یک مقام اتحادیه اروپا به جرم جاسوسی برای چین بازداشت شد

دیپلمات پیشین انگلیس که اکنون مدیر مرکز اروپا-آسیا در بروکسل است به جرم انتقال اطلاعات به خبرنگاران چینی بازداشت شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، یک دیپلمات پیشین انگلیس که اکنون مدیر مرکز اروپا-آسیا در بروکسل است به اتهام جاسوسی برای چین در بلژیک بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفته است.

سرویس‌های امنیتی بلژیک اعلام کردند تحقیقاتی را با تمرکز بر ادعای ارتباط «فراسر کامرون» دیپلمات سابق انگلیس با خبرنگاران چینی که گفته می‌شود برای وزارت امنیت دولتی چین و همچنین ارتش این کشور کار می‌کنند، شروع کرده اند.

به نوشته روزنامه سان انگلیس، نهاد‌های امنیتی انگلیس و بلژیک مظنون هستند که کامرون برای انتقال داده‌های سیاسی و اقتصادی محرمانه درباره نهاد‌های اروپایی به چین «هزاران یورو» پول دریافت کرده است. حتی یک مقام کمیسیون اروپا ادعا کرد کامرون «بسیار نزدیک به پکن» است.

کامرون که به مدت ۱۴ سال در کمیسیون اروپا کار کرده تمام ادعا‌های مطرح شده علیه خود را «پوچ و بی اساس» خوانده و رد کرده است. او می‌گوید اگر فقط یک دقیقه توقف کنید و درباره این اتهامات فکر کنید متوجه می‌شود که آن‌ها واقعاً پوچ هستند.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «به عنوان بخشی از وظایفم در مرکز اروپا-آسیا طیف وسیعی از تماس‌ها را با چینی‌ها داشتم و ممکن است برخی از آن‌ها عملکرد دوگانه داشته باشند. علاوه بر آنکه من ۱۵ سال پیش از کار رسمی‌ام بازنشسته شده ام و دسترسی‌ام به هرگونه اطلاعات حساس صفر است.»

این دیپلمات سابق انگلیس تأکید کرد که تنها بودجه‌ای که از چین دریافت می‌کند «کمک مالی سالانه اندک» از نمایندگی دیپلماتیک چین به اتحادیه اروپا برای پوشش رویداد‌های مناسبات روابط اتحادیه اروپا و چین است.

پولیتیکو در این خصوص گزارش داد اگرچه طبق قوانین بلژیک جاسوسی جرم نیست، بروکسل تحقیقاتی در مورد نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه کامرون ممکن است خطری برای مقامات اروپایی باشد آغاز کرده است. اگر دادستان‌ها بخواهند اتهامات واقعی علیه کامرون وارد کنند لازم است که برای این کار مبانی کیفری دیگری پیدا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار