ترکیه حضور نظامی فرانسه در قبرس را محکوم کرد

«حامی آکسوی» درباره عواقب بی‌توجهی به حقوق و منافع ترکیه و حضور نظامی فرانسه در بخش یونانی جزیره قبرس هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه درباره عواقب بی توجهی به حقوق و منافع ترکیه و بخش ترک نشین شمال قبرس هشدار داد و حضور نظامی فرانسه در این منطقه را محکوم کرد.

آکسوی درباره ورود هواپیما‌های نظامی فرانسه به بخش یونانی نشین قبرس گفت «ورود هواپیما‌های نظامی فرانسه به قبرس جنوبی و استقرار موقتی یا دائمی این هواپیما‌ها به بهانه برگزاری رزمایش نظامی مشترک با یونان و ایتالیا در قبرس جنوبی مغایر با معاهده ۱۹۶۰ میلادی است.»

او با متهم کردن فرانسه به تشویق یونان و قبرس جنوبی به تشدید تنش در شرق مدیترانه اضافه کرد «بار دیگر این را گوشزد می‌کنیم که هر اقدامی در جهت کنار گذاشتن ترکیه و ترک تباران قبرس در شرق مدیترانه شکست خواهد خورد.»

یونان و ترکیه بر سر اکتشاف منابع نفت و گاز در دریای مدیترانه اختلاف نظر دارند. یونان منطقه‌ای را در شرق مدیترانه منطقه انحصاری خود می‌داند در حالی که ترکیه معتقد است تمامی کشور‌های همسایه آن منطقه حق استفاده از منابع آن را دارند، از این رو کشتی‌های حفاری خود را به آنجا اعزام کرده است.

تنش‌ها میان این دو کشور در چند روز اخیر به شدت افزایش یافته است. وزارت دفاع یونان روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد «قبرس، یونان، فرانسه و ایتالیا توافق کردند در منطقه مدیترانه شرقی در قالب یک مشارکت چهارجانبه حضور مشترک داشته باشند.» در ادامه بیانیه این وزارتخانه آمده است «تنش‌ها و بی ثباتی در شرق مدیترانه باعث افزایش اختلافات درمورد موضوعات مربوط به فضای دریایی شده است.» در ادامه این بیانیه، یونان ترکیه را به نقض مکرر کنوانسیون حقوق سازمان ملل متحد در مورد قانون دریا متهم کرد.

ترکیه نیز در این منطقه تمرین نظامی دریایی و هوایی انجام داد و اعلام کرده است تمرینات خود را ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار