خدابخشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت برای افزایش ارزش پول ملی از رشد نقدینگی فزاینده جلوگیری کند

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت باید برای افزایش ارزش پول ملی از رشد نقدینگی فزاینده جلوگیری کند، چرا که در غیر این‌صورت قیمت کالا‌ها افزایش خواهد یافت.

دولت باید برای افزایش ارزش پول ملی از رشد نقدینگی فزاینده جلوگیری کند/ طولانی شدن ساخت پروژه‌های نیمه تمام هزینه‌های گزافی به بیت المال تحمیل می‌کندمحمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب در راستای افزایش ارزش پول ملی اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته حجم نقدینگی به شدت افزایش یافته و سیاست‌های مناسبی در جهت مهار و توزیع این حجم از پول به کار گرفته نشد و این مسأله باعث کاهش قدرت پول ملی شده است.


بیشتر بخوانید

وی افزود: سرازیر شدن حجم نقدینگی به برخی بازار‌ها باعث افزایش قیمت کالا‌ها شده که این امر به خودی خود عامل اساسی برای تنزل جایگاه پول ملی تلقی می‌شود، در صورتی که نقدینگی می‌تواند با سیاست گذاری‌های صحیح بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به مجاری صحیح هدایت شود.

خدابخشی تأکید کرد: در شرایطی که واحد‌های تولیدی و صنعتی از نبود سرمایه در گردش رنج می‌برند و به سختی نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند، حجم پول در گردش به بازار‌هایی هدایت می‌شود که کمکی به رشد اقتصادی و افزایش اشتغال و تولید کشور نمی‌کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور نیازمند نقدینگی است که دولت می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های صحیح حجم پول در گردش را به سمت این موضوع هدایت و تا پایان دولت دوازدهم پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کند، چرا که طولانی شدن ساخت پروژه‌های نیمه تمام هزینه‌های گزافی به بیت‌المال تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: دولت باید برای افزایش ارزش پول ملی از رشد نقدینگی فزاینده جلوگیری کند، چرا که در غیر این‌صورت قیمت کالا‌ها روز به روز افزایش خواهد یافت، البته راه حل ارتقای جایگاه پول کشور حذف چهار صفر نیست چرا که این کار در شرایطی انجام می‌شود که ثبات اقتصاد کلان میسر شده باشد و این امر تنها جنبه روانی دارد.

خدابخشی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب درباره لزوم اصلاح ساختار بودجه تصریح کرد: ارائه برنامه برای اصلاح ساختار بودجه بر عهده شخص رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه است، اما دولت تاکنون لایحه‌ای به مجلس برای اصلاحات ساختاری بودجه ارائه نکرده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر بخواهیم ساختار بودجه را به صورت صحیح و اصولی اصلاح کنیم، باید سهم درآمد‌های نفتی و میعانات گازی را در دخل و خرج کشور به صفر برسانیم که این کار نیازمند داشتن یک برنامه مدون است و قطعا در صورت اقدام جدی دولت، مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه، دولت را برای اصلاحات ساختاری بودجه یاری خواهند کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار