آیا مناظرات انتخاباتی آمریکا تاثیری بر نتیجه انتخابات دارد؟

میلیون‌ها آمریکایی برای انتخاب نامزد مورد نظر خود به شدت منتظر نخستین مناظره انتخاباتی این کشور هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، نخستین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان و جو بایدن نامزد دموکرات‌ها سه شنبه برگزار و گفته می‌شود یک رویداد نمایشی بزرگ است. اگرچه تاثیر آن بر انتخابات در فضای به شدت قطبی شده محدود خواهد بود و چند نفر را از بلاتکلیفی در خواهد آورد.

نخستین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ با ۸۴ میلیون بیننده رکورد پر بیننده‌ترین برنامه را شکست.

جان کچ، تحلیلگر دانشگاه واندربیلت می‌گوید: این یک لحظه بی نظیر است. تنها لحظه‌ای که ما دو نامزد را با هم می‌بینیم و دو حزب در خارج از کنگره به طور علنی بحث و گفتگو می‌کنند.

با این حال کارشناسان معتقدند برای تماشاگران و کاربران اینترنت که در هفته گذشته با تبلیغات انتخاباتی بمباران شده اند، این دوئل تاثیر تعیین کننده‌ای در انتخابات سوم نوامبر نخواهد داشت.

همه پیروزی هیلاری کلینتون را در مناظرات سال ۲۰۱۶ یادآوری می‌کنند که پس از آن در انتخابات شکست خورد.

این ارتباط بین عملکرد نامزد‌ها و نتیجه انتخابات مربوط به دوران ترامپ نیست. جان کری هم در سال ۲۰۰۴ در برابر جرج بوش در مناظرات پیروز شد که البته نتیجه‌ای نداشت.

آخرین باری که در آمریکا مناظره بر نظرسنجی‌ها اثر گذار بود به سال ۱۹۸۴ باز می‌گردد که میان رونالد ریگان ۷۳ ساله به عنوان مسن‌ترین رئیس جمهور آمریکا در آن زمان و رقیب جوان وی والتر ماندیل بود که به پیروزی ریگان بر رقیب جوان و بی تجربه منجر شد.

مایکل سوکولو، مورخ رسانه‌ای در دانشگاه مین می‌گوید از زمان نخستین دوئل تلویزیونی آمریکا (مناظره انتخاباتی) در سال میان ۱۹۶۰ میان ریچارد نیکسون و جان اف کندی، مناظره‌ها کمتر آموزنده هستند.

در سال ۱۹۷۶ جیمی کارتر دموکرات توانست ایده‌های جدیدی را در برابر جرالد فورد رئیس جمهور وقت ارائه دهد. اما در حال حاضر بینندگان پیش از برگزاری مناظره آنچه راه نامزد‌ها می‌خواهند بگویند می‌دانند و مناظره تنها یک نمایش است.

جان کچ می‌گوید به ویژه آنکه افرادی که هنوز در مورد نامزد منتخب خود تصمیم نگرفته اند، نادر هستند.

در واقع مناظره به کسانی که هنوز اندکی مردد هستند اجازه می‌دهد انتخاب خود را تایید کنند. در سال ۲۰۱۶، حدود ۱۰ درصد رای دهندگانی که مناظره‌ها را تماشا کردند اعلام کردند در طول مناظرات یا پس از آن تصمیم قطعی گرفته اند.

تماشاگران ممکن است در مورد جو بایدن که شناخت کمتری از وی دارند، کنجکاو باشند. دیوید بارکر، تحلیلگر سیاسی می‌گوید مردم به مناظره نگاه خواهند تا ببینند آیا جو بایدن دوست داشتی است و به آن‌ها احساس آرامش می‌دهد؟

بارکر می‌گوید بایدن ۷۷ ساله و معاون رئیس جمهور سابق آمریکا همسر و دختر خود را در سال ۱۹۷۲ در یک تصادف از دست داد. پسرش نیز بر اثر ابتلا به سرطان در سال ۲۰۱۵ جان باخت. این تراژدی شخصی برای وی بسیار ارزشمند است و می‌تواند همدلی زیادی را به دنبال داشته باشد و یک ابزار سیاسی موثر است.

امی دیسی، رهبر سابق حزب دموکرات می‌گوید آنچه که پس از مناظره می‌گذرد و نحوه استفاده از آن می‌تواند از خود مناظره تاثیر بیشتری داشته باشد. نامزد‌ها حتی می‌توانند سعی کنند رقیب خود را به گفتن مسائلی وادار کنند که بعد‌ها در تبلیغات خود از آن استفاده کنند.

همه گیری هم در حاشیه این مناظره قرار دارد. احتمالا جو بایدن با ماسک در مناظره حاضر خواهد شد تا وخامت همه گیری را نشان دهد که دونالد ترامپ تلاش می‌کند ابعاد آن را کوچک جلوه دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار