آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از تعیین ساعات برگزاری کلاس‌ها در شبکه شاد تا ساماندهی حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی

آموزش و پرورش هفته گذشته با اخباری درباره تعیین ساعات برگزاری کلاس‌های درس و ساماندهی حقوق خرید خدماتی‌ها گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون  «ساعات برگزاری کلاس‌های درس در شاد مشخص شد»، «ساماندهی حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی» و «پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش برای ارائه سیم کارت دانش آموزی» سپری شد.

ساعات برگزاری کلاس‌های درس در شاد مشخص شد

حسن الحسینی مسئول پروژه شبکه شاد و مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره چگونگی زمان ‌بندی برای برگزاری کلاس های درس در این شبکه با توجه به مشکلات ترافیک اینترنت در ساعاتی از روز و احتمال قطع شدن اینترنت در حین آموزش اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی برای اجرای برنامه ها در شبکه شاد و آموزش های مجازی موضوع زیرساخت های مربوط به آن است.

او ادامه داد: در موضوع زیرساخت‌ها با ۲مساله مشکل دسترسی به اینترنت و دیگری بار ترافیکی آن مواجه هستیم؛ بر همین اساس کلاس های درس در شبکه شاد طبق زمان بندی در نظر گرفته شده برگزار خواهد شد.

مسئول پروژه شبکه شاد به تشریح زمان های در نظر گرفته شده برای برگزاری کلاس ها و توزیع ترافیکی برنامه آموزشی مدارس پرداخت و گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده  برگزاری کلاس ها در ساعات ۸:۳۰ تا ۱۰:۱۵، ۱۰:۳۰-۱۲:۴۵، ۱۳:۰۰-۱۵:۱۵ و ۱۵:۳۰۱۷:۴۵ در نظر گرفته شده اند.

ساماندهی حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی

 قاسم احمدی لاشکی معاون پارلمانی و حقوقی آموزش و پرورش به وضعیت برگزاری آزمون استخدامی هم اشاره و اظهار کرد: تا ۱۰ شهریور دفترچه آزمون منتشر می‌شود و قصد داریم ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر از این طریق جذب کنیم. همچنین ۲۰ هزار نفر دیگر نیز از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

او درباره وضعیت معلمان خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: با توجه به قانون امکان استفاده از این نیرو‌ها در مناطق دور دست وجود دارد و در نظر داریم تا حق و حقوق آن‌ها ساماندهی شود که دیروز پیش نویس آن آماده شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد.

یک سوم مدارس سمپاد در مناطق محروم هستند

فاطمه مهاجرانی، رئیس سابق مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان درباره اقداماتی که از این پس باید برای سمپاد انجام شود، اظهار کرد: چند آسیب در رویکرد تفکیک وجود دارد و چاره‌ای هم نیست. وقتی از تفکیک استفاده می‌کنیم آسیب‌هایی در درون آن نهفته است از جمله اینکه، چون بچه‌ها با خودشان در ارتباط هستند کمتر همزیستی با بقیه را تمرین می‌کنند.

او افزود: در حوزه مهارت‌های سخت هم سمپاد مهارتی راه افتاده بود و اگر کار‌هایی از این دست ادامه یابد، خوب است. یکی از مهمترین موضوعاتی که باید به آن توجه کرد شناسایی آسیب‌های تفکیک و طراحی برنامه‌هایی برای کاهش این آسیب هاست.

رئیس سابق مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان با بیان اینکه یک سوم مدارس سمپاد در مناطق محروم هستند، گفت: کار‌های بزرگی، چون گسترش المپیاد‌ها و تسری آن به حوزه علوم انسانی و ... انجام شده است.

برگزاری کلاس‌های پیش دبستانی در شبکه شاد/ ۹۹ درصد دانش آموزان ابتدایی ثبت نام کردند

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره روند ثبت نام و آموزش نوآموزان پیش دبستانی و بدو ورود به مدرسه اظهار کرد: با توجه به تفاوت وضعیت مناطق شرایط مختلفی برای حضور دانش آموزان و نوآموزان پیش دبستانی وجود دارد، در شرایط سفید آموزش حضوری، در شرایط زرد آموزش ترکیبی از حضوری و غیرحضوری و در شرایط قرمز کلاس‌ها مجازی خواهد بود.

او ادامه داد: برای دانش‌آموزان کلاس اولی در شرایط قرمز در نظر داریم تا با وجود کلاس‌های مجازی، حتی خیلی کم با همراهی خانواده و معلم در مدرسه حضور داشته باشند تا با این محیط آشنا شوند.

حکیم زاده درباره آمار ثبت نام دانش‌آموزان کلاس اولی گفت: در آغاز مسیر دغدغه داشتیم، اما طبق آخرین آمار بیش از ۹۹ درصد در دوره ابتدایی ثبت نام کردند و با اطلاع رسانی بیشتر به خانواده‌ها این رقم افزایش هم خواهد یافت.

تمدید زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی

اسداله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی از تمدید مهلت ثبت سفارش کتاب درسی خبر داد و اظهار کرد: با عنایت به محدودیت‌های به وجود آمده به دلیل بیماری همه گیر کووید ۱۹، نظیر اجتناب از تجمع بیش از حد دانش آموزان و والدین آن‌ها برای ثبت نام در مدارس، محدودیت فعالیت مدارس در استان‌های با وضعیت هشدار و قرمز به دلیل مصوبات ستاد مبارزه با کرونای استان، متاسفانه تعداد قابل توجهی از دانش آموزان در تمامی دوره‌های تحصیلی در مهلت زمانی مقرر یعنی ۳۱ مرداد نتوانسته اند، در مدارس ثبت نام کرده و به تبع آن اقدام به ثبت سفارش کتاب‌های درسی در سامانه فروش مواد آموزشی کنند.

مرتضایی ادامه داد: به دلیل ضرورت دسترسی همگانی به کتاب درسی به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی و تاثیر گذار در فرآیند یاددهی – یادگیری دانش آموزان و درخواست‌های مکرر ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و والدین دانش آموزان، همچنین وجود مسایل دیگری نظیر مشخص نشدن نتایج سنجش دانش آموزان ورودی اول ابتدایی و آزمون‌های مدارس خاص پایه‌های دوره‌های اول و دوم متوسطه، طبق مصوبه کارگروه ستادی برنامه ریزی و توزیع کتاب‌های درسی مقرر شد، این فرآیند تا روز دوشنبه ۱۰ شهریور ماه تمدید شود.

کمبود معلم؛ چالشی بدون حساب و کتاب در وزارتخانه‌ای عیالوار

کمبود بیش از ۱۹۰ هزار معلم در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بحرانی است که نشان از وجود ضعف و خلاء اساسی و دیرین در برنامه‌ریزی منابع انسانی آموزش‌وپرورش دارد؛ البته علاوه بر بحران کمبود معلم، بحران کیفیت تأمین معلم هم چالش دیگری در حوزه منابع انسانی آموزش‌وپرورش به شمار می‌رود.

از ۳۹۴ هزار نیرو جذب‌شده در ۱۰ سال گذشته بیش از ۱۹۷ هزار نفر آنان که معادل ۵۰ درصد نیروی جذب‌شده در آموزش‌وپرورش هستند، بدون در نظر گرفتن کیفیت و شیوه‌‏های علمی سنجش صلاحیت‌‏های حرفه‏‌ای بکارگرفته شده‌ و بعد از چندسال اشتغال به استناد مجوز‌ها و مصوبات موردی استخدام شده‌‏اند؛ در این شیوه نیاز واقعی مناطق از حیث تعداد، دوره تحصیلی، جنسیت و رشته تدریس عموماً نادیده گرفته‌شده است.

حجت الله بنیادی پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش و استاد دانشگاه فرهنگیان در این باره به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت که برخی از این افراد در زمان استخدام از نظر مدارج تحصیلی، شرایط سنی و شاخص‏‏‌های معلمی نیز از حداقل‌های لازم برخوردار نبوده‌اند؛ به‌گونه‌ای که درصد قابل‌توجهی از آن‌ها در زمان استخدام بیشتر از ۴۶ سال سن داشته یا با مدرک تحصیلی دیپلم استخدام شده‌اند.

دو راهی رفتن به مدرسه و ترک تحصیلی موقتی در سال تحصیلی کرونایی

شروع سال تحصیلی امسال با شیوع کرونا و جولانش حال و هوای دیگری به خود گرفته است و دانش آموزان که جزو اولین گروه‌های مشمول قرنطینه و تعطیلی بودند، قرار است بعد از چندین ماه تعطیلی با توجه به سه سناریو آموزش و پرورش طبق سه وضعیت قرمز، زرد و سفید به طور غیرحضوری، نیمه حضوری و حضوری سال تحصیلی آینده را سپری کنند.

اما همین اوضاع و احوال دو راهی دشواری برای خانواده‌ها ایجاد کرده است؛ برخی امسال قید مدرسه رفتن را زده اند، برخی دلخوش به رعایت پروتکل‌های بهداشتی فرزندانشان را راهی مدرسه خواهند کرد، برخی هم در این میانه همچنان بلاتکلیف مانده اند؛ حالا بماند که شلوغی کلاس‌های مدارس دولتی، نام نویسی در غیردولتی ها حتی با وجود شهریه‌های سنگین را رونق بخشیده از طرفی مجازی شدن کلاس‌ها برخی ها را از غیردولتی روانه مدارس دولتی کرده است.

بارگذاری کامل محتوای آموزش مجازی دوره ابتدایی در شبکه شاد

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره تمهیدات آموزش و پرورش برای شروع سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور اظهار کرد: با توجه به مجازی بودن بخشی از محتوای آموزشی و نیاز به ابزار‌های الکترونیکی پویش «هر تبلت یک مدرسه» را داریم که خیرین شامل افراد حقیقی و حقوقی وارد آن شده‌اند.

او ادامه داد: شاید هزینه ساخت یک مدرسه برای هر کسی میسر نباشد هر چند که جامعه خیرین مدرسه‌ساز در این زمینه اقدامات خوبی داشته اند، اما اکنون با یک تبلت می‌توانیم مدرسه را در دستان دانش آموزان بگذاریم.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه شماره حسابی را اعلام کردیم که علاقه‌مندان به کمک آن امکان دسترسی به تبلت را داشته باشند، گفت: سازمان‌ها و نهاد‌هایی اعلام آمادگی کردند تا برای دانش آموزانی که امکان دسترسی به تبلت را ندارند، ابزار لازم را تامین کنند ضمن آنکه در مدارس دانش آموزان با این شرایط شناسایی شدند.

حکیم زاده درباره بارگذاری کتاب درسی در شبکه شاد گفت: همه محتوای درسی در دوره ابتدایی در این شبکه بارگذاری شده است، در دوره متوسطه هم بیش از ۹۰ درصد محتوا آماده است و برای سه ماه اول آموزش مطالب بارگذاری شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
با سلام و خسته نباشید
لطفاً در مورد شبکه شاد موارد ذیل را پی گیری نمایید :
-بخش آزمون شاد با اختلال زیادی مواجه است و نیاز به اصلاح دارد.
-اگر از معلّمان و مدیران بسیاری از مدارس بپرسید ساعت خاصّ رسمی تشکیل کلاس ها و مدّت زمان آن را نمی دانند و همین موضوع موجب تداخل کلاس ها می شود .
علی رغم تأکید وزارت آموزش و پرورش ، برخی از مدارس و معلّمان در سایر شبکه ها و سایت ها فعّالیّت می کنند ،زیرا شبکه شاد از نطر سرعت و خدمات پاسخ گوی کلاس ها نیست .
Iran (Islamic Republic of)
شوری
۲۲:۳۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
سلام.
با توجه به ساعتهای تعیین شده در شبکه شاد مسئولین آموزش و پرورش به توانایی گوشیهای همراه فکر کردند !!!!!آقایان تا به حال خودشان چند ساعتی مداوم با گوشی تدریس کردند تا از حرارت گوشی ها و هنگ کردنش خبر داشته باشند . تصوربقیه اش را به خودتان می سپارم