دیپلمات روس: اگر بر سر «استارت نو» توافق نشود مسکو بالاخره راهی برای محافظت از خود می‌یابد

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت چنانچه مسکو نتواند با واشنگتن بر سر تمدید پیمان «استارت نو» به توافق برسد بالاخره راهی برای حفاظت از خود خواهد یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل ضمن ابراز امیدواری درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت نو) گفت چنانچه مسکو نتواند با واشنگتن بر سر تمدید این پیمان به توافق برسد روسیه بالاخره راهی برای محافظت از خود پیدا خواهد کرد.

نبنزیا در این باره گفت «اگر این پیمان تمدید نشود ما راه‌های موثری برای محافظت از خود خواهیم یافت. مطمئنا علاقمند به تمدید این توافق هستیم، زیرا آن را به عنوان عنصر اصلی ثبات استراتژیک می‌بینیم. به همکاران آمریکایی خود می‌گوییم تمدید نکردن این پیمان اشتباه بزرگی است.»

این دیپلمات روس در ادامه گفت معتقد است قصد واشنگتن برای از بین بردن کل توافق نامه‌های کنترل تسلیحات (از جمله آنکه این کشور سال گذشته از پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد خارج شد و روسیه را به نقض این توافق دوجانبه متهم کرد) می‌تواند با تمایل به استفاده از زور واشنگتن که آزادانه آن را اعمال می‌کند، مرتبط باشد. نبنزیا گفت «این تنها بخشی از مشکل جهانی است که شامل از بین بردن کلیه رژیم‌های کنترل تسلیحات، خلع سلاح و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌شود. متأسفانه، ما هر روز به شواهد بیشتری دست می‌یابیم که نشان می‌دهد آمریکا تلاش می‌کند تا سیستم توافقات مربوطه را از بین ببرد. در واقع تمایل خود را برای اطمینان از اختیار کامل برای فرافکنی و استفاده از زور پنهان می‌کند.»

روز گذشته، «مارشال بیلینگسلا» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور کنترل تسلیحات، در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت» روسیه از پیشنهاد جدید کشورش به مسکو برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک با نام «استارت ‌نو» خبر داد. آمریکا در پیشنهاد خود از روسیه خواست تا تمدید قرارداد برای مدتی کمتر از ۵ سال صورت گیرد تا در این زمان به سندی چندجانبه دست‌ یافته و آن را تدوین کنند.

پیش از این «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، پیشنهاد داده بود که این قرارداد بدون هیچ پیش‌شرطی به مدت ۵ سال تمدید شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار