باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین در دولت دوازدهم نهایی می‌شود؟

سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین بار‌ها بین ایران و چین رد و بدل شده و دو کشور تلاش دارند که آن را نهایی کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، در شرایطی که آمریکا روز به روز به دوران افول خود نزدیک می‌شود، کشور‌های دیگر در حال تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و دو جانبه خود هستند، جمهوری اسلامی ایران هم از این دسته مستثنی نیست و در صدد تقویت روابط خود با شرق آسیا به ویژه چین و روسیه است. در همین راستا تیرماه امسال بود که صحبت از انعقاد توافق ۲۵ ساله میان تهران و پکن مطرح شده است.

در برنامه همکاری‌های مشترک ۲۵ ساله ایران و چین که توافقی راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است، قرار است که چینی‌ها در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، زیرساخت حمل و نقل، کشاورزی و ... سرمایه‌گذاری وسیعی انجام دهند. این توافق شامل همکاری نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی میان دو کشور هم می‌شود.

 برخی از کشور‌ها درصدد تخریب روابط تهران و پکن هستند

انعقاد این توافق حکایت امروز و دیروز نیست، بلکه ۵ سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین از «توافق ایران و چین برای روابط استراتژیک ۲۵ ساله» صحبت کرده بودند. دیداری که ۱۱ روز پیش از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ در تاریخ ۱۱ تیر برگزار شده بود. رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند که «دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشور‌های مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هست و بر همین اساس، توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است، جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه همکاری‌های چین در دوران تحریم را فراموش نخواهد کرد [سیاست‌های سلطه‌گرانه‌ی برخی کشور‌ها به‌ویژه آمریکا و همکاری غیرصادقانه آن‌ها با کشور‌های دیگر]موجب شده است که کشور‌های مستقل، به‌دنبال همکاری‌های بیشتر با یکدیگر باشند و توافق ایران و چین برای روابط استراتژیک ۲۵ ساله در همین چارچوب است که باید با پیگیری جدی دو طرف، توافق‌ها حتماً به مرحله‌ی عملیاتی برسند.»

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان ۱۳ مهر در گفت‌وگویی گفت که قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین یک قرارداد کاملا واقعی است و نمایشی در کار نیست. در معادلات امروز جهان چین نقشی بسیار مهم بازی می‌کند و من هم طرفدار داشتن رابطه‌ای جامع با همه بازیگران منطقه‌ای و جهان هستم، کما اینکه خواهان داشتن رابطه با اروپا و روسیه هم هستم. قرارداد ۲۵ ساله با چین را دنبالش بودم، هستم و افتخار هم می‌کنم که خواهان بسته شدن قرارداد ۲۵ ساله اقتصادی با کشوری شده‌ام که ظرف چندسال آینده قدرت اول اقتصادی در جهان به حساب می‌آید.

قرارداد ایران و چین چه شد؟ /آیا مانعی در برابر سند همکاری تهران و پکن وجود دارد؟

در همان ابتدا که صحبت از سند همکاری بین تهران و پکن به میان آمد، شاهد بودیم که برخی سعی داشتند آن را در نطفه خفه کنند و آن را نزد افکار عمومی توافق نامطلوب جلوه دهند، البته در این راه ناموفق بودند و تیرشان به خطا رفت. حتی فن خونگ داء عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات بین الملل شانگ‌های چین هم در این باره گفت که برخی از کشور‌های جهان خوش ندارند تهران و پکن با هم روابط خوبی داشته باشند.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین با مانع رو به رو شده است؟

صحبت‌های نسنجیده و عوام فریبانه درباره قرارداد ایران و چین تمام شده بود که اخیرا شنیده شد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین با شکست روبه رو شده است و مانعی برای نهایی کردن آن وجود دارد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مقدمات قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین فراهم شده و بحث بر سر جزئیات آن است، گفت که بند‌های این توافقنامه کاملا آشکار شده و هنوز باید جزئیاتی مورد بحث کارشناسان قرار بگیرد.

او همچنین گفت که به نظر می‌رسد این توافق ۲۵ ساله که در حوزه روابط تجاری، سیاسی و امنیتی ایران و چین است، می‌تواند جبهه گسترده‌ای را در تقابل با هژمونی نظامی و اقتصادی آمریکا ایجاد کند، به اعتبار اینکه ایران، چین و روسیه همواره در طول سال‌های گذشته مورد تحریم شدید واشنگتن قرار گرفتند و رویکرد‌های این سه کشور به این سمت و سو است که در یک فرایند هژمونی طولانی دلار از چرخه تبادل اقتصادی شرق حذف شود و ارز جدیدی که مورد توافق سه کشور بزرگ ایران، چین و روسیه باشد جایگزین شود به همین دلیل به نظر می‌رسد که این یک توافق کاملا استراتژیک به نفع ایران و کشور‌های منطقه است به ویژه کشور‌هایی که مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرند است.

قرارداد ایران و چین چه شد؟ /آیا مانعی در برابر سند همکاری تهران و پکن وجود دارد؟

کارشناس مسائل بین الملل تاکید می‌کند که واشنگتن و برخی از عوامل منطقه غربی جریان سازی‌هایی علیه توافقنامه ایران و چین ایجاد کردند و به گونه‌ای اعلام می‌کنند که چین قصد دارد که بر ایران مسلط باشد، در حالی که پکن به لحاظ اقتصادی ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند یک شریک اقتصادی بزرگی برای کشور ما تلقی شود به همین دلیل با توجه به اینکه هنوز این توافقنامه نهایی نشده است و به امضای بلندترین مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین نرسیده است، لذا هرگونه داوری درباره این توافقنامه با هدف تحت تاثیر قرار دادن روابط تهران و پکن است.

هانی زاده گفت که مجلس شورای اسلامی باید توافقنامه ۵ ساله ایران و چین را تصویب کند، همچنین شورای نگهبان باید جزئیات این توافق را مورد بررسی قرار دهد اگر این دو نهاد مهم این توافقنامه را تایید کنند قطعا از سال آینده اجرایی خواهد شد، ولی هنوز این توافقنامه به مجلس نرسیده است، لذا باید بررسی نهایی شود و سپس در بین روسای جمهور ایران و چین امضا شود و در صحن مجلس مورد بحث و تصویب قرار بگیرد.

قرارداد ایران و چین چه شد؟ /آیا مانعی در برابر سند همکاری تهران و پکن وجود دارد؟

سند همکای تهران و پکن چه شد؟

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت سند راهبردی بین ایران و چین و اینکه گفته می‌شود موانعی در راه پیشبرد این توافق وجود دارد، گفت که هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد. این سند نقشه راه تجاری بلند مدت بین ایران و چین است و تاکنون چندین بار بین مقامات دو کشور رد و بدل شده است تا بتوانیم به سند نهایی دست پیدا کنیم. روند تدوین سند از امروز آغاز نشده، بلکه از سال ۹۴ و سفر رئیس جمهور چین به تهران در دستور کار دو کشور قرار گرفته است. این سند بار‌ها بین ایران و چین رد و بدل شده و دو کشور تلاش دارند که آن را نهایی کنند.

خطیب زاده همچنین گفت که ما اینگونه سند‌ها و قرارداد‌ها را منعقد نمی‌کنیم که اقتصاد کشورمان را به کشور دیگری وابسته کنیم و تاب آوری اقتصادی مان را پایین بیاوریم. ایران کشوری است که دارای پتانسیل‌های بالایی است و تصمیم سازان در کشور از این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها آگاه هستند. من نوید خوبی را به مردم می‌دهم. بر حسب مسئولیتم در جا‌های مختلف حضور پیدا می‌کنم. ان‌شاءالله اتفاقات بزرگ و میمونی برای کشور رخ می‌دهد. گرچه عده‌ای می‌خواهند این اتفاقات را کسی نبیند و نشنود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت که ما نواقص خود را می‌بینیم. شرمنده مردم ایران هستیم، ولی قول می‌دهیم که با تمام قوا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا حرکت کنیم و اسناد جامع مثل سند مورد اشاره در راستای ظرفیت بخشی بیشتر به توانمندی‌ها و پتانسیل‌هایی است که در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۳ دی ۱۳۹۹
سلام مردم ایران همیشه از قرارداد های بلند مدت آسیب دیده اند و بخشی از کشور جدا شده است نمونه آن قرار داد ترکمن چای که طبق قرار داد باید بعد از اتمام قرارداد مناطق آذربایجان قره باغ و ... به خاک ایران بر می گشت ولی متاسفانه هنوز برنگشته چرا؟؟؟
آیا بهتر نیست قراردادها کمتر از 4سال باشد کمتر از 4سال یک ریس جمهور که عواقب بلند مدت نداشته باشد ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای سیدعلی
۱۸:۵۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
قابل توجه بعضیا، این قرارداد به نفع ملت ایران است. شما بهتر میدونی یا مقام معظم رهبری که از این قرارداد ترکمنچین دفاع کرده اند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
مگه قرار نیست روی پای خودمون بایستیم و نیازی به آمریکا و غرب نداشت۶ باشیم؟ پس چرا توی این قرارداد هوآوی میاد توی ایران اینترنت 5g رو راه میندازه؟
Netherlands
ناشناس
۰۲:۳۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
مگر تا 25سال را میبینن که این قرارداد ترکمانچای را میبندند این قرارداد بسیار خطرناک است. از ترس اینکه شیر همون امریکا ماراندرد با پلنگ پناه میبریم که چین باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
مطمئن باشید بدترین قرارداد می باشد
Netherlands
ناشناس
۰۲:۲۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
قطعا به ضرر ایران است. اونا منابع ایران میخوان و کمکی به ایران نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
هموطنانی که این قدر علیه قرارداد با چین کامنت می نویسند بدانند تنها دلیلی که یک کشور توانسته نیمی از جمعیت جهان و یک سوم دولت های جهان را به راحتی مورد تحریم قرار دهد این است که خود این کشور ها دو به دو با هم دشمنی می کنند.
هر کشوری در موقعیت هژمونی قرار بگیرد با ایران سر جنگ دارد چه انگلیس چه آمریکا و چه حتی چین.
ولی تاریخ ثابت کرده قدرت های نوظهور دوست ایران بودند چه انگلیس زمان شاه عباس چه امریکا زمان احمدشاه و چه چین کنونی
زمان احمدشاه قاجار میهن دوستان ایرانی می خواستند با آمریکا قرارداد نفتی ببندند انگلیسی ها نگذاشتند هاردینگ محبوب ترین رئیس جمهور امریکا توسط همسرش مسموم شد. صاحب کمپانی سینکلر به زندان افتاد. مجلس وقت ایران که عمدتا دست چپ گرایان بود حکومت نظامی اعلام کرد و نگهبان اصطبل سفارت هلند که ضمنا قاتل ماژور ایمبری نماینده ی سینکلر در ایران بود به پادشاهی رسید و مستشاران آمریکایی نظیر میلسپو را از ایران بیرون کرد.
ایران به علت روی کار امدن رضاشاه نتوانست از امریکا علیه انگلیس استفاده کند. ما نباید فرصت سوزی کنیم و تا زمانی که چین ابرقدرت نشده باید ازش استفاده کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۳۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
با اینکه جزییاتی ازش منتشر نشده ولی امیدواریم که ب نفع ایران باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
باسلام در دولت قبل و در این دولت قراردادهایشان مورد اطمینان نیس بخصوص این قرار داده 25ساله حالاچرا 25ساله ؟؟؟هر دولتی چهارسال قرار داد ببنده شاید به ضرر کشورمان باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
چون مدیران نالایقند پس مطمین باشید که این قرارداد از روی نافهمی بسته شده است و خیانت به مملکت و نسلهای آینده است
Iran (Islamic Republic of)
بالاترازفرهاد
۰۷:۴۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
من در این قرارداد طولانی مدت منفعتی برای ایرانیان نمی بینم اولا بیست وپنج سال زمان طولانی هست که خیلی از ما عمرمان کفاف نمی دهد ثانیا چگونه یک دولت می خواهد شش دولت بعدی خودش را درگیر قرار دادی بکند که آینده ی آن معلوم نیست چون دولت های ما مانند ترامپ نخواهند بود که بگویند قراردادهای دولت قبلی را قبول نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
چین و روسیه دو کشور بد نام در زمینه حقوق بشر هستند.هردو کیفیت پایین تولید و غارتگر هستند.جاسوس دو جانبه هستند.این قرار داد باعث خجالت است.هنوز شهر های ما در تصرف هر دو کشور است.
Netherlands
ناشناس
۰۵:۵۶ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
ارتش باید جلو این قرارداد ننگین بگیره روحانی کشور به فنا داد الان هم که نزدیک تموم بشه و گم گور شه میخواد ایران دو دستی تحویل چین کنه که بازی کنه توش سرلشکر سیاری باید جلو این توافق ننگین بگیری ملت امیدشون به تو هست چون هیچکس دیگه بفکر ایران نیست فقط باید ارتش کاری کنه و ایراتی بودن خودش ثابت کنه و جلو غارت و چپاول کشورشون بگیرن
Netherlands
ناشناس
۰۴:۰۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
این کشور مگه ارث بابای این دولته که بخواد کشورو به مزایده بگذاره آخه کدوم عاقلی همچین سندی طویل المدت 25ساله را منعقد میکنه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
ما خاک پای چین هم هستيم
Germany
ناشناس
۰۲:۳۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
نظر خواهی از مردم هیچ ۲۵ سال !
بابا سیاست خارجی به مردم بسپارید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
وقتی احتمال خطر و ضرر وجود داره.طبق قراردادهای قبلی چین با کشورهای دیگه.خب چرا ما اشتباه بقیه رو تکرار کنیم..با چین کمونیست که ن خدا داره ن ایمان نباید اینجور قراردادهای طولانی بسته بشه..الانم فقط در حد نیاز باید رابطه داشته باشیم..نکه بهترین محصولات معدن ها و نفت و بهشون میدیم بجاش پول نمیدن فقط محصولات رده اخر خودشو واسمون میفرستن..
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۰:۴۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
سلام
برجام چینی
آقازاده ها حق دلالی شونو میگیرن وبا باقیش کاری ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
نه شرقی نه غربی فقط جمهوری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۲۳:۲۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
مواظب جک و جونورامون باشیم چون با وجود این عزیزان هیچ موجود جنبنده ای از دستشون در امان نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
این قرار داد خیانت هست دلیل آن این هست ایران در استفاده مواد خام به شکوفایی نرسیده حالا این قرار داد بسته بشه موجب نابودی مواد خام در کشور ما شده پس از هرچه قرار داد در تاریخ بدتر بوده
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۴۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
پناه بر خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
خوبی مناسبات با چین این هست که نیاز به پیش شرط ندارد.
ما اگر بخواهیم با یک کشور غربی رابطه داشته باشیم هزار پیش شرط می گذارد خودش را یک کشور هم تراز با ایران نمی داند بلکه خودش را مدیر و رئیس جهان می داند و اطاعت محض می خواهد. ما هیچ وقت نمی توانیم با امریکا به نتیجه برسیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
غربگرایان نمی گذارند این قراردادها به نتیجه ای برسد.
مثل گربه ای که هر جوری بندازی زمین با پا فرود میاد یک ذهن خودباخته در هر شرایط به جز غرب فکر نمی کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
مگر صاحب مملکت هستید ؟! شما از طرف برخی از مردم مردم سر کار رفتید و باید برای کارهای مهم و بلند مدت از مردم اجازه بگیرید ! خدا لعنت کند کسانی که برای راحتی خود و آقازاده هاشون آب و خاک و امنیت و آسایش مردم رو به بازی میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
الان هم بسته شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
آن شاء الله خدا کمک کنه هرچه زودتر مملکت عزیزمان ازاین بحران نجات پیدا کنه با دوست خوب چین و روسیه کاراسرو سامان بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
چقدرم خوبن!!!! با هرکی رابطه داشتن بهش ضربه زدن و بعد اتمام قراردادهاشونم بیخیال نمیشن تا چندین سال میمونن..همین روسیه بود که تا تحریم شدیم سامانه دفاعی رو نداد.تا روزی که تحریم برداشته شد که فرستاد...چین و روسیه اگه خوب بودن بجا نفت و گاز و بقیه چیزا بهمون پول میدادن..نه فقط جنس داغون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
چرا کشور را دارید قفل میکنید اخه چرا اقتصاد تک قطبی دارید درست میکنید چرا با کسی که با مسلمانان بد رفتاری میکنه دارید قرار داد مینویسید چه دارید میکنید با ایران
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۴۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
هم روسیه هم چین فقط دنبال منافع خودشان هستند.به خاطر ایران منافعشان را به خطر نمی اندازند ما باید فکر اساسی بکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
من در مورد قرارداد ۲۵ ساله نظری نمیدم چون نه تخصصش رو دارم و نه هنوز جزئیاتی ازش منتشر شده، ولی اگه بشه روسیه، چین و ایران و کشور های بلوک شرق یه جایگزین مناسب برای دلار پیدا کنند و سریعتر عملیاتیش کنند، خیلی میتونه تاثیر مثبت توی گرونی‌ها داشته باشه، مثلاً یه واحد پول مشترک شرقی شبیه به یورو میتونه خیلی جذاب باشه، واحد پولی مشترک بین ایران، چین و روسیه و کشورهای متحد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
اگر در قراردادتان جای چین و ایران را با هم عوض کنید شاید قابل قبول باشد. مثلا سنگ معدن از چین وارد کنید و به جایش خودرو بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
اگر چینیها صداقت داشتند میلیاردها دلار پول بلوکه شده ما را میدادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
خدا کنه اجرا نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
مطمان باشید اگه خیری برای کشور داشته باشه هرگز اجرا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۸:۲۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
از دولت می پرسند این چه قراردادی بود بستی ،
می گوید نگران نباشید چینی ها چشمشان باریک و کم بین است ،
زیاد استخراج نمی کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
این دولت علاقمندتر است تا با غربی ها و امریکا قرار داد ببندد هر چندانها به تعهدات خود عمل نکنند و دست ما را زیر سنگ بگذارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
این قراردادننگین واستعمارگر باید لغو بشه!؟! حتی اگر به نفع باشه، که البته صرفا برای دولت، نفع داره، بازهم باید لغو بشه!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
چه منطقی !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
امیدوارم نهایی نشود....اینها احتمالا کرونا را ساختند...ماهیگیران را فراموش نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
شکی نیست که برگ زرین دیگری از خیانت آقایون در حال ورق خوردن است علی برکت‌ا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
متوقف کنید این کاررا!؟!؟ چرابه نظر مردم احترام نمی گذارید! ؟! ؟همین حالا تولیدات داخلی به خاطر واردات چینی،زمین خوردند وعده ی زیادی بیکار وبدبخت!! درحال حاضر، این قرارداد روی خوش داره، ولی روی زشت وکثیفش رابعدا نشون میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
خداکنه ترکمنچای دوم نشه. ترکمنچای اول تمام شد اما کشورهای همسایه از جمله عراق به ایران اضافه نشد خدا بداد برسه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۵۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
ما نمیخوایم ایران با چین قرداد طولانی ببنده کی رو باید ببینیم ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
منم نمی‌خوام ، ولی متأسفانه نظر ما ارزشی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
مگه دست من و شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
تو کی هستی که بجای کلمه من از ما و بجای ما صحبت میکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
معلوم هست شما چی میخوای؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
مثل برجام نشه مواد معدنی خام بدهیم ،‌سنگ پا وارد کنیم
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۰:۴۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
سلام
برجام چینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۱۸ مهر ۱۳۹۹
هرچی ببرن از ایران فقط جنسهای خودشون رو میخوان به ما بدن..اونم جنس های غیر استاندارد و خراب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
25 سال دیگر توسعه ایران را به عقب می اندازد. مردم این همه سختی را به جان خریده اند که استقلال آزادی و پیشرفت اسلامی داشته باشیم. والا چه فرقی می کند زیر یوغ آمریکا بروی یا انگلیس یا چین. موضوع بد یا خوب بودن چین نیست، اصلا چین فرشته، ما باید روی پای خودمان بیاستیم. چین فقط مونتاژ کار کادیلاک و اپل و سایر قطعات غربی است. یعنی غرب می خواهد بگوید زیر یوغ ما نرفتید، زیر یوغ نوچه ما بروید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
مشکل بزرگ در این توافق اینه که چین قبلا تو هر توافقی که بوده از کارگران خودش در آن کشورها استفاده کرده که در نتیجه اشتغالی در ایران ایجاد نمیکنه!
این مورد باید از چین تضمین گرفته بشود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
منفعت چین تو ایران قرارداد چیه؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
چین در پنج سال آینده قدرت اقتصادی اول جهان است و امریکایی ها این را می دانند و از همین الان هم عزا گرفته اند و با پادوهای رسانه ای اش بشدت در حال تخریب روابط بین ایران و چین و روسیه هستند که همین دله بازی امریکائی ها نشان از راه درست ایران است .
آخرین اخبار