپ کتاب!

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مسئله انتشار کتاب بیش از سال‌های قبل با مشکل مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، مسئله انتشار کتاب بیش از سال‌های قبل با مشکل مواجه شده است. از یک سو، شرایط بازار نشر باعث شده که ناشران تمایل کمتری به انتشار کتاب داشته باشند، از سوی دیگر با تعطیلی کتابفروشی‌ها مواجه شدیم. برخی از کتابفروشی‌ها کتاب هایشان را با تخفیف‌های بالا می‌فروشند فقط برای اینکه می‌خواهند از فعالیت در زمینه کتاب خارج شوند و دیگر فروش کتاب برایشان به صرفه نیست، چون وضعیت اقتصادی مردم، کتاب را از سبد خرید آنها خارج کرده است.


بیشتر بخوانید



برخی از انتشاراتی‌ها، امسال از چرخه نشر خارج شدند و دیگر به فعالیتشان ادامه نمی‌دهند و تغییر شغل دادند. آن‌هایی هم که در صنعت نشر هنوز فعالیت می‌کنند، کتاب هایشان را با تعلل بیشتری منتشرمی کنند. در میان ناشران فعال، عده ای هستند که بیشتر از انتشار کتاب، روی فروش کتاب هایشان تمرکز کردند و حاضر نیستند در شرایط فعلی کتاب جدیدی منتشر کنند.

حتی میزان انتشار کتاب در برخی از ناشران دولتی هم کاهش یافته است و این مسئله‌ای نیست که تنها به ناشران بخش خصوصی اختصاص داشته باشد. این موضوع گریبان تمام ناشران را گرفته، چون در شرایط کنونی تمام ناشران برای انتشار کتاب هایشان با مشکل مواجه شدند.

کتاب‌های برخی از نویسندگان و شاعران مدت هاست در صف انتشار مانده است و هنوز منتشر نشدند، چون وضعیت اقتصادی بازار نشر و افزایش قیمت، ملزومات این صنعت را با مشکل مواجه کرده است. حتی آمار‌های انتشار کتاب در شش ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که  عناوین کمتری نسبت به سال قبل منتشر شد.

برخی از مولفان مشهور هم از انتشار کتاب خودداری می‌کنند، چون ناشران تمایلی به انتشار کتاب ندارند. حتی اگر کتابی آماده انتشار داشته باشند باز هم با هزاران تعلل برای انتشار کتاب هایشان مواجه هستند و ترجیح می‌دهند در شرایط کنونی بیشتر بخوانند و بنویسند تا اینکه کتاب جدیدی منتشر کنند.

برای بهبود وضعیت نشر باید چاره‌ای اساسی اندیشید. طرح‌هایی مانند طرح‌های فصلی کتاب و نمایشگاه‌های استانی و بین المللی کتاب فرصتی برای مخاطبان است تا کتاب هایشان را با تخفیف تهیه کنند، اما این اقدامات تنها مسکنی برای صنعت نشر است و گره اساسی این صنعت را بازنمی کند. حتی فروش اینترنتی کتاب هم تنها در مقطعی کوتاه به کمک ناشران آمد، اما پس از آن دوباره وضعیت فروش کتاب با مشکل مواجه شد و همچنان ناشران با مشکلات صنعت نشر دست و پنجه نرم می‌کند و بازار نشر از حالت رکود خارج نشده است.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار