فرهنگی در جمع خبرنگاران:

بارزترین نمونه یک مجلس قوی، تبدیل تفحص‌های بدون خاصیت به تحقیق دارای نتیجه است

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به تشریح جزئیات جلسه غیر علنی امروز پرداخت.

بارزترین نمونه یک مجلس قوی  تبدیل تفحص‌های بدون خاصیت به تحقیق دارای نتیجه استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز و در تشریح نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از روز‌های ابتدایی تشکیل مجلس یازدهم ایده‌ای بین نمایندگان وجود داشت که مجلس شورای اسلامی باید قوی، کارآمد و انقلابی باشد  که این امر مورد تاکید رهبر  معظم انقلاب بوده اما به نظر می‌رسد که  با روش معمول اداره مجلس رسیدن به این سه مولفه امکان‌پذیر نیست و باید سازوکار‌های آیین‌نامه اصلاح شود ما نیز در جلسه غیر علنی امروز به این امر مهم پرداختیم.

وی افزود: در جلسه امروز  از هر کمیسیون یک نفر به ارائه‌ توضیحاتی پرداخته و سایر نمایندگان نکاتی را مطرح  کردند با توجه به اینکه بحث به اتمام نرسید و تکمیل نشد با رأی استمزاجی از نمایندگان مقرر شد که سه‌شنبه هفته آینده این موضوع مورد بررسی قرار گیرد تا جمع‌بندی حاصل شود.

فرهنگی ادامه داد: در این جلسه مطرح شد که ما باید در مورد فوریت‌ها و اولویت‌ها به سازوکاری برسیم اینکه کدام طرح فوریت‌دار زودتر از سایر طرح‌ها مورد بررسی قرار گیرد، موضوعی که خلاف رویه گذشته و حتی خلاف آیین‌نامه است به همین دلیل به اصلاح آیین‌نامه نیاز است. امروز همین موضوع در کمیسیون آیین‌نامه نیز مطرح بود مبنی بر اینکه چطور برخی از طرح‌ها را می‌توان جلوتر از سایر طرح‌ها در صحن مطرح کرد و اینکه قبل از آن بحث‌های کارشناسی صورت گیرد تا کمتر وقت مجلس را بگیرند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: سه‌شنبه هفته آینده ما  باید  به جمع‌بندی درباره‌ی سازوکاری برسیم که چطور مجلس قوی، کارآمد و انقلابی داشته باشیم که البته این  موضوع  نیازمند قانون خاصی نیر نبوده  و می‌توانیم از ابزار‌های نظارتی برای رسیدن به آن استفاده  کنیم.

 وی ادامه داد: بارزترین نمونه یک مجلس قوی  تبدیل تفحص‌های کلی و بدون خاصیت و بدون نتیجه به تفحص‌هایی است که دارای نتیجه موثر و مشخص باشند.

فرهنگی گفت: در حال حاضر در یکی از کمیسیون‌ها با استناد به ماده ۴۵ آیین‌نامه در حال تهیه گزارشی هستند که مستقیم می‌تواند بر روی بازار اثر بگذارد. این اتفاقات را می‌توان در قالب اصلاح چارچوب‌های اداری مجلس شورای اسلامی دنبال کرد.

فرهنگی گفت: بر اساس تصمیم هیئت رئیسه قرار شد که هر هفته یک سوال از وزرا مطرح شود، اما اگر وال کننده‌ای انصراف دهد از دستور خارج خواهد شد ما قطعا در هفته آینده سوال از وزیر در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.