آیا بایدن می‌تواند ترامپ را شکست دهد؟

اگرچه نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی صورت‌گرفته در آمریکا تا به امروز همگی به نفع جو بایدن است، درباره نتیجه نهایی انتخابات نوامبر نمی‌توان با قطعیت نظر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در ۷ نوامبر سال ۲۰۱۶، زمانی که میلیون‌ها آمریکایی برای انتخاب چهل و پنجمین رئیس جمهور خود به پای صندوق‌های رای می‌رفتند، هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات دلایل بسیاری برای آسوده خیالی نسبت به نتایج انتخابات داشت.

هیلاری که عنوان اولین نامزد زن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را با خود یدک می‌کشید، در اکثر نظرسنجی‌هایی که در سراسر آمریکا برگزار شده بود، یک گام از رقیب جمهوری خواه خود به کاخ سفید نزدیکتر بود.

در آن سوی میدان یک دلال بزرگ آمریکایی قرار داشت که بدون داشتن سابقه تجربه سیاسی پا به کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گذاشته بود. گردهمایی‌های انتخاباتی او مملو از نظرات جنجالی در خصوص نژادپرستی و سیاست‌های ضد مهاجرتی بود. او در روز انتخابات فراتر از انتظارات عمل کرد و توانست در ایالت‌های فلوریدا، اوهایو، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و میشیگان گوی رقابت را از کلینتون برباید.

ترامپ به رغم از دست دادن آرا عمومی، در رای گیری کالجِ الکترال از هیلاری پیش افتاد. پیشتازی که شوک بزرگی برای بسیاری از آمریکایی‌ها و جهان بود.

چهار سال از آن زمان می‌گذرد و در کمتر از سه ماه دیگر مردم آمریکا باید بار دیگر برای انتخاب رئیس جمهور خود به پای صندوق رای بروند. حال سوالی که ذهن ناظران و صاجب نظران سیاسی را به خود مشغول کرده اینکه آیا ترامپ این بار در رقابت با جو بایدن می‌تواند در روز انتخابات برغم نظرسنجی‌ها پیروز از میدان به درآید.

نظرسنجی‌ها در آمریکا چه می‌گویند؟

برای پاسخ به این پرسش باید به سراغ نظرسنجی‌های آمریکا رفت. آنچه از درون نظرسنجی‌های این روز‌های آمریکا برمی آید اینکه بایدن نیز همانند هیلاری توانسته با اختلاف ترامپ را پشت سر بگذارد. با تعمیق بحران کرونا در آمریکا شکاف اختلاف میان بایدن و ترامپ روز به روز بیشتر می‌شود، زیرا همگان میلیاردر کاخ سفید را مسئول از کنترل خارج شدن بحران کرونا در آمریکا می‌دانند. تائید عملکرد ترامپ در مدیریت بحران مرگبار کرونا در میان آمریکایی‌ها روز به روز بیشتر تنزل می‌یابد.

به نظر می‌رسد همه گیری کرونا می‌تواند برگ برنده‌ای برای نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ باشد. به نحوی که در برخی نظرسنجی‌ها اعتقاد آمریکایی‌ها بر این اعلام شد که بایدن می‌تواند بهتر از ترامپ در مقابل این ویروس ناشناخته عمل کند.

در تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده در آمریکا بایدن ۵۰ به ۴۲ از ترامپ پیش افتاده است. پیش بینی موسسه «فایو ترتیی ایت» شانس پیروزی بایدن در برابر ترامپ را ۶۹ درصد می‌داند. نکته قابل توجه اینکه بایدن در ایالت‌های سرنوشت ساز هم از ترامپ سبقت گرفته است. هر چند هیلاری نیز در نظرسنجی‌های سال ۲۰۱۶ از ترامپ پیش بود، پیشتازی او در سطح ایالتی به اندازه بایدن در حال حاضر نبود، جایی که او در نهایت نتایج کالج الکترال را به ترامپ واگذار کرد.

آنچه سرنوشت انتخابات آمریکا را در نهایت تعیین می‌کند، آرا کالج الکترال است نه آرا عمومی. هر ایالتی در آمریکا متناسب با جمعیت خود میزان معینی از آرا کالج الکترال در اختیار دارد و پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری به ۲۷۰ رای کالج الکترال نیاز دارد.

بر اساس نظرسنجی‌هایی که تاکنون در آمریکا انجام شده، بایدن در ایالت‌های آریزونا (۲ ٪)، فلوریدا (۵ ٪)، میشیگان (۶.۷ ٪)، مینه سوتا (۵.۳ ٪)، نوادا (۴ ٪)، نیوهمپشایر (۹.۷ ٪)، اوهایو (۲.۳ ٪)، پنسیلوانیا (۵.۷ ٪)، ویرجینیا (۱۱.۵ ٪) و ویسکانسین (۶.۵ ٪) بیشترین آرا را دارد. در حالی که ترامپ در جورجیا (۱.۱ ٪)، آیووا (۱.۷ ٪) و کارولینای شمالی (۰.۶ ٪) و با اختلاف زیادی در تگزاس (۳.۵ ٪) پیشرو است.

کسب آرا الکترال در دو ایالت فلوریدا و تگزاس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این دو ایالت به ترتیب ۲۹ و ۳۸ رای الکترال در اختیار دارند.

اما سوال بسیار مهم اینکه آیا می‌توان با استناد به نظرسنجی‌ها به این نتیجه رسید که بایدن خود را برای یک پیروزی آسان در سوم نوامبر آماده کند؟ پاسخ به این پرسش منفی است. دموکرات‌ها پس از تجربه تلخ انتخابات ۲۰۱۶ دیگر اعتمادی به نتایج نظرسنجی‌ها برای موفقیت در انتخابات ندارند. هر چند بایدن در این نظرسنجی‌ها وضع بسیار بهتری نسبت به آن زمان هیلاری دارد، این به معنای تضمین پیروزی او بر ترامپ نیست. دموکرات‌ها تجربه تلخ مشابهی را در سال ۱۹۸۸ در رقابت میان مایکل دوکاکیس و جورج اچ دبلیو بوش در خاطر خود دارند.

سیستم کالج الکترال به طور کلی به نفع جمهوری خواهان است، بنابراین اگر بایدن مایل به رفتن به کاخ سفید است باید پیشتازی خود را تا ماه نوامبر نسبت به ترامپ حفظ کند.

هنوز بیش از دو ماه تا انتخابات آمریکا باقی مانده و این یعنی بخش اصلی رقابت هنوز آغاز نشده است. از سویی گفته می‌شود که ترامپ با یک مبارزه سرسخت مواجه است. در یک سوی کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترامپ قرار دارد که ویروس کرونا بخش زیادی از عملکرد کارنامه کاری او را آلوده کرده و در سوی دیگر میدان بایدن هست که داعیه رفع تفرقه و ایجاد اتحاد در میان آمریکایی‌ها را علم کرده است.

فارغ از نتایج نظرسنجی‌ها و پیش بینی ها، برای شناختن کلیددار بعدی کاخ سفید باید تا سوم نوامبر (سیزدهم آبان) منتظر ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
هردوتاشون روانی هستند ولی ترامپ نشه بهتر چون واقعا بیشرفه وقاتل مظلومین
Iran (Islamic Republic of)
Narjes
۱۲:۲۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
ب نظر من ک نباید خوش بین باشیم...امریکا هیچ وقت به اعتقادات ایران احترام نزاشته...مطمعنم بایدن صدبرابر بی رحم تر از ترامپه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
اینایی که میخوان کاندید بشن برای ریاست جمهوری آمریکا باید بدانند و آگاه باشند که وضعیت کشورشون خیلی بهم ریخته هیت جنایات زیادی دارن در حق کشورشون مرتکب میشن بهتره به مملکت نا بسامان خودشون برسن هردوتاشون فقط دشمنی با ایران را گسترش می دهند و کلا بی کفایتی شان را نشان می دهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
برای ما چه فرقی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۱:۵۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
سلام
مطمعن باشید هرکسی بیاید از ترامپ بدتر است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
ترامپ ترور میشه. کارتون سیمپنسونها خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
ریاست جمهوری در امریکا و ایران تقسیم شده هست،

دو دوره اینوری ها، دو دوره اونوری ها
Canada
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
منتظر بیرون امدن واکسن برای گرفتن عکس
یادگاری و رو کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
لعنت به هر دو تاشون.

ولی امیدواریم ترامپ قاتل رای نیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۲:۴۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
این گاو زرد( ترامپ) حداقل دنبال جنگ نیست ولی اقتصاد ما رو فلج کرده اما اون سگ( بایدن) که سابقه جنگ داشته تا دلت بخواد در هر جنگی که از طرف آمریکا جنایتکار رخ داده این مردیکه دخالت داشته
روزی برسه که مردم بگن عجب همان گاو زرد خوب بود
البته این خوی و منش تا بوده همین بوده و هیچ وقت آمریکا نظرش در مورد ما عوض نمیشه ذات این کثیف ها همینه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
ترامپ یا بایدن هیچکدومشون به فکر مملکت خودشون نیستن خیلی وضع خرابی داره اینا فقط به فکر زورگویی و دشمنی هستن خااک بر سر هردوتاشون مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
عوام
۲۱:۲۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
چون عقلای آمریکا میدونن ترامپ دور دومش به دنبال تغییرقانون اساسی میره که بتونه تا پایان عمرش درقدرت بمونه و کل نظم‌ جهانیرو برهم میریزه و درنهایت دیکتاتوری بدتراز هیتلر میشه قصد دارن با کمک آرای الکترال کنارش بگذارن چون میدونن آرای مردمیرو خریده و داره اما الکترالو نه فقط چیزی که باقی میمونه اینه که ترامپ این باختو قبول نمیکنه و ادعای تقلب شدنو میکنه که نتیجش ماه ها جنگو درگیری در آمریکاس که برندش بایدنه ولی خیلی باید هزینه بده آمریکا و اینا همش بنفع ایرانه اگرم خود ترامپ رای بیاره که همه چیزو بعلاوه آمریکا به سمت نابودی میبره
Canada
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
اگر اجازه دهد پست کارش را بدرستی انجام دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
نه ترامپ از بایدن هم قوی تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
نمیدانیم
Canada
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
تمام شواهد نشان دهنده باخت او است
مگر اینکه سرعت پست را کم کند و
نتایج به موقعه بدست نرسد
بعد بگوید تقلب شده
از همین الان داره شایعه تقلب را روی زبانها میاندازد
که ملت جاهل قبول کنند
Canada
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
شاید بخاطر اینکه اگر رای نیاورد
جنگ داخلی راه بیندازد
شاید بخاطر مصالحه داخلی .اجازه دهند در قدرت باقی بماند
که از خون و خونریزی جلوگیری کنند
این احتمال وجود دارد
Canada
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
نباید باهاش debate. داشته باشد
چونکه دروغ میگوید
با دروغ هایش میتواند کلی امار گول زن بدهد و
کم سوادها و بیسوادها و جاهلان باور کنند و
بهش رای دهند
بزرگترین مشکل
دروغ گفتن اوست که باعث شده
اطلاعات علط بدهد
اینشالله که رای نمیاورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
آمریکا همون آمریکاست برایمون.همشون به دنبال برقراری خوشی و رفاه برای مردم خودشون هستن و ملت های دیگه براشون مهم نیس و اون ها رو به عنوان کشور های باج بده می بینند ودلشون برای ملت های دیگه نسوخته نمیسوزد و نخواهد سوخت .آمریکا همون کشوری است که سردارسلیمانی و ابوالمهدی مهندسرو ترور کرد‌.همون کشوری که داعشو به وجود آورد و همین داعش چه جنایت هایرو نکرد از سر بریدن بچه ها و زنان و مردم و سر بریدن شهید حججی و تجاوز تا جنایت های بیشمار دیگر . .کشوری که از اسرائیل و عربستان حمایت میکنه .همون کشوری که باعث ناامنی در منطقه شده.این کشور از اول تا آخر صفت هایی چون چپاول گر، خودخواه،حیله گر ،آدم کش و هر صفت حیوانی به خودش اختصاص میده .نباید فریب این شیطان بزرگ را بخوریم.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۷:۲۱ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
اگر میزان رای مردمه الکترال چی ، یه جور راه گذاشتن برای آنچه که دلشان می خوان انجام بدهند ، خوب رای گیری الکترال را به تنهایی انجام بدن
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
سگ زرد برادر شغاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
برای ما آمریکا همون آمریکاست.
آمریکای کودتاها و جنگها و دخالتها و خیانتها و کشت و کشتارها در تمام قاره‌ها .. ..
فرقی نمیکنه کی رئیس جمهورشون باشه .
اونا یانکی هستند و هر روز این را ثابت میکنند.
ما باید عاقلتر از اینا باشیم !
Iran (Islamic Republic of)
غیرت
۱۶:۳۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
خداوند ریشه هر دوتایشان را بر کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
زیر گل برن ترامپ و بایدن و ...
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۵:۱۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
به نظر من تا قبل انتخابات و تا وقتی ترامپ هست باید بریم دست بوسی آمریکا باهاش صلح کنیم
اگه ترامپ انتخاب بشه که دیگه هیچی کارمون تمومه
اگه هم بایدن انتخاب بشه بازم کارمون تمومه فرقش اینه بایدن با پنبه سر میبرد ترامپ اشکارا

حالا هی دست دست کنیم اون موقع بعد انتخابات به فنا میریم البته بازم مردم نه مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
غیرت
۱۸:۴۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
نترس ، مگر ایرانی نیستی . شجاع باش.
Iran (Islamic Republic of)
محمد سیستانی
۱۹:۱۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
خدا شر شما کاسه لیث های آمریکایی و غربی رو از سر این مملکت کم کنه بیشترین خطر رو شما واسه این مملکت دارین تا کی میخوایین اینقدر خار و ذلیل باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۴ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
با این طرز فکرت هر روز میمیری و زنده میشی!
انسان شرافتمند راهشو ازامام حسین میگیره!در مقابل هیچ ظالم و زورگو و ستمگری سر تعظیم فرونمیاره.آمریکا دقیقا یزید زمان ماست.شیعه باید یقین داشته باشد که امام زمانش چه نگاهی به شیطان بزرگ داره!
Netherlands
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
اگر امروز از من بپرسی بایدن میشود من میگفتم میشود ولی ترامپ با پول و رسانه ای که در اختیار دارد در نهایت اری خواهد اورد
Iran (Islamic Republic of)
بالاترازفرهاد
۱۴:۴۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
من می گویم با اطلاعات قوی که دارم قطعا رئیس جمهور بعدی آمریکا ترامپ نخواهد بود ولیکن اینکه بایدن رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد شد و یا کسی دیگر غیر از ترامپ من مطلع نیستم
Netherlands
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
به هیچ وجه.
ترامپ به احتمال 99/99 درصد رایس جمهور خواهد شد

لطفا برای چهار سال با ترامپ و شرایط بدتر برنامه ریزی کنید خوش خیال نباشید .
Netherlands
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
به هیچ وجه.
ترامپ به احتمال 99/99 درصد رایس جمهور خواهد شد

لطفا برای چهار سال با ترامپ و شرایط بدتر برنامه ریزی کنید خوش خیال نباشید .
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد
۱۴:۰۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
چه ارزشی داره کی رییس جمهور آمریکا بشه هر کس بیاد برای ایران و ایرانی فرقی نداره به جای وقت صرف کردن برای این از ایران و اقتصاد مردم خبر تهیه کنید سعی کنید اخبار به تولید سوق دهید از اخباری که در سایت شما دنبلل میکنم از هر ده اخبار دو اخبار به آمریکا مربوطه و اصلا خبر از اقتصاد و پیشرفت خبر تهیه کنید و سعی کنید وقت خودتون صرف تولید کنید و حاشیه را رها کنید همانطور که رهبر گفتن نشینید ببینید انتخاب فلان کشور چه میشود اگر قدرت تولید افزایش بدهیم اصلا تحریم اثری بر مردم ندارهچ
چرا صدا و سیما برنامه هایی مثل ثریا را دیگر پخش نمیکند چرا صدا و سیما انقلابی رفتار نمیکند و سعی در درآمد زایی دارد و چرا های زیاد که صدا و سیما باید جواب دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
این دوتا نا ادم فقط توجه خبرنگاران را جلب میکنند .. والا
مردم. جز ناراحتی از انها نخواهند دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
بفکر.درون.باشید.که.قوی.باشیم.
از.دشمن.غافل.نباشید
France
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
ترامپ شکست میخورد مگر آنکه بخواهد بزور پیروز شود. پس از شکست ترامپ، سریعأ باید پرونده جنایات او باز شود تا درس عبرتی برای زورگویان آمریکایی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
امریکاییا چه با انتخابات چه بدون انتخابات سربه چار ترامپ هستند. اینی که ما دیدیم حاضره بخاطر تاج و تختش همه کره زمین را بفرسته رو هوا چه برسه به رنگین پوستا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
خیر
آخرین اخبار