در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

توسعه و ارتقای پوشش گیاهی راهی برای جلوگیری از فرسایش خاک

مدیر کل دفتر آبخیزداری، تقویت پوشش گیاهی و توسعه جنگل کاری‌ها را از راهکار‌های کنترل فرسایش و مدیریت سیل برشمرد.

هوشنگ جزی مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه اجرای عملیات آبخیزداری در کنترل فرسایش تاثیر بسزایی دارد، اظهار کرد: امسال حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به آبخیزداری اختصاص داده شده است که اقدامات سازه‌ای، عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در ۵۹۴ حوزه آبخیر صورت گرفته است.

او با اشاره به اینکه تخصیص اعتبار تاکنون صورت نگرفته است، افزود: این در حالی است که در تمامی استان‌ها فرآیند‌های مناقصه انجام شده و در برخی از استان‌ها هم تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم. با این حال امیدواریم تخصیص اعتبار هر چه سریع‌تر صورت بگیرد، چرا که طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ مجموعه اعتباراتی که به پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص یافت،  ۱۰۰ درصد انجام شد.

کاهش ۷۵ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری

این مقام مسئول با بیان اینکه اقدامات و اجرای عملیات آبخیزداری چند وجهی است، گفت:‌ موضوعات مرتبط با نفوذ آب، کنترل فرسایش، کنترل و مدیریت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری صورت می‌گیرد، هر چند بحث مدیریت سیل را به صورت قطعی نداشته‌ایم، اما به طور کلی اجرای این عملیات ۷۰ تا ۷۵ درصد وقوع سیل را مدیریت می‌کند.

جزی تقویت پوشش گیاهی و مرتعی، احیای جنگل کاری و توسعه جنگل کاری‌ها را از راهکار‌های کنترل فرسایش، رسوب و مدیریت سیل برشمرد.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه توسعه و ارتقای پوشش گیاهی متناسب با اقلیم هر منطقه در بحث کنترل و فرسایش خاک اهمیت فراوانی دارد، گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری به تناسب اعتبار می‌توانیم سهم بیشتری را در فرسایش و نفوذ آب به درون زمین داشته باشیم.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک تصریح کرد: با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق کوهستانی در هر هکتار، ۵۳۰ مترمکعب و در مناطق دشتی تا یک هزار میلیارد متر مکعب مدیریت سیلاب داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار