عواقب طرد شدن فرزندان از سوی والدین چیست؟

طرد شدگی فرزندان یکی از احساساتی است که به دنبال بی توجهی، بی احترامی، توهین و خشونت از سوی والدین به آن‌ها دست می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،قاسم گرجی کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: احساس طرد شدگی یکی از بدترین احساساتی است که به دنبال بی توجهی، بی احترامی، توهین و خشونت علیه فرزندان از سوی والدین به آن‌ها دست می‌دهد.

او افزود: کودکانی که احساس طرد شدگی به آن‌ها دست می‌دهد تا سال‌های سال با نوعی دغدغه فکری مواجه شده که سبب آزار روحی و روانی آن‌ها خواهد بود.

گرجی گفت: این درگیری‌های درونی ناشی از طرد شدن از سوی والدین باعث ایجاد نوعی تعارض در فرد شده و فرد را مدام بر سر دوراهی قرار می‌دهد، دوراهی ناشی از عشق و علاقه به والدین و چرایی‌های ناشی از طرد شدن از سوی آن‌ها باعث آزار روحی و روانی فرد می‌شود.

بیشتر بخوانید 

کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران افزود: این رویداد بر اعتماد به نفس و عزت نفس فرزندان تاثیر منفی گذاشته و سبب می‌شود تا فرد برای سال‌های سال خود را فردی ضعیف تلقی کرده و حس ارزشمند بودن خود را مد نظر قرار ندهد.

او ادامه داد: تعارض‌های درونی و احساس طرد شدگی انرژی فراوانی را از فرزندان گرفته و قدرت تصمیم و تمرکز را از آن‌ها می‌گیرد.

گرجی گفت: کودکانی که چنین تجربه‌های تلخی را دارند از نظر هوشی نسبت به فرزندان هم سن و سال خود عقب‌تر بوده و از قدرت آنالیز پایین تری از موضوعات برخوردار خواهند بود.

او افزود: این کودکان بسته به شدت درگیری‌های درونی یا توان درس خواندن را نداشته و یا اگر مراحلی از تحصیلات را سپری کرده باشند، در ادامه دچار افت تحصیلی شده و یا ترک تحصیل می‌کنند.

کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه کودکان از ۱۸ تا ۳۶ ماهگی اوج احساس دلبستگی به والدین را تجربه می‌کنند، گفت: در این مدت کیفیت دلبستگی افراد در شخصیت آن‌ها برای همیشه تاثیرگذار می‌باشد. بویژه در تعاملات آن‌ها با اطرافیان بسیار مهم است.

او ادامه داد: در این مدت اگر والدین با فرزند خود بهترین تعاملات را داشته و در نهایت پذیرش و مهربانی با آن‌ها رفتار کنند، آنان در آینده تبدیل به افرادی مهربان و تاثیرگذار خواهند شد، اما اگر فرزندان شاهد کج کاری درمحیط شوند و اطرافیان با آن‌ها رفتار ناشایست وی ا خشونت باری را داشته باشند، آن‌ها به احتمال دچار شخصیتی خواهند شد که گاهی به نفع جامعه و یا اطرافیان آن‌ها نخواهد بود.

گرجی با بیان اینکه بیشتر افراد با شخصیت ضد اجتماع افرادی از خانواده‌های گسیخته، طلاق و یا محروم از والدین هستند، افزود: این افراد ویژگی بارزشان بی رحمی و بد اخلاقی و عدم احساس شرم و گناه و یا وجدان اخلاقی در پی آزار دیگران است.

کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی مازندران گفت: نوع دلبستگی افراد به والدین مخصوصا مادر از زمان کودکی، در ارتباط فرد در آینده با همسر و فرزندانش تاثیر مستقیم خواهد داشت.

او ادامه داد: افراد با دلبستگی ایمن نسبت به مادر، در آینده در زندگی زناشویی خود موفق بوده و ارتباط موثرتری با فرزندان خود برقرار خواهند کرد.

گرجی افزود: اگر افراد از نوعی دلبستگی نا ایمن برخوردار باشند در آزمون‌های شخصیت باید با کسی ازدواج کنند که از نظر شخصیتی باهم نزدیک بوده و یا با نظر مشاور خانواده همسر آینده خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار