حجت الاسلام درویشیان مطرح کرد؛

کم‌توجهی به سیاست‌های کلی سلامت عمده‌ترین مشکل بهداشت و درمان

رئیس سازمان بازرسی کل کشور توجه به محور‌های ۱۴ گانه سیاست‌های کلی سلامت را از مهمترین مسائل وزارت بهداشت برشمرد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در شورای معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تقدیر از خدمات ارزشمند جامعه پزشکی، پرستاری و مدافعان سلامت به‌ ویژه در مقابله با بیماری کرونا، تلاش این قشر خدوم را جهادی بزرگ نامید و گفت: جامعه درمان کشور انصافا در این آزمون خوش درخشید و ایثار آن‌ها ده‌ها پزشک و پرستار مدافع سلامت به جامعه تقدیم کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین ضمن تقدیر از روحیه فسادستیزی حاکم بر بخش‌های عمده وزارت بهداشت اظهار داشت: چند سال از ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب می‌گذرد و اگر به محور‌های ۱۴ گانه آن در عرصه قانون‌گذاری و اجرا توجه جدی می‌شد، بدون تردید با بخش عمده‌ای از مشکلات امروز حوزه بهداشت و درمان روبرو نبودیم.

وی افزود: عمده محور‌های این سیاست‌ها مرتبط با وزارت بهداشت و برخی از آن‌ها به دستگاه‌های دیگر مرتبط است که در حال پیگیری هستیم که چه محور‌ها و بند‌هایی تبدیل به قانون شده و چه مواردی مغفول مانده است. همچنین بخش‌هایی که تبدیل به قانون شده آیا به مرحله اجرا رسیده و در غیر این صورت علت آن چه بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین درویشیان با بیان اینکه در آستانه تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه قرار داریم، گفت: ضروری است به سیاست‌های کلی و اسناد بالا دستی توجه شود و بر مبنای آن اعتبارات و سهم وزارت بهداشت و حوزه سلامت در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به برخی از محور‌های سیاست‌های کلی «سلامت» همچون روزآمدن کردن برنامه‌های بهداشت و درمان، تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه‌ای، ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها برای تولید فرآورده‌ها و مواد اولیه دارویی، پرداختن جدی به موضوع متولی گری سلامت، نظارت و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت بهداشت در حوزه‌های مرتبط با سلامت، مدیریت نظام بیمه مانند ساماندهی بیمه‌های پایه و تکمیلی و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان، بازشناسی و ترویج طب سنتی ایرانی، پرداختن به موضوع کالا‌های آسیب‌رسان سلامت، دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه سلامت و ... اشاره کرد و افزود: در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب بر تولید مواد اولیه دارویی در داخل کشور تأکید شده است. در حال حاضر با وجود اینکه ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، اما بخش قابل توجهی از مواد اولیه این دارو‌ها از خارج تأمین می‌شود که خلاف سیاست‌های کلی سلامت است.

وی درخصوص تأمین منابع مالی پایدار برای حوزه سلامت تصریح کرد: در وضع عوارض بر محصولات و مواد و خدمات زیان‌آور سلامت باید بازنگری صورت بگیرد.

عضو شورای عالی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: موضوع تقدم پیشگیری بر درمان و الزامات آن بسیار مهم است و در این مورد، موضوع اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی مردم و ایجاد حساسیت در جامعه را باید مورد توجه قرار داد.

وی با تاکید بر حمایت سازمان بازرسی کل کشور در انجام ماموریت‌های وزارت بهداشت ادامه داد: موضوع نظارت‌پذیری از اهم مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه آمادگی دارد به ارتقای فرآیند نظارت پذیری و کاهش مقاومت‌های احتمالی در برابر نظارت وزارت بهداشت بر حوزه‌های مختلف از جمله غذا و دارو کمک کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین درویشیان بر توجه به تولید تجهیزات پزشکی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تأکید کرد و گفت: اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. حدود ۴۵ هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم که بعضا برخی از این شرکت‌ها گلایه دارند فرآیند بررسی و اظهار نظر درمورد ایده‌‎هایشان طولانی است، در حالی که یکی از توفیقات کشور‌های موفق دنیا ناشی از توجه به ایده‌ها، حتی ایده‌های بدون نتیجه است. حتی هزینه‌های هنگفتی در حمایت از آن‌ها متحمل می‌شوند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ضمن تأکید بر لزوم توجه جدی به موضوع جمعیت، فرزندآوری و روند کاهش نرخ رشد جمعیت، گفت: نرخ رشد جمعیت نسبت به دهه ابتدایی انقلاب کاهش چشمگیری داشته که تبعات منفی و جدی در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی زیادی برای کشور دارد و لازم است از سوی قوا و دستگاه‌های مختلف مورد توجه جدی قرار گیرد؛ البته گام‌های خوبی در وزارت بهداشت در این زمینه برداشته شده، اما حتما باید تداوم داشته و تقویت شود. حتی در حوزه تقنینی باید قوانین تشویقی در زمینه فرزندآوری به تصویب برسد.

وی با اشاره به ماموریت اخیر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به سازمان بازرسی درخصوص بررسی طرح تحول سلامت، اظهار داشت: چندی پیش بازرسی مفصلی درخصوص تحول سلامت در سطح کشور انجام شد و آسیب‌های جدی را احصا کردیم و اینکه این طرح چه توقعاتی ایجاد و چه هزینه‌های سرسام‌آوری به کشور تحمیل کرد و بررسی‌های ما حاکی از آن است که اهداف مدنظر این طرح محقق نشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار