بخشی از ناشران به سمت انتشار کتاب‌های الکترونیک رفتند

چند صد ناشر در حوزه انتشار کتاب‌های الکترونیک در اپلیکیش‌های مختص انتشار این کتاب‌ها فعالیت می‌کنند.

عباس جبلی مدیر مسئول انتشارات کتاب ابرار در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده نکردن اکثر ناشران از ظرفیت انتشار کتاب‌های الکترونیک در کشور، گفت: انتشارات کتاب ابرار چند سالی است از اپلیکیشن‌های عرضه کتاب الکترونیک استفاده می‌کند. در آماری که برای میزان استفاده ناشران از این ظرفیت مطرح می‌شود، ابتدا باید دید تعریف ما از ناشر چیست. آیا به هر کسی که مجوز احداث انتشاراتی گرفته است، می‌توان ناشر گفت؟! در حالی که بسیاری از این افراد در فضای نشر فعالیت نمی‌کنند.


بیشتر بخوانید


او افزود: در آماری که برای استفاده ناشران از ظرفیت انتشار کتاب‌های الکترونیک مطرح می‌شود، باید دید ناشران غیر فعال هم در نظر گرفته می‌شوند یا نه. برای مثال اگر ۸ هزار ناشر فعال داشته باشیم، طبق آمار ده درصدی که برای استفاده از ظرفیت انتشار کتاب‌های الکترونیک مطرح می‌شود، تعداد آن به ۸۰۰ ناشر می‌رسد. ناشر فعال بدین معنا که در صنعت نشر فعالیت کند و در شرایط کنونی همچنان به فعالیتش ادامه دهد.

مدیر مسئول انتشارات کتاب ابرار ادامه داد: در اپلیکیشن‌هایی که با آن‌ها در زمینه انتشار کتاب الکترونیک کار می‌کنم مشاهده کردم چند صد ناشر در این حوزه فعالیت می‌کنند. استفاده از این ظرفیت روی وضعیت اقتصادی ناشر تاثیر گذاشته است. با این وضعیتی که در زمینه گرانی کاغذ با آن مواجه هستیم، استفاده از ظرفیت انتشار کتاب‌های الکترونیک می‌تواند بخش عظیمی از هزینه‌های انتشار کتاب را از دوش ناشران بردارد.

جبلی بیان کرد: همه کتاب‌ها این قابلیت را ندارند که آن را به صورت کتاب الکترونیک عرضه کرد، اما از این ظرفیت می‌توان برای اغلب کتاب‌ها بهره برد. قابلیت محتوایی برخی کتاب‌ها به صورتی است که نمی‌توان آن را در قالب الکترونیک عرضه کرد. این کتاب‌ها حقوق معنوی بالایی دارند از جمله آن‌ها برخی کتاب‌های عکس از عکاسان دفاع مقدس هستند. چون با این کار عکس‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود و مولفان دیگر حقوق معنوی ندارند. استفاده از این ظرفیت به ناشر بستگی دارد. صنعت نشر ما می‌تواند استفاده از ظرفیت کتاب‌های الکترونیک را برای بهبود شرایط اقتصادی خود در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار