کرملین: پوتین، ترامپ و مکرون در خصوص تحولات قره‌باغ بیانیه می‌دهند

کاخ کرملین اعلام کرد رؤسای جمهور آمریکا، روسیه و فرانسه بزودی بیانیه مشترکی در خصوص تحولات قره باغ صادر می‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آر تی، کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در حال تهیه بیانیه‌ای مشترک در خصوص تحولات قره باغ هستند.

همچنین کاخ کرملین اعلام کرد: پوتین، ترامپ و مکرون، از ارمنستان و آذربایجان خواستند تا متعهد شوند مذاکرات را بدون هیچ پیش شرطی آغاز کنند.

کرملین همچنین تصریح کرد: روسیه، آمریکا و فرانسه، به شدت تشدید خشونت‌ها در قره باغ را محکوم کرده و خواهان توقف فوری درگیری‌ها هستند.

گفتنی است ساعاتی قبل از انتشار این بیانیه، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت، پوتین در شورای امنیت روسیه، بحران قره‌باغ را به بحث گذاشته و درخصوص این بیانیه مشترک با آن‌ها صحبت کرده است.

پسکوف در پاسخ به سؤالی درباره حمایت ترکیه از آذربایجان در تنش‌های اخیر با ارمنستان و احتمال مشارکت نظامی ترکیه در این تقابل نظامی احتمالی میان باکو و ایروان گفت: «ما در این خصوص اظهارنظر نمی‌کنیم. ما معتقدیم که هرگونه اظهارنظری درباره احتمال حمایت نظامی از یکی از طرفین ماهیت تحریک‌آمیز دارد و به افزایش تنش‌ها منجر می‌شود.

پیش از این، کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای ضمن متهم کردن ترکیه به اعزام مبارزان خارجی از غرب آسیا به قره‌باغ، گفت که در حال همکاری با روسیه برای رسیدن به توافق آتش‌بس بین آذربایجان و ارمنستان هستند.

گفتنی است وخامت روابط میان آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست. پس از آن بحرانی در حدود منطقه کوهستانی قره باغ در فوریه سال ۱۹۸۸ شکل گرفت که در نتیجه آن مقامات اقلیم خودمختار قره باغ (که بیشتر ساکنان آن را جمعیت ارمنی تشکیل می‌داد) تصمیم گرفتند تا از قیمومیت جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان خارج شوند. مقامات قره باغ همچنین در سال ۱۹۹۱ با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» اعلام استقلال کردند. این مسأله سبب آن شد جمهوری آذربایجان کنترل خود را بر این منطقه از دست دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۳:۱۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
حکومت لاییک الهام علی اف اساسا مردم قره باغ مسئله اش نیست .
رژیم صهیونیستی و آمریکا سعی دارند ایران رو به حمایت از ارمنستان متهم کنند تا انتورک های داخلی رو تحریک کنند.
_ایران به هیچ وجه تو موضوع قره باغ نباید دخالت کنه
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۹:۴۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
چه عجب یک نظر سنجیده دیدم
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۳:۱۴ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
موضوع قره باغ چه ربطی به مکرون و ترامپ داره ؟؟؟
_
قره باغ رو خود آربایجان و ارمنستان باید حل کنند.
آخرین اخبار