پیشنهاد جدید آمریکا به روسیه برای تمدید «استارت نو»

با نزدیک شدن زمان انقضای توافق تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا از پیشنهاد جدید کشورش برای تمدید معاهده استارت‌نو گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «مارشال بیلینگسلا» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور کنترل تسلیحات، در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت» روسیه از پیشنهاد جدید کشورش به مسکو برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک با نام «استارت‌نو» خبر داد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که تاریخ انقضای این قراداد (پنج فوریه ۱۷ بهمن) نزدیک است.

پیش از این «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، پیشنهاد داده بود که این قرارداد بدون هیچ پیش‌شرطی به مدت ۵ سال تمدید شود.

اکنون بیلینگسلا خبر داد که آمریکا در پیشنهاد خود از روسیه خواست تا تمدید قرار داد برای مدتی کمتر از ۵ سال صورت گیرد تا در این زمان به سندی چندجانبه دست‌یابی و آن را تدوین کنند.

فرستاده ویژه آمریکا در این باره گفت: «ما پیشنهاد یک بازه زمانی کوتاه‌تر از روسیه برای تمدید پنج ساله استارت نو را ارائه کرده‌ایم، زیرا نیاز داریم که برای تنظیم موافقتنامه بعدی نشستی برگزار کنیم. به همین دلیل است که ما به یک دوره زمانی کوتاه‌تر می‌اندیشیم».

به گفته این مقام آمریکایی مدت این دوره زمانی به انعطاف‌پذیری دولت روسیه در قبال این موضوع بستگی دارد. او همچنین افزود که واشنگتن موضع گفت‌وگوی خود را به نسبت واکنش احتمالی روسیه تعدیل و تنظیم خواهد کرد.

بیلینگسلا در ادامه بیان کرد «ما باور داریم یک طرح عملیاتی بسیار واضح را طراحی کرده‌ایم که برای هر دو کشور سودمند است. آمریکا باور دارد این طرح عملیاتی بازتاب بحث و گفت‌وگوهایی است که از سوی ما انجام شده‌اند و اکنون، من آن را واضح مطرح کرده‌ام،  ما فکر می‌کنیم که توپ در زمین روسیه است.»

پیمان استارت نو (New START) توافق کاهش تسلیحات استراتژیک دو جانبه میان آمریکا و روسیه است که روز هشتم آوریل ۲۰۱۰ (فروردین ۱۳۸۹) میان رئیس جمهور وقت آمریکا و همتای روسی او در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک به امضا رسید. بر اساس این پیمان، دو طرف با کاهش زرادخانه هسته‌ای خود موافقت کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار