درخواست عربستان از ارمنستان و آذربایجان برای آتش بس

عربستان از ارمنستان و آذربایجان خواست تا با آتش بس به حل مسالمت آمیز اختلافات خود بپردازند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در حالی که درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ بالا گرفته، عربستان سعودی امروز دوشنبه از این دو کشور خواست تا با برقراری آتش بس به حل مسالمت آمیز درگیری هایشان بپردازند.

طبق آنچه خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرده، دولت این کشور با نگرانی و توجه تحولات میان ارمنستان و آذربایجان را دنبال کرده و به دنبال حل درگیری‌های موجود میان طرفین به شیوه‌ای مسالمت آمیز طبق قوانین شورای امنیت است.

روز گذشته نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در فیس بوک خود اعلام کرده بود شورای امنیت ملی این کشور فورا تشکیل جلسه خواهد داد تا درباره درگیری‌های نظامی اخیر این کشور با جمهوری آذربایجان تصمیم‌گیری کند.

نیکول پاشینیان گفته بود آذربایجان آغازگر درگیری‌نظامی بوده است و نیرو‌های ارمنستان هم مقابله به مثل کرده‌اند.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان چهار دهه است که بر سر مالکیت منطقه قره باغ مناقشه دارند که اخیرا این مناقشه به درگیری‌های نظامی بین دو کشور ختم شده است.

بنابر اعلام نخست‌وزیر ارمنستان، شورای امنیت ملی این کشور با تشدید تنش‌ها تصمیم به تشکیل جلسه اضطراری گرفته است. پاشینیان گفته است که بعد از این جلسه دولت با اعلام حالت فوق العاده به بسیج نیرو‌های خود برای مقابله با جمهوری آذربایجان خواهد پرداخت.

درگیری‌ها میان  این دو کشور در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی در بیست و چهار ساعت گذشته ادامه داشته و دو طرف تجهیزات توپخانه‌ای سنگین در منطقه مستقر کرده‌اند. دو روز پیش از آغاز درگیری‌ها، سفارت آمریکا در باکو و ایروان از شهروندان آمریکایی خواسته بود وارد منطقه مورد مناقشه نشوند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار