کانیبالیسم چیست؟

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : کانیبالیسم یا هم‌نوع خواری طیور یک بیماری شایع در صنعت طیور است و هیچ خطری برای انسان ندارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ شاهرخ یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : کانیبالیسم که به بیماری خودخوری طیور معروف است، مرغ‌ها با نوک زدن همدیگر را زخمی کرده و این کار را تا حدی ادامه می‌دهند که برخی از طیور هم تلف می‌شوند. مرغ‌ها معمولا گوشت مرغ تلف شده را نمی‌خورند، اما اگر هم بخورند با توجه به همه چیزخوار بودن طیور هیچ مشکلی ندارد.

او با بیان اینکه کانیبالیسم بیماری جدیدی نبوده و بیماری معمول صنعت طیور است، گفت : علت ابتلای طیور به کانیبالیسم متعادل نبودن جیره از نظر کمی و کیفی و نیز محیط نامناسب، تراکم بالا و شرایط نگهداری غیراستاندارد است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: با اصلاح جیره غذایی و ایجاد شرایط استاندارد محیطی از نظر تراکم، نور ... این بیماری ظرف مدت کوتاهی درمان می‌شود، هرچند انجام کار‌های درمانی هم در واحد‌های درگیر بیماری زیر نظر متخصصان انجام می‌شود.

یارویسی با بیان اینکه کانیبالیسم هیچ خطری برای انسان ندارد، ادامه داد: بیماری کانیبالیسم خاص طیور بوده و با شیوع آن هم هیچ مشکلی برای مصرف فرآورده‌های صنعت طیور برای انسان وجود ندارد.

او گفت: موردی از ابتلا به کانیبالیسم در طیور استان کرمانشاه گزارش نشده، اما اگر موردی از بیماری در واحد‌های مرغداری بروز کند، گزارش آن به دامپزشکی داده می‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.