مدیر سامانه هیئت آنلاین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فقدان وجود یک پلتفرم مذهبی برخط ایده اولیه هیئت آنلاین بود/ سازندگان هیئت آنلاین بدون دستمزد خدمت‌رسانی می‌کنند

سیدحامد بنی‎ هاشم، مدیر «هیئت آنلاین» توضیحاتی در خصوص فعالیت این سامانه در محرم و اربعین 1442 ارائه داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، عزاداری برای اباعبدالله الحسین سال‎های سال است به به عنوان سنتی دیرینه و مذهبی  با قلب و روح مردم ایران پیوند خورده و به جزء جدایی ناپذیر زندگی آن‎ها تبدیل شده است جزئی که با وجود غم بی‎انتهایش، در نهایت آرامشی خاص را به دل‎های دوستداران آن حضرت هدیه می‎کند.

در شرایطی که کرونا تمام برنامه‏‎ها و اتفاقات جهان را به طور عجیبی دچار تغییر و تحول‏‎های اساسی کرده است، شاید انتظار می‎رفت درمورد عزاداری‎های حسینی نیز همین اتفاق بیافتد و بنا بر خواسته‎ها و برنامه‎های دشمنانی که دل خوشی از اتحاد و دین‎داری مردم این کشور ندارند، عزاداری‎ها به عنوان عامل غیرقابل کنترل ابتلا به بیماری کرونا رسما تعطیل شود، اما به همت و پشتکار جوانان عشق حسین(ع)، بستری نوین برای عزاداری فراهم شد تا هم دوست‎داران اهل بیت را به سبکی جدید از عزاداری در شرایط خاص دعوت کند و هم با جلوگیری از اجتماعات در کاهش آمار ابتلا به کرونا نقش به سزایی داشته و به کادر درمان نیز کمک کند.

هیئت آنلاین در خانه

هیئت آنلاین همان برنامه‎ خلاقانه‎ای است که به دست جوانان مبتکر کشور تولید شده و پس از برگزاری موفق مراسم شب‎های قدر، این بار با شعار "هر خانه یک حسینیه" در راستای استفاده مجازی از هیئت‎ها و مراسم‎های عزاداری به طور زنده گام برداشته و پیش از آغاز محرم نیز با انتشار فراخوانی، هیئت‎های مذهبی را به شرکت و عضویت در این سامانه دعوت کرده است، سامانه‎ای که با تصمیم وزارت ارتباطات کشور و همکاری اپراتورها و شرکت مخابرات ایران به منظور بهره‌بری و رضایت بیشتر مردم، با اینترنت کاملا رایگان مورد استفاده قرار می‎گیرد.

با هدف معرفی بیشتر این برنامه پرکاربرد که مورد استقبال بسیاری ازکاربران فضای مجازی قرار گرفته است با سیدحامد بنی‎هاشم، مدیر سامانه "هیئت آنلاین" گفتگو، و سؤالاتی را مطرح کرده‎ایم که در ادامه، این پرسش و پاسخ‎ها را به طور کامل مشاهده می‎کنید.

هیئت آنلاین در خانه

نقطه شروع "هیئت آنلاین" از کجا بود؟

ایده اولیه راه اندازی هیئت آنلاین متعلق به مدت‌ها قبل بود، در ابتدا فقدان وجود یک پلت‌فورم برخط مذهبی که بتواند به مخاطبان سراسر کشور سرویس دهی کند، احساس شد و مدت‌ها در خصوص چگونگی کار و نیازمندی‌های آن گمانه‎زنی کردیم. با شیوع ویروس کرونا و آغاز ماه مبارک رمضان، مصمم شدیم که به دلیل عدم برگزاری تجمعات مذهبی، شرایط را برای برگزاری آنلاین رویدادها، سخنرانی‌ها و ترتیل خوانی‌های روزانه جمعی فراهم نمائیم. بیانات رهبر معظم انقلاب در این خصوص که در ۲۱ فروردین ماه بیان فرمودند، حجتی بر ما شد تا کار را سریع به نتیجه برسانیم، به همین دلیل در مدت کوتاهی اولین نسخه سامانه هیئت آنلاین انتشار یافت.

در شب‌های قدر با رایزنی‎هایی که با اپراتورهای مختلف داشتیم، شرایط رایگان نمودن ترافیک استفاده کاربران از این سامانه را فراهم نمودیم و همین امر باعث شد هیئت‌های شاخص و جامعه مذهبی کشورمان از بستر به وجود آمده استقبال نمایند. در این شب‌های گرانقدر مجموعا ۶۵۰ هزار بازدید داشتیم و این استقبال غیرمنتظره باعث شد در ادامه کار و توسعه زیرساخت‌های فنی مصمم‌تر شویم، به همین دلیل برنامه‌ریزی خوبی برای ماه محرم انجام دادیم و الحمدلله امروز تلاش‌ها و زحمات خادمان هیئت آنلاین به ثمر نشسته و شاهد استقبال سیل کثیری از مردم از این سامانه هستیم.

سامانه مجازی هیئت آنلاین

سازندگان و پشتیبانان "هیئت آنلاین" بی هیچ دستمزدی خدمت‎رسانی می‌کنند

اگرچه ایده ما برگزاری آنلاین هیئت‌ها بود، اما واقعیت را بخواهید "هیئتی" عمل نکردیم. ساختاری تعریف شده برای فعالیت ترسیم نمودیم و با کمترین تعداد خادمان کار را شروع کرده و امروز پیش می‌بریم. در حال حاضر ۵ نفر، اعضای هیئت امنای هیئت آنلاین هستند که وظیفه سیاست گذاری و راهبری و هماهنگی‌های مورد نیاز را بر عهده دارند. در بخش فنی و محتوا نیز ۱۱ نفر مشغول به خدمت هستند که باید تاکید کنم  تمامی عزیزان به عنوان خادمان حسین علیهم السلام مشغول فعالیت هستند و هیچ عایدی از این منظر ندارند، به عبارتی وقت و انرژی خود را وقف خدمت به خاندان عصمت و طهارت نموده‌اند.

مزیت‎های قابل توجه "هیئت آنلاین"

کافیست در هر ساعت از شبانه روز به سامانه هیئت آنلاین مراجعه فرمائید تا ببینید که از مراسم‌های خانگی روضه خوانی تا هیئت‌های شاخص و حرفه‌ای از این بستر برای انعکاس مراسم خود استفاده می‌نمایند. از جنوب شرقی‌ترین روستای ایران تا شمال غربی‌ترین شهرها، هیئت‌هایی هستند که از این سامانه برای انتشار مراسم‌های خود بهره می‌برند. در حال حاضر ۱۶۳۲ هیئت در سامانه هیئت آنلاین ثبت نام کرده اند و از مزیت‌های موجود استفاده می‌کنند که البته این عدد با توجه به امتیاز‌های هیئت آنلاین رو به افزایش است.

یکی از این مزیت‌ها پنل پیامکی است که در اختیار هیئت‌ها قرار می‌گیرد و از طریق آن می‌توانند به مخاطبان خود پیامک ارسال نموده و زمان و جزئیات برگزاری مراسم هایشان را اطلاع رسانی نمایند. هیئت‌های کوچک در مرحله اول می‌توانند تا ۵۰ هزار پیامک رایگان ارسال نموده و هیئت‌های بزرگ تا ۳ میلیون پیامک می‌توانند برای مخاطبانشان بفرستند که البته  این رقم محدود نیست و امکان شارژ آن در پنل اختصاصی هر هیئت وجود دارد. همچنین دیگر ویژگی مثبت این سامانه ترافیک رایگان آن است که مخاطبان می‌توانند بدون اینکه ریالی بابت اینترنت بپردازند، از این سامانه مذهبی بهره ببرند.

سامانه هیئت آنلاین

مطرح کردن نظرات مردمی به طور مستقیم با مدیر سامانه "هیئت آنلاین"

در ادامه به سراغ نظرات کاربران، پیشنهادات و انتقادات موجود درباره این برنامه رفتیم و موضوعاتی که بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته بود را با مدیر "هیئت آنلاین" مطرح کردیم. بنی هاشم در پاسخ  به اینکه "آیا به محض ورود به این سامانه، اینترنت کاربر کاملا رایگان محاسبه می‎شود؟" توضیح داد: بله با هماهنگی‌هایی که با اپراتور‌های مختلف صورت گرفته، هیچ هزینه‌ای برای کاربران محاسبه نخواهد شد، مدیران عامل اپراتور‌ها نیز به عنوان خادمان ائمه اطهار علیهم السلام در این مسیر به خوبی ما را همراهی و حمایت نموده‎اند.

مواجهه با اختلالات و راه ارتباطی با سازندگان برنامه

وجود اختلالات یا کم و کاستی‎های ناخواسته در خدمت‎رسانی سامانه‎های آنلاین یکی از مشکلاتی است که معمولا کاربران فضای مجازی با آن دست و پنجه نرم می‎کنند، این مورد را از مدیر سامانه هیئت آنلاین نیز جویا شدیم و او در این باره بیان داشت: طبیعتا هر سرویس اینترنتی امکان بهتر شدن دارد، ما مرتبا تجربیات کاربری را تحلیل نموده و از نتایج به دست آمده برای بهبود ارائه خدمات استفاده می‌کنیم و این بخشی است که در چارچوب ماموریت‌های خادمان هیئت آنلاین تعریف نموده‌ایم، الباقی‌اش نیز عنایت خداوند متعال و ائمه اطهار علیهم السلام و حمایت‌هایی است که این سامانه از مردم دریافت می‌کند.

او همچنین در پاسخ به نحوه ارتباط‌گیری کاربران با پشتیبانان برنامه جهت رفع مشکلات اضافه کرد: تیم ادمینی ما به صورت آنلاین و از طریق خطوط تلفن به صورت ۲۴ ساعته به هیئت‌ها سرویس دهی می‌کند. مخاطبان نیز از همین طریق و با شماره‎گیری ۰۲۱۵۵۹۳۷۰۰۱ می‌توانند مسائل، نقطه نظر‌ها و یا حتی ایراد‌های احتمالی را مطرح نمایند.

نحوه ارتباط با پشتیبانی هیئت آنلاین

فعالیت "هیئت آنلاین" پس از محرم هم رایگان است؟

یکی از موضوعاتی که برای کاربران سؤال ایجاد کرده بود نحوه ادامه فعالیت هیئت آنلاین پس از محرم و چگونگی محاسبه اینترنت مصرفی پس از این ایام بود که بنی هاشم در این باره توصیح داد: با هماهنگی‌هایی که انجام داده‌ایم ترافیک استفاده از این سامانه به صورت دائمی رایگان خواهد بود. در گام بعدی با رایزنی‌هایی که با آیات عظام و مراجع تقلید داشته ایم، بخش‌هایی از دروس اخلاق و دروس خارج ایشان برای علاقمندان و شاگردان شان روی سامانه هیئت آنلاین پخش خواهد شد.

"هیئت آنلاین" تا اربعین و پس از آن هم می‎ماند

بنی‎هاشم ادامه داد: در حال حاضر بخشی به نام حرم آنلاین در سایت داریم که مخاطبان با مراجعه به آن می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز از فیض زیارت مجازی حرم ائمه معصومین بهره‌مند شوند، در آینده نزدیک نیز به واسطه رایزنی‌هایی که با تولیت آستان‌های مختلف داشته‌ایم، سیگنال اختصاصی هیئت آنلاین را برای مخاطبان به نمایش در خواهیم آورد. در خصوص مراسم اربعین هم بخش ویژه‌ای روی سایت راه اندازی خواهد شد. رایزنی‌هایی با معاونت صدای رسانه ملی داشته ایم و رادیو اربعین نیز به صورت رسمی و تصویری روی سامانه هیئت آنلاین منتشر خواهد شد.

پخش مستقیم حرم ها

پخش مستقیم حرم ها

او همچنین تأکید کرد که این سامانه تنها در ایام کرونا فعالیت نخواهد داشت و ان‌شاءالله با از بین رفتن این بیماری، در حوزه‌های تخصصی یاد شده، با توان مضاعف اقدام به تولید و انتشار محتوا خواهد کرد، همچنین رایزنی‌هایی با هیئت‌های شیعیان در کشور‌های همسایه و در استانبول، بصره، بغداد، کابل، هرات، لندن و واشنگتن داشته‌ایم و ان‎شاء‌الله به زودی این هیئت‌ها نیز به سامانه ملحق شده و برنامه‌هایشان را پخش می‌کنند. سایت نیز به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی فعالیت خواهد داشت و برای رساندن پیام ائمه اطهار علیهم السلام به مخاطبان در سراسر جهان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

میزان موفقیت "هیئت آنلاین" در جلب رضایت مخاطب و سخن پایانی مدیر سامانه

در انتهای بیان نظرات مردمی، از مدیر سامانه هیئت آنلاین ( www.heyatonline.ir ) خواستیم درباره رضایت یا عدم رضایت کاربران نسبت به این برنامه نیز صحبت‎هایی داشته باشد که او اینگونه پاسخ داد: البته این سوال را باید مخاطبان پاسخ دهند، اما استقبال چشمگیر مردم و هیئت‌ها از خدمات این سامانه تاییدی بر مسیری است که طی شده و انشاء الله تداوم خواهد داشت.

سامانه هیئت آنلاین

بنی‎هاشم به عنوان سخنان پایانی در آخر اضافه کرد: ذات هیئت آنلاین برای ما همان هیئتی است که به صورت سنتی برگزار می‌شد و در عصر ارتباطات، بستر را برای استفاده کاربران میلیونی فراهم کرده است،‌ در ادامه این مسیر نیازمند راهنمایی و دعای مخاطبان هستیم و برای توسعه و نشر فرهنگ حسینی آمادگی همکاری با تمامی دست فعالان و اندرکاران این حوزه در داخل و خارج از کشور را داریم.

گزارش از فاطمه کربلایی


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار