دام فاقد پلاک ملی در واحد دامداری قاچاق محسوب می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: هر گونه جابه‌جایی دام بدون پلاک کوبی و هویت گذاری در داخل و در مبادی ورودی و خروجی در استان، قاچاق محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، رسول جلیلی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در جلسه ساماندهی پلاک کوبی احشام استان که در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: از تمامی دامداران اعم از عشایری، روستایی و صنعتی درخواست می‌شود، بخاطر جلوگیری از ضبط دام‌های خود توسط ارگان‌های ذیربط قاچاق کالا و ارز در اسرع وقت اقدام به پلاک کوبی احشام خود و ثبت در سامانه هویت وزارت جهاد کشاورزی اقدام نمایند.

جلیلی بر لزوم مشارکت همگانی دامداران استان برای تسریع در روند اجرایی پلاک کوبی دام‌های سبک و سنگین تاکید کرد و افزود: با توجه به بالا بودن جمعیت دامی استان، مخصوصا دام سبک که اکثرا به صورت سنتی و عشایری پرورش داده می‌شود، این امر موجب کندی روند پلاک گذاری شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: دام، یکی از سرمایه‌های بزرگ اقتصاد ملی است که باید در حفظ و نگهداری آن تلاش شود و انجام پلاک کوبی احشام در راستای جلوگیری از قاچاق دام‌ها انجام می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در ابن جلسه اظهار کرد: با توجه به اتمام زمان پلاک کوبی، دام‌های بدون پلاک و هویت حق نقل و انتقال، خرید و فروش، کشتار در کشتارگاه‌ها و اخذ خدمات دولتی را طبق قانون مبارزه با قاچاق، کالا و ارز را ندارند و به عنوان دام قاچاق تلقی می‌شوند و حتی دام‌های موجود در دامداری نیز به عنوان دام قاچاق محسوب می‌شوند.

رضا یوسفی رضایی با بیان اینکه ۸۵ درصد دامداری‌های استان به روش سنتی مدیریت می‌شوند، تصریح کرد: در این استان در حدود ۴ میلیون و ۴۶۰ هزار راس دام سبک و سنگین وجود دارد که نزدیک دو میلیون راس از این دام‌ها متعلق به عشایر استان است.

یوسفی رضایی با تاکید بر افزایش آگاهی و مشارکت دامداران استان در خصوص پلاک کوبی دام‌ها ادامه داد: نزدیک به ۲۵ درصد از دام‌های استان تا کنون هویت گذاری و پلاک کوبی شده اند و این روند باید تسریع یابد.

او خاطر نشان کرد: با توجه به پراکنش دامداری‌ها اعم از صنعتی و سنتی در سطح استان، به منظورتسریع در روند اجرایی پلاک کوبی، اطلاع رسانی طرح پلاک کوبی به صورت فراگیر باید با به کارگیری ظرفیت‌های دهیاری‌ها، شوراها، مراکز خدمات کشاورزی، صدا و سیما و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط از طرق مختلف اعم از حضور در روستا‌ها، تشکل‌های دامداری، تهیه بنر، بروشور و ... انجام گیرد.

یوسفی رضایی اضافه کرد: دام‌های دارای پلاک قبل از هر گونه نقل و انتقال باید به اداره کل دامپزشکی جهت تشخیص هویت و اخذ برگ تردد مراجعه و مجوز‌های لازم را اخذ نمایند.

تمامی هزینه‌های پلاک زنی، پلاک ۱۵ رقمی به عنوان کد ملی و شناسنامه دام محسوب می‌شوند به عهده دامدار بوده و دامی که پلاک زده می‌شود، باید اطلاعات آن در سامانه هویت وزارت جهاد کشاورزی ثبت شود و اداره کل دامپزشکی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، اتحادیه دامداران، اتحادیه‌های عشایری، اتحادیه دام و طیور، صندوق بیمه کشاورزی و انجمن مایه کوبی استان به عنوان مجری این طرح در استان تعیین شده اند و نظارت عالیه بر فرآیند پلاک کوبی دام‌ها به عهده سازمان جهاد کشاورزی استان است.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.