یک بازیگر تئاتر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

دست‌فروشی اطراف تئاترشهر درد است/ بهتر است تئاتر در روز‌های کرونایی اجرا نشود

مرتضی زارع گفت: مسئله دست فروشی در اطراف تئاترشهر هم یک معضل است و هم یک درد.

مرتضی زارع بازیگر سینما، تلویزیون، تئاتر و نیز گوینده آثار رادیویی درباره مشکلات حل نشده حریم تئاترشهر، به خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حریم بیرونی تئاترشهر خوشایند نیست؛ محیط تئاتر شهر باید فرهنگی هنری باشد. هنرمندان و مخاطبانی که در این محدوده تردد می‌کنند، دوست دارند فضای امن و شایسته هنر را ببینند. طبیعتاً هر چیزی که آزاردهنده، ناخوشایند و خلاف اتفاق هنری باشد، در چنین مکانی جذاب نیست.

وی با اشاره به دست فروشی در اطراف تئاترشهر اظهار کرد: مسئله دست فروشی در اطراف تئاترشهر هم یک معضل است و هم یک درد. هر انسانی دوست دارد، شغل خوب داشته باشد. وقتی ناچار است و ناتوان، تنها کاری که برایش می‌ماند، دست‌فروشی و کار‌هایی از این قبیل است. می‌دانم دست‌فروشی چهره‌ زیبایی ندارد، اما این آدم‌ها حق حیات دارند و باید کسب درآمد کنند. از یک جهت معتقدم نباید در محیط فرهنگی این اتفاق بیفتد و از جهتی هم سعی می‌کنم، درد این آدم را حس کنم.

بازیگر فیلم سینمایی «هزارپا» اضافه کرد: فقر باعث بسیاری از بزهکاری‌های اجتماعی می‌شود و البته اگر شخصی درآمد نداشته باشد، آخرش به خلاف می‌رسد. بنابراین نباید او را از دست فروشی منع کنیم؛ باید شرایط را برایش فراهم کرد. شهرداری بعضی از کشورها، خیابان‌هایی که مسیر رفت و آمد باشد را یک روز در هفته به دست فروشان اختصاص می‌دهد.

بازیگر سریال «همگناه» پیشنهاد کرد: شهرداری ما هم باید محیطی در اختیار دست‌فروشان قرار دهد. محیطی قاعده‌مند که در مناطق مختلف و در طول هفته به صورت مستمر دایر باشد؛ به این شکل، هم زیبایی شهر از دست نمی‌رود و هم دست‌فروشان می‌توانند درآمد کسب کنند.

زارع همچنین در مورد وضع بازیگران تئاتر در ایام کرونا بیان کرد: دولت باید از هنرمندان تئاتر حمایت کند؛ بعضی از آن‌ها تنها منبع درآمدشان تئاتر است که ۶، ۷ ماه است تعطیل شده و این موضوع زیبنده کشوری فرهنگی مثل ایران نیست؛ اهالی فرهنگ با عشق و علاقه کار می‌کنند، ولی این تعطیلی کار و درآمد، درد مضاعفی شده است که متاسفانه هیچ فکری برایش نمی‌شود.

این بازیگر تئاتر در پاسخ به اینکه مسئولان فرهنگی چگونه می‌توانند گره این مشکل را باز کنند، گفت: متأسفانه میزان بودجه فرهنگی کافی نیست و در بحث حقوق و مزایا دست مسئولان فرهنگی بسته است و باید دولت در این شرایط خاص، حمایت ویژه‌ای انجام دهد.

او ادامه داد: اهالی تئاتر حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند و حمایت کمی از سوی دولت می‌شوند. بعضاً هنرمندان تئاتر شغل دیگری ندارند و دستمزدشان فقط کفاف گذران زندگی روزمره شان را می‌دهد. حتی بعضی از آن‌ها موتور یا ماشین هم ندارند که مسافرکشی کنند. چنین شرایط سخت معیشتی اصلاً شایسته‌ اهالی فرهنگ و هنر نیست.

بازیگر سینمایی «مارموز» در پایان تصریح کرد: با تمام این حرف ها، به شخصه موافق برگزاری تئاتر در ایام کرونا نیستم؛ سالن‌های تئاتر فضای بسته‌ای دارند. بازیگر و تماشاچی در این فضا تنفس می‌کنند و اگر فردی ناقل کرونا باشد، ممکن است برای دیگران مشکل ساز شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار