رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت مطرح کرد؛

جمعیت سالمندان تا ۱۴۲۰ دو برابر می‌شود/ سالمندان، ۱۰ درصد جمعیت کشور

شتی درباره آخرین وضعیت جمعیت کشور بر اساس سالمندی توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن شتی رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در نشست تخصصی با موضوع توانبخشی به هنگام دوران سالمندی، اظهار کرد: ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند و می‌توان اذعان داشت که ما ۱۰ درصد منابع، توجه‌مان و تمرکزمان به این افراد نیست، افرادی که اگر نگاه کنیم می‌بینیم که بیش از ۱۰ درصد نیازمند توجه و تمرکز هستند؛ آن‌ها گروهی از جمعیت هستند که به واسطه شرایط خاص‌شان نیاز به مراقبت و خدمت بیشتری دارند، لذا اگر فکر می‌کنیم به میزان ۱۰ درصد به آن‌ها نمی‌رسیم یعنی کم کاری می‌کنیم و این حداقلی است که باید به آن توجه کنیم.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر سالمندی در کشور الگوی نسبت جنسی مساوی دارد و به سمت الگوی زنانه حرکت می‌کند، ادامه داد: درصدی از سالمندان به واسطه فوت همسر و درصد کمتری به دلیل طلاق تنها هستند و بدون همسر زندگی می‌کنند، این نسبت در مطالعات مختلف متفاوت است، اما آنچه ذکر می‌شود حدود ۱۷ درصد است که این درصد در مردان کمتر و در زنان بیشتر است، یعنی به سطح سالخوردگی زنانه و آن هم سالمندانی که درصدی از آن‌ها تنها زندگی می‌کنند، پیش می‌رویم.

وی تصریح کرد: سالمندان همسردار نسبت به سالمندان بدون همسر از پوشش بیمه‌ای پایه بهتری برخوردارند؛ یعنی هرچه به سمت افراد بی پناه‌تر می‌رویم کمتر حمایت می‌شوند. واقعیت این است که هم در سیستم بهداشتی و درمانی و هم در سیستم رفاهی کشور باید نگاه کنیم که چه اتفاقی در حال وقوع است و گروه‌های پر خطرتر را شناسایی کنیم و در سیاستگذاری‌ها به آن‌ها توجه کنیم.

شتی درباره میزان سالمندی در استان‌ها ادامه داد: سالخورده‌ترین استان، گیلان است و حدود ۱۳ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال دارد؛ این در حالی است که سیستان و بلوچستان جمعیت ۴ تا ۵ درصدی سالمند دارد و این نشان می‌دهد که در برخی از استان‌ها وارد سالخوردگی جمعیت شدیم.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۰ درصد سالمند داریم، تصریح کرد: در حال حاضر نسبت و ضریب اشغال تخت سالمند در کل کشور حدود ۴۰ درصد و در برخی استان‌ها ۵۰ درصد است، یعنی این ۱۰ درصد، ۴ تا ۵ برابر نسبت خودشان از بیمارستان‌ها و خدمات بستری استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمندی در کشور دو برابر می‌شود، گفت: در سال ۱۳۵۵، ۵ درصد جمعیت کشور سالمند بود و اکنون در سال ۱۳۹۹ هستیم و طبق سرشماری جمعیت سال ۹۵، حدود ۹.۲۸ درصد سالمند اعلام شده است، ۴۰ سال طول کشیده تا جمعیت سالمند کشور دوبرابر شود و دوبرابر شدن جمعیت سالمندی در مرحله بعدی ۲۰ سال بیشتر طول نمی‌کشد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت بیان کرد: در بسیاری از استان‌ها مثل همدان و بوشهر، سالخوردگی شأن زنان می‌شود و در نصف روستاهای استان‌های کشور هنوز نسبت زنان به مردان سالخورده ۵۰-۵۰ است و سالخوردگی زنانه در شهر‌ها اتفاق می‌افتد.

وی گفت: اگر وضعیت بیمه پایه در سالخوردگان را بررسی کنیم می‌بینیم که به طور کلی بیمه در بخش روستایی وضعیت بهتری نسبت به شهری دارد. در جنس مرد و زن و در گروه‌های سنی مختلف هم تفاوت زیادی نیست اما درباره بیمه تکمیلی وضعیت فرق دارد. کمی بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تکمیلی بوده و ۳۱.۳۴ درصد سالمندان بیمه تکمیلی هستند که این عدد کفایت نمی‌کند و باید رشد کند. البته یک سوم سالمندان کشور که بیمه تکمیلی دارند، در روستا هستند و این نشان می‌دهد باید توجه بیشتری به آن‌ها کنیم چون کسانی که در روستا هستند به خدمات بیشتری نیاز دارند.

شتی ادامه داد: در سلامتی خیلی موارد نقش دارد و تنها در وزارت بهداشت نمی‌توان کار جدی در این زمینه کرد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت ادامه داد: طبق پیش بینی‌ها در سال ۲۰۵۰، ۸۰ درصد سالمندان دنیا در کشور‌های با درآمد متوسطه به پایین زندگی می‌کنند و این نکته قابل توجه است. پیش بینی می‌شود ایران در آینده پیرترین کشور منطقه باشد و چین و شیلی در حال حاضر سالخوردگی شان نسبت به دنیا بالا نیست، اما در آینده بالا خواهد رفت. در ایران ۱۴۲۰ دهه شصتی‌ها به سالمندی می‌رسند. در این دهه ۶۰ درصد باروری کشور بالا رفت و در سال‌های بعدی پایین آمد. متولدین دهه شصت به سن مدرسه که رسیدند، مدارس چند شیفته شدند و به کنکور که رسیدند بحران ایجاد کرد و در ۱۴۲۰ به سالمندی می‌رسند و باید ما آماده باشیم.

وی اضافه کرد: در سنین بازنشستگی افراد ۲۵ سال و در اصل یک سوم عمرشان باقی مانده است و خیلی بی انصافی است که بگوییم تنها کاری که آن‌ها دارند این است که باید بروند بنشینند در پارک بلکه باید مراقبت کنیم تا بتوانند زندگی ارزشمند و سالمی داشته باشند. سالمندی به معنای از کار افتادگی نیست و به عنوان افراد مولد باید فعال باشند و اگر تخصص و مهارت داشته باشند باید جذب بازار کار شوند و باید این شرایط را فراهم کنیم. وقتی افزایش طول عمر را داریم باید زندگی سالم و فعال هم داشته باشند.

شتی درباره شاخص‌های سلامتی گفت: سازمان بهزیستی در تدارک یک پیمایش ملی در حوزه سالمندی است که بسیار ارزشمند است. در مطالعاتی که انجام شده به شاخص‌هایی رسیده ایم. این‌ها مطالعاتی با حجم نمونه‌های بالا هستند. درباره وضعیت ناتوانی در حداقل یک مورد از فعالیت‌های روزانه، در کل جمعیت سالمند ۶۰ تا ۶۴ ساله در ۳۲ درصد افراد ناتوانی دیده شده است. یک سوم افراد بالای ۶۰ سال در یکی از ابعاد زندگی مشکل وابستگی به دیگران را داشتند و هر ۵ سال که سن بالاتر می‌رود بیشتر می‌شود. یعنی وقتی به بالای ۸۰ سال می‌رسیم ۶۰ درصد افراد وابستگی به دیگران دارند. اگر میانگین بگیریم و به عدد ۴۵ درصد برسیم مثلا در ۸ میلیون سالمند، ۴ میلیون نفر از سالمندان به مراقبت نیاز دارند. پس نیاز داریم روی بحث مراقبت و پیشگیری کار کنیم.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: در سنین ۶۰ تا ۶۴ سالگی زنان نزدیک به سه برابر مردان به کمک نیاز دارند. در وزارت بهداشت لازم است توجه بیشتری به این جامعه هدف شود. سازمان بهزیستی هم یکی از اولویت‌هایش توجه به زنان است و جای تقدیر دارد.

وی درباره اینکه سالمندان چه میزان می‌توانند از ابزار‌های تکنولوژی (تلفن، پرداخت قبض و…) استفاده کنند گفت: ۲۰ درصد سالمندان در جمعیت ۶۰ تا ۶۴ سال در یک بعد در این زمینه نیاز به کمک گرفتن دارند و باز زنان نیازمند حمایت بیشتری هستند، اما شکاف میان زنان و مردان کمتر است.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت بیان کرد: از نظر عوامل خطرساز سلامتی غیرواگیر می‌توانیم به فشار خون در سالمندان اشاره کنیم که نزدیک به دو برابر کل گروه‌های سنی را در این گروه جمعیتی شاهد هستیم. درباره شیوع دیابت در سالمندان نیز با دو برابر نسبت به سایر گروه‌ها رو به رو هستیم.

وی تصریح کرد: درباره مرگ و علل مرگ و شیوع یک سری بیماری هاست. هر چه سن بالاتر می‌رود از ۳۰ به سمت ۸۰ و بالاتر می‌رویم میزان مرگ افزایش پیدا می‌کند. در همه سنین عمده مشکلی که افراد را به سمت مرگ می‌برد بیماری‌های غیرواگیر است. در سالمندان ۶۰ و بالاتر در مجموع علل مرگ ۳۱۷۴ نفر در هر صد هزار نفر جمعیت را داریم که به تفکیک می‌شود برای بیماری‌های واگیر ۱۵۲ نفر در هر صد هزار نفر و در بیماری‌های غیرواگیر دار می‌شود ۲۸۲۰ نفر در هر صد هزار نفر و در بخش حوادث ۲۰۱ نفر می‌شود. می‌توان گفت الگویی شبیه باقی سنین را اینجا داریم و اکثر سالمندان را به خاطر بیماری‌های غیر واگیردار از دست می‌دهیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار