آغاز سفر رسمی مکرون به عراق

رئیس‌جمهور فرانسه در سفری رسمی وارد بغداد پایتخت عراق شد و قرار است با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، امانوئل مکرون صبح امروز وارد بغداد پایتخت عراق شد. رئیس جمهور فرانسه چند ساعت در بغداد حضور خواهد داشت و در جریان آن با مقامات عراقی دیدار خواهد کرد.

مکرون اولین رئیس جمهوری محسوب می‌شود که از زمان تعیین مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر عراق در ماه مه گذشته وارد این کشور می‌شود.

او شب گذشته در پایان سفر دو روزه خود به لبنان گفت: فردا در عراق خواهم بود تا با همکاری سازمان ملل، ابتکار حمایت از «روند حاکمیت» در این کشور را آغاز کنیم.

رئیس جمهور فرانسه همچنین روز جمعه به خبرنگاران گفته بود: «نبرد برای حاکمیت عراق یک نبرد اساسی است تا به این مردم و این کشور که رنج زیادی کشیده اند، اجازه دهد تسلیم حتمیت سیطره نیرو‌های منطقه‌ای و تروریسم نشوند».

برخی گزارش‌ها حاکی است که با توجه به اینکه سفر مکرون به عراق یک روزه است، مقامات کرد شمال عراق می‌کوشند، این فرصت را مغتنم شمرده و برای دیدار با رئیس جمهوری فرانسه به بغداد بیایند.

در این راستا منابع خبری گفته اند که «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، به بغداد می‌آید تا با رئیس جمهور فرانسه دیدار و گفتگو کند.

امانوئل مکرون قرار است امروز در بغداد با «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر، «برهم صالح» رئیس جمهور و دیگر مقامات و برخی از رهبران سیاسی اثرگذار عراق دیدار و گفتگو کند.

منابع خبری عراق گفته اند که مکرون در بغداد درباره توافقنامه‌های امضا شده بین دو کشور، فروش تسلیحات به بغداد و مسئله اقدام نظامی ترکیه در شمال عراق بحث و گفتگو خواهد کرد.

مکرون قرار بود اواخر سال ۲۰۱۹ در پاسخ به سفر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشین عراق به پاریس به بغداد سفر کند، اما به دلیل شروع اعتراضات خیابانی پنج ماهه در اول اکتبر ۲۰۱۹ در عراق و استعفای دولت عبدالمهدی در هشتم آذر ۹۹ (۲۹ نوامبر۲۰۱۹)، سفر رئیس جمهور فرانسه نیز به حال تعلیق درآمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار