وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

موافقت مسئولان بهداشتی با بازگشایی مدارس/ اخذ رضایت نامه برای حضور دانش آموزان موضوعیتی ندارد

حاجی‌میرزایی گفت: اصل بر آموزش حضوری و رعایت شیوه‌نامه بهداشتی است پس اخذ رضایت نامه موضوعیتی ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در بخش خبری ساعت ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره بازگشایی مدارس بیان کرد: تصمیم‌ها از قبل معلوم بود که سال تحصیلی از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود و طبق جلسات با وزارت بهداشت، آنها نظرشان این بود که تقسیم بندی مناطق به سفید، زرد و قرمز  تصمیم چندان مناسبی نیست و فاصله میان این وضعیت ها تفاوت چندان ندارد. 

او ادامه داد: توصیه این است که در همه مناطق کشور یک دستورالعمل برگزار شود و تجربه محرم مزید بر علت شد که نگاه به  همه مناطق یکسان شود و یک دستور العمل سخت‌گیرانه را اعلام و اعمال کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر دستورالعمل‌ها رعایت شود، برگزاری حضوری کلاس‌ها اشکالی ندارد و طبق این دستورالعمل فاصله گذاری یک متر، زمان برگزاری هر کلاس حداکثر ۳۵ دقیقه باشد و دانش‌ آموزان در ساعات مختلف در کلاس‌ها باشند که اجتماع ایجاد نشود، بر شست و شوی دست‌ها و آماده بودن سرویس ها هم تاکید شده است که آن را به مناطق اعلام کردیم.

حاجی میرزایی بیان کرد: سه شنبه و‌ چهارشنبه جلسات پیوسته‌ای داشتیم و بر ضرورت آموزش حضوری متمرکز بودیم علاوه بر آن نمی‌توانستیم آموزش را تعطیل کنیم و اولویت ما هم با آموزش حضوری بود پس برای آن برنامه‌ریزی کردیم. 

او ادامه داد: سال گذشته دو سوم محتوای آموزشی را طی کرده بودیم، اما امسال که می‌خواهیم سال تحصیلی را آغاز کنیم تا معلم و دانش آموز باید همدیگر را بشناسند و اگر شرایط سخت‌تر شد، امکانات و شرایط لازم وجود داشته باشد.

خانواده ها از آموزش خانگی تا حد ممکن اجتناب کنند

حاجی‌میرزایی بیان کرد: هرجایی که تعداد دانش آموزان اجازه اجرای دستورالعمل می‌دهد، آموزش حضوری است و اگر باید در هر کلاس فاصله یک متری بین دانش آموزان باشد، گروه بندی انجام خواهد شد؛ نکته بعدی این است که بالاخره باید به متخصصان خودمان اعتماد کنیم و دستورالعمل را محترم بشماریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ چیزی جایگزین مدرسه نیست و مهارت های آموزشی در این فضا تقویت می شود، گفت: از خانواده ها درخواست می کنم از  آموزش خانگی دوری کنند و پیش از این تصمیم با شرایط مدرسه آشنا شده و با هماهنگی آن روند آموزش دانش آموز را دنبال کنند.

او  گفت: خانواده‌ها ممکن است نگرانی داشته باشند و آن را به حق می‌دانیم ما هم به همان میزان نگران سلامتی بچه‌ها هستیم، اظهار کرد: امسال بدون مشارکت و همکاری خانواده‌ها قادر نخواهیم بود سال تحصیلی را پیش ببریم.

موافقت وزیر بهداشت و فرمانده مدیریت کرونا تهران با بازگشایی مدارس

حاجی‌میرزایی بیان کرد: اتفاقی که الان افتاده این بوده که دستورالعمل تغییر کرده است و اصل بر آموزش حضوری است، ضمن آنکه اجرای قرمز و زرد و سفید دائم در حال نوسان است و  اجرای این دستورالعمل موجب حیرت بیشتر می‌شد، اما الان کار قطعی است و اصل بر حضور است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بازگشایی  مصوبه ستاد کرونا نبود اما با آن مغایرت هم نداشت، تصریح کرد: وزیر بهداشت با این تصمیم آموزش حضوری موافق بود و نظرستاد را اجابت کردیم همچنین دستورالعمل بهداشتی را وزارت بهداشت تهیه کرده است؛ ما هم موظف هستیم تابع نظر نهاد‌های رسمی باشیم.

او درباره نظرمخالف فرمانده مدیریت کرونا تهران با بازگشایی مدارس گفت: جلسه جداگانه با ستاد استانی برگزار نکردیم اما در جلسه با وزارت بهداشت ایشان حضور داشتند و با تصمیم بازگشایی موافق بودند؛ اگر هم اظهار نظری درباره مخالفت از سوی آقای زالی مطرح می‌شود احتمالا مربوط به قبل از این تصمیم است.

حاجی‌میرزایی به برگزاری  امتحانات نهایی و  جبرانی شهریور اشاره کرد و گفت: در حین این امتحانات خوشبختانه مشکلی برای دانش آموزان پیش نیامد و داوری ما برای بچه هایمان داوری دقیق نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با پدیده‌ای رو به رو هستیم که پایانی برای آن معلوم نیست پس باید بتوانیم در عین حال که به زندگی خودمان اهمیت می‌دهیم دستورالعمل ها را هم رعایت کنیم.

اگر نیاز باشد در تصمیم فعلی تجدید نظر می‌کنیم

او بیان کرد: مطالعات متعددی نشان داده است که فاصله طولانی معلم با مدرسه موجب بروز فشارهای عصبی در دانش آموزان و آثار مخرب در آنها می‌شود پس در مجموعه این‌ها باید جریان آموزش را شکل دهیم و اگر با شرایطی مواجه شویم که نیاز به تجدید نظر در تصمیم فعلی باشد، آن را اعمال خواهیم کرد.

حاجی‌میرزایی گفت: هفته اول فرصت می‌دهیم که خانواده و دانش‌ آموزان شرایط را ببینند  البته که هر برنامه با مشارکت خانواده ها باید باشد در ضمن باید یاد بگیریم  که آموزش ها جریان داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: صادقانه عرض کنم که نگران بچه‌ها هستیم و هر زمان دستورالعمل‌ها به ما بگوید تعطیلی قطعی خواهیم داشت.

اخذ رضایت نامه از والدین فضاسازی رسانه ای است

او دریافت اخذ رضایت‌نامه برخی مدارس از اولیای دانش آموزان و مواردی از این قبیل بیان کرد: دریافت رضایت نامه قطعا درست نیست و این‌ها فضاسازی‌های رسانه‌ای است و حتی اگر اولیایی رضایت نامه برای حضور فرزندش امضا کرده باشد،  وجاهت قانونی ندارد و اندک مدارسی هم که این اقدام را در نظر گرفتند کار اشتباهی انجام دادند و با آن برخورد می‌کنیم ضمن اینکه برخی می‌خواهند مدارس برگزار نشود و فضاسازی می‌کنند. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر جایی دستورالعمل رعایت نشود مدیران مدارس ضامن هستند به انجمن اولیا و مربیان هم گفتیم که نظارت بکنند و همه تلاش این است که کار را به طور جدی انجام دهیم.

او با بیان اینکه در چهارچوب دستورالعمل‌ها مدارس بازگشایی خواهد شد، گفت: اگر دانش آموزی  در خانواده بیمار کرونایی داشته باشد نباید به مدرسه بیاید، حتی اگر  دانش‌آموزان علائمی از کرونا یا سرماخوردگی داشته باشند، تا هر زمان که بهبودی حاصل شود، نیاز به حضور فیزیکی نیست.

چرا دانشگاه ‌ها مجازی شد؟

حاجی‌میرزایی بیان کرد: دانشگاه ها عذری دارند و موضوع این است همه دانشجوها در یک شهر زندگی نمی‌کنند و نیاز به خوابگاه دارند اما در مدارس این شرایط را نداریم و چهارچوب در نظر گرفته شده را محترم شمرده و اجرا می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره اینکه ستاد کرونا نماز جمعه را برگزار نمی‌کند اما مدارس به صورت حضوری است، گفت: شرایط برگزاری کلاس ۱۰ نفره با اجتماعی هزاران نفره متفاوت است.

او درباره رعایت نکات بهداشتی به ویژه از نظر سرویس بهداشتی مدارس بیان کرد:  تابستان فرصت تعمیر سرویس‌های بهداشتی را داشتیم همچنین ۱۳۰ میلیارد تومان به استان‌ها ابلاغ و در اختیار مدارس قرار گرفت تا برای تجهیز سرویس بهداشتی اقدامات لازم را انجام دهند حتی اگر نیاز باشد، مبالغ بیشتر اختصاص می دهیم.

حاجی ‌میرزایی بیان کرد: بوفه مدارس تعطیل است، ساعت مدرسه خیلی کوتاه شده است و زنگ ۷۵ دقیقه‌ای به ۳۵ دقیقه کاهش یافته و زمان حضور دانش‌آموزان از ساعت ۸ تا ۱۰ است.

او ادامه داد: ۶۲ درصد مدارس زیر ۱۰۰ دانش‌آموز دارند و مدارس دوشیفته تعدادشان اندک است اگر لازم باشد مدارس را سه نوبت می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره غربالگری معلمان گفت: معلمان غربالگری مجزا نمی‌شوند اما گفتیم که اگر مبتلا به کرونا هستند به مدرسه نیایند تا سلامتی حاصل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۰:۰۵ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
مدارس به راحتی رضایت نامه میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
اقلا صبر ميكردين آخر شهريور ميشد و نتيجه شاهكاراتون يعني كنكور و عزاداريا و مسافرتا رو ميديدين بعد يه شاهكار جديد ميكردين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بچه های مردم رو به کشتن میدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
هر سال رييس جمهور آغاز سال تحصيلي به يكي از مدارس مي رفت و زنگ آغاز سال تحصيلي رو مي زد. امسال آقاي روحاني از ترس كرونا همانطور كه به مجلس نرفت به هيچ مدرسه اي هم نرفت و اين يعني از كرونا ميترسن و جانشون رو دوست دارن ، اونوقت چرا براي جان معلمان و فرزندان ما اهميتي قائل نميشن خدا ميدونه؟؟؟ چي رو ميخوان اثبات كنن؟؟؟ دولت كه براي همه مردم ثابت شده است
Iran (Islamic Republic of)
خبر خوان
۰۷:۵۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
وقتی که اعلام می کنند قرمز و اعلام خطر صد درصدی می کنند . چرا بچه ها رو به دامن مرگ می فرستند ؟ چرا نماینده های سوکت کردن ؟ چرا وزیر محترم بهداشت و معاونیین ایشون که در خصوص مسافرت هشدار های خفن می دادند تن به رضایت دادن؟خدا رحم کنه به خدا قسم خطر بیش از اون چیزیه که در خبر ها می گن همین دیروز 118 نفر مردن یعنی به طور متوسط در هفته چیزی حدود 800 نفر در ماه 3200 نفر فکر کنم دولت مکرم براش این آمار لذت نداره باید در این مرگ و میر هم در جهان اول بشیم در اقتصاد که اولیم در مرگ و میر هم اول بشیم دیگه تمومه . از دولت که نا امید شدیم از نماینده ها بخوایم تا ورود کنند از کمسیون بهداشت و درمان تقاضا کنیم تا این مهم رو پیگیری کنه .
آخه به کی بگیم ما رو ..... گیر اوردن ، کدوم مدرسه 50 دانش آموز داره لابد مدرسه لاکچری که فرزند وزیر می رفته 50 نفره بوده آقای وزیر خبر نداره که کلاس های مدرسه های دولتی حداقل 30 نفره هستند چطور می شه که مدرسه 50 نفره هستش . آقای وزیر که در حال حاضر بچه مدرسه ای نداره که درک کنه . فقط باید دعا کرد که خدا خودش رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
او با بیان اینکه در چهارچوب دستورالعمل‌ها مدارس بازگشایی خواهد شد، گفت: اگر دانش آموزی در خانواده بیمار کرونایی داشته باشد نباید به مدرسه بیاید.....
چه کسی تضمین می دهد که نمی آید.....؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بهداشت آبخوری و دستشویی رو چکار میخوان بکنن.
بله تعداد بچه ها سرویس بهداشتی میسازن؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
تصمیم عجولانه وزیر آموزش وپرورش شباهت زیادی به تصویب برجام که یکشبه دتصویب شد وهمه راغافلگیرکرد دارد.همچنین به بنزین 3000تومانی. روحانی صبح جمعه بیدارشد دید بنزین 3000تومانه.درشبهای این دولت چه اتفاقهائی که نمی افتد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
کرونا منتظر مااست بیا تابرویم آنسوی واقعه پیداست بیا تابرویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
هرکی بچه اضافی داره بفرسته مدرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
اين حرف خودش نيست
روحاني بهش دستور داده گفته باز كن
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۶:۳۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
وزیر بهداشت باید تضمین بده برا بچه ها اتفاقی نمیافته...
اخه مدارسی که تو حیاطش برا شستن دست آب گرم نداره مواد شوینده درست نداره مواد ضد عفونی نداره چطور بچه باید رعایت کنه...
بنده بچه هام رو نمیفرستم مدرسه
United States of America
مهدی
۰۴:۱۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
فرزندانتان را به مدرسه نفرستید،چون کرونا میگیرن وهیچ فردی پاسخگو نیست .خداینکرده اگر بیمارشوند میگن قسمت بوده خدا صبر بده. چرا عاقل کند کاری که باز ارد پشیمانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
شماها چرا نمیمیرید مردم یه نفس راحت از دستتون بکشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
به هیچ عنوان رضایت نامه نمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
فوتی کرونا علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۱۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
برای دولتمردان ما نه انسان و نه جان انسان اهمیتی نداره
United States of America
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
جناب وزیر چرا شما فقط محیط مدرسه و کلاس را میبینید. دانش آموز از خانه بیرون میزنه سوار تاکسی و اتوبوس مترو میشه سرویس های مدارس داخل هر تاکسی ۱۰ دانش آموز را جا میکنند.
United States of America
ناشناس
۰۱:۰۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
مدارس غیر انتفاعی در حال ورشکسته شدن هستند. این تصمیم فقط به نفع غیر انتفاعی هاست.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۵۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
آقای فلانی که دن از باز شدن مدارس میزنی اگه بلایی سر بچه ی نفر بیاد جوابگو هستی،آخه تو مایه داری بچه خودت نیاز به درس نداره تو خانه میمانه پس دلشوره نداری،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
رییس جمهور و وزراش برا جلسات خودشون و همچنین جلسات اداری از طریق ویدیو کنفرانس اقدام میکنن ولی دانش آموز کوچولو و آینده ساز باید بره مدرسه
دمت گرم ای برنامه ریز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
آخه تاحالااین دولت کی به نفع مردم کارکرده که این یکی بخواددرست بگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بچه ها رو به کشتن میدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
آقا من دارم دانش آموز فارغ التحصیل شده هستم به شما خانواده ها میگویم فرزندانتان را کلاً مدرسه نفرستید بخدا تغییری در زندگیشان نخواهید دید فقط برن امتحان بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
اخه يه بچه ٩ ساله ميتونه مراقب خودش باشه ٤ ساعت ماسك بزنه دست تو چشم نكنه من خودم با بچه خودم هستم دقيقه به دقيقه بهش ميگم اينكار درست نيست مدارس باز بشه منم نميفرستم مدرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
هیشکی نمیذاره بچش بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
آقای اگر خود بچه داشته باشید می فرستید مدرسه نکنید این کار با جون بچه بازی نکن خدای هم بالا سر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بخدا اشتباه اينكار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
وزیر بهداشت با بازگشایی مدارس مخالف هستند و صحبتهای ایشان خلاف واقع بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
من خودم دانش آموزم ؛ یه بلایی سر بچه های مردم بیاد باید جواب بدید وگرنه اگر یک نفر چیزیش بشه ماها هیچکدوممون نمیریم مدرسه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
چ تضمینی میدین ک همه ی پروتکل های بهداشتی اجرا میشه ?? چطو دکترا میگن تو خونواده ها هم از همدیگه فاصله بگیرین حتی برادر وخواهر .. بعد بچه های مردم برن مدرسه ۳۰ نفر تو ی کلاس .. نخیر بچه ها نمیتونن از خودشون مراقبت کنن ایی خبرا نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
مافیای مدارس غیر انتفاعی چه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۲۰:۰۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
آقای وزیر مدارس لاکچری شهر تهران را با مدارس استانها و شهرستانهای استان تهران که 40 نفر هر کلاس با فضای کم دانش آموز دارند یکی نکنید!چرا اصرار بربازگشایی مدارس دارید؟!!چرا با آمار غلط میخواهید جان میلیون ها کودک و دانش آموز را به خطر بیندازید؟!تو رو خدا واقع بین باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
ببخشید من فرزندم را نمی فرستم. شما خودتان هم نمی دانید چکار دارید می کنید. فقط و فقط شعار می دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
احسنت