۵۶ پرونده برای تخریب منابع طبیعی بیجار تشکیل شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار از تشکیل ۵۶ پرونده برای افراد سودجو و تخریب کنندگان منابع طبیعی در بیجار خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، قدیر آریان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار گفت: در بخش حفاظت از منابع طبیعی، ۵۶ پرونده تخریب تهیه و به مراجع قضایی ارجاع شد و با اقدامات پیشگیرانه، روند تخریب نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی است.

او افزود: از جمله دلایلی که موجب کاهش تعداد پرونده‌های تخریب منابع ملی شده توجه و اهمیت دستگاه قضایی به موضوع حراست از اراضی ملی و طبیعی است که از سال گذشته با قدرت مقابل افراد سودجو و فرصت طلب ایستاده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار یادآور شد: در حوزه حفاظت از منابع طبیعی، ۱۲ مورد چرای دام مازاد و غیرمجاز اخطار کتبی ۱۵ روزه گرفتند که در صورت عدم توجه، مشمول جریمه نقدی به ازای هر رأس دام سبک چهار میلیون ریال خواهند شد که با توجه به افزایش قیمت دام، این جریمه بازدارنده نیست.

او ادامه داد: در حوره خلع ید اراضی ملی ۶۸ فقره امسال گزارش شد که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهشی است البته باز هم برخورد قاطع قضات با متخلفان، در اهمیت و حفظ منابع طبیعی کوثر بوده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار تاکید کرد: در حوزه کاداستر، برای اراضی ملی ۲۲ پلاک سند تهیه شد که یکی از مهمترین دستاورد‌های حقوقی این اداره برای حفظ اراضی ملی است.

او با اشاره به وضعیت حوزه مراتع شهرستان بیجار گفت: بذرپاشی و احداث آبشخور در روستای گون دک به مساحت ۲۲۶ کیلومتر بذرپاشی و ۴۴ کیلومتر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام و به بهره‌برداری رسیده است.

آریان به ظرفیت مناسب اراضی ملی بیجار جهت کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: اجرای طرح «۹ در ۹۹» و طرح‌های محوری اقدام عملی و نقشه راه مجموعه منابع طبیعی در سال جاری است که با اجرای آن‌ها شاهد جهش در فعالیت‌های منابع طبیعی در همه بخش‌ها خواهیم بود.

او اضافه کرد: فعالیت‌های جهشی ۹ گانه شامل اجرای طرح کاداستر اراضی ملی، ارتقای پوشش حفاظتی، مدیدیت و بهره‌برداری از مراتع، تعیین تکلیف مدیریت بوستان‌های جنگلی، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی، اخذ حقوق دولتی، توسعه دولت الکترونیک و توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی، است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار یادآور شد: در طرح ۹ در ۹۹ در روستای برگشاد بیش از ۱۴۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی در راستای کشت گیاهان دارویی با مشارکت بخش خصوصی به متقاضیان واگذار شد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.