باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کدخدا در یک قدمی انزوای جهانی/ وقتی اروپا هم به آمریکا پشت می‌کند!

آمریکا با تصمیمات یک‌جانبه و اعمال زور سعی در همراه کردن کشور‌ها با خود دارد، اما همین موضوع این کشور را روز به روز تنهاتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، شاید روزگاری آمریکا ابر قدرتی شناخته می‌شد، اما اکنون این کشور هر روز به افول خود نزدیک‌تر می‌شود و تنها کسی که بیشترین تاثیر را در این انزوای نزدیک، می‌گذارد کسی نیست جز خودش!

در حقیقت کارشناسان اتخاذ سیاست‌های اشتباه و شتاب زده را دلیل اصلی تنها شدن واشنگتن در نظام بین الملل می‌دانند، چراکه این کشور با نیرنگ و اتخاذ تصمیمات ظالمانه در قبال برخی کشورها و اعمال فشار و تحریم‌های ظالمانه تر سعی دارد، سیاست خود یعنی قدرت تمام را در همه جای دنیا به کار بگیرد، اما خبر ندارد که همین اعمال فشار و یک جانبه گرایی او را از اوج به قعر دره پرت می‌کند.

افول روز افزون آمریکا؛ چی شد که این شد؟

اواخر هفته گذشته (۳۰ مرداد) مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با حضور در مقر سازمان ملل در نیویورک شکایتی علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نقض تعهدات برجامی و درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه را به رئیس دوره‌ای شورای امنیت ارائه کرد. 

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها یا «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک»  به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول توافق هسته ای (برجام) میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

تلاش آمریکا برای استفاده از سازوکار حل اختلاف برجام موسوم به مکانیسم ماشه، به منظور بازگرداندن تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، با واکنش منفی جوزپ بورل  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، معاون او و وزیران خارجه سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای روبه رو شده است.

چه چیزی موجب افول واشنگتن در جهان شد؟ / وقتی حتی اروپا هم به آمریکا پشت می‌کند!

جوزپ بورل می‌گوید آمریکا از هشتم ماه مه ۲۰۱۸ که از توافق هسته‌ای خارج شد دیگر عضو مشارکت‌کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) محسوب نمی‌شود و به همین دلیل نمی‌تواند از سازوکار‌های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده کند.

ایالات متحده این قطعنامه را که برجام ضمیمه آن است به گونه دیگری تفسیر می‌کند و معتقد است مطابق مفاد آن آمریکا به عنوان یکی از امضاءکنندگان توافق هسته‌ای می‌تواند از ایران به دلیل نقض برجام شکایت کند. عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌هایی به رئیس این شورا، مخالفت خود را با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران ابراز کرده اند.  این اعضا در نامه‌های خود به شورای امنیت تاکید کرده اند که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده و امکان استفاده از مفاد این توافق برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را ندارد.

در ادامه انزوای واشنگتن در سازمان ملل، ۱۳ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به اقدامات آمریکا علیه ایران اعتراض کردند. با گذشت ۲۴ ساعت از ارائه درخواست آمریکا به شورای امنیت برای اجرایی کردن سازوکار حل اختلاف در برجام موسوم به ماشه، کشور‌های انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، چین، روسیه، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس در نامه‌هایی، مخالفت خود را با این اقدام آمریکا اعلام کرده اند.

همانطور که گفته شد آمریکا با اینکه حدود ۲ سال پیش از برجام خارج شده، مدعی است به‌صورت فنی می‌تواند به‌عنوان مشارکت‌کننده در این توافق، مکانیسم ماشه را فعال کند. ادعایی که فرانسه، انگلیس و آلمان حتی پیش از مطرح شدن در سازمان ملل، آن را رد کردند.

روزنامه گاردین  به نقل از یکی از این دیپلمات‌های سازمان ملل می‌نویسد که آمریکایی‌ها واقعا مسخرگی را از حد گذرانده‌اند. آمریکایی‌ها در اغلب موارد دست خود را بد، بازی کردند و از خود خشونت نشان دادند که موجب شد نه فقط در سیاست خود را منزوی کنند بلکه چهره‌ای ناخوشایند از خود نشان دهند.

در حقیقت ایالات متحده آمریکا پس از شکست در به تصویب رساندن قطعنامه‌ای که خواستار جلوگیری از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، درصدد فعالسازی مکانیسم ماشه قدم برمی دارد، قطعنامه آمریکا که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) شکست خورد، بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد و آمریکا در صدد آن بود که با صدور قطعنامه جدیدی این تحریم‌ها را تمدید کند.

چه چیزی موجب افول واشنگتن در جهان شد؟ / وقتی حتی اروپا هم به آمریکا پشت می‌کند!

«وندی شرمن» معاون سیاسی وزیر خارجه دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا دراین باره می‌گوید که دونالد ترامپ به جای ایران، آمریکا را در کل جهان منزوی کرد.

همچنین جراد آراد سفیر سابق فرانسه در آمریکا و سازمان ملل متحد در این زمینه اظهار کرد: عدم موفقیت آمریکا در جلب نظر اعضای شورای امنیت در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تنها بودن ایالات متحده را نشان داد.

محمد کشاورززاده سفیر کشورمان  در پکن هم با بیان اینکه چین مانند آمریکا از قدرت خود برای نقض قوانین بین‌المللی سوء استفاده نمی‌کند، گفت که  آمریکا تاکنون هیچ‌گاه در شورای امنیت این چنین منزوی نبوده است.

وقتی حتی اروپا هم با آمریکا همراهی نکرد!

 در این میان که آمریکا روز به روز به انزوا می رود و تنها و تنها تر می‌شود شاهدیم که اروپا، رفیق غار این کشور که در هیچ برهه ای به این اندازه از واشنگتن دوری نکرده هم از این تنهایی استقبال می‌کند و حتی اخیرا در تصمیم گیری‌های شتاب زده و بدون فکر آمریکا این کشور را همراهی نکرد، حال سوال پیش می آید که چرا تروئیکای اروپایی در مقابل واشنگتن موضع گیری صریحی را اتخاذ کردند و  در بحث قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رای ممتنع دادند؟

رضا نصری کارشناس ارشد مسائل بین الملل در این باره معتقد است که موضع سایر اعضای شورای امنیت، موضع تروئیکای اروپایی و اتحادیه اروپا، همسویی با موضع و تفسیر ایران از قطعنامه ۲۲۳۱ است. موضع تهران یک موضع حقوقی، اصولی، و ریشه دوانده در حقوق بین‌الملل است که مخالفت با آن بدعت خطرناکی برای آینده شورای امنیت و به طور کلی‌تر برای مقوله دیپلماسی پایه‌گذاری خواهد کرد.

او در ادامه می‌گوید که کشور‌هایی که افق دیدشان از مدت زمان زمامداری ترامپ فراتر می‌رود از رد مواضع اصولی ایران و همسویی با موضع غیرقانونی و نامتعارف ترامپ پرهیز خواهند کرد و اگر تابه حال هم با احتیاط رفتار می‌کردند، به ظاهر الان با جسارت بیش‌تری جلوی آمریکا می‌ایستند. بخشی از این جسارت مربوط به قابلیت ایران در تسخیر افکار عمومی به نفع خود و استدلال‌های بسیار محکم حقوقی و منطقی است، بخشی از آن مربوط به افراط و لجام‌گسیختگی آمریکا در اتخاذ مواضع نامتعارف و غیرقانونی و بخشی دیگر مربوط به احتمالی است که برای پیروزی رقیب ترامپ در انتخابات قائل هستند.

چه چیزی موجب افول واشنگتن در جهان شد؟ / وقتی حتی اروپا هم به آمریکا پشت می‌کند!

نصری همچنین تاکید می‌کند که  ایستادگی  تروئیکای اروپایی در تاریخ متاخر سازمان ملل بی سابقه است. آمریکا برای اینکه القا کند شکایت‌نامه‌اش - آنطور که قطعنامه ۲۲۳۱ مقرر می‌دارد - پس از اتمام فرایند قانونی «حل اختلاف» در برجام تسلیم شورای امنیت شده، در نامه‌اش به «تلاش‌های انگلیس، فرانسه و آلمان» در این راستا ارجاع داده است. انگلیس و فرانسه و آلمان هم در اعلامیه خود تاکید کردند شکایت‌نامه آمریکا مغایر با «تلاش»‌های آن‌هاست، در ۷۰ سال گذشته، هم‌پیمانان فرا آتلانتیک کم‌تر پیش آمده یکدیگر را اینطور سنگ روی یخ کنند.

کارشناسان همچنین معتقدند که سلسله تصمیم‌های شتاب زده از جمله خروج از توافق بین المللی برجام موجب ناامیدی حتی متحدان سنتی آمریکا شده است. اروپا به سهم خود می‌خواست جلوی این اشتباه مهلک را بگیرد، اما گویا ترامپ چنان در راه غلط خود مصمم بود که تلاش‌های متحدان در بیداری او تاثیر نداشت، از این رو در میان همه موضوع‌های دیگر که همواره مورد انتقاد کشور‌های بزرگ اروپایی بوده است.

آمریکا در یک قدمی انزوا

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید که مولفه‌های ابرقدرتی شامل ایجاد اجماع، قدرت تمام کنندگی و ایجاد اختلاف در اردوگاه رقباست که ایالات متحده آمریکا در هر سه موضوع در سال پایانی دهه دوم قرن بیست و یکم با مشکل جدی مواجه است، به گونه‌ای که هیچ پرونده‌ای نیست که واشنگتن در آن ورود کرده باشد و بتواند تمام کننده آن موضوع باشد.

او در ادامه گفت که  قدرت تمام کنندگی که یکی از شاخصه‌های ابر قدرتی است، هم اکنون برای ایالات متحده آمریکا دچار چالش جدی شده است، واشنگتن در موضوعات متعدد نشان داده که توانمندی لازم برای ایجاد اجماع را ندارد؛ از انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس، که هیچ کشوری حتی اروپا با این کشور همسو نشد، گرفته تا موضوع مربوط به ضمیمه کردن جولان، قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، خروج از برجام، خروج از معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس و بسیاری دیگر از توافقات بین المللی.

چه چیزی موجب افول واشنگتن در جهان شد؟ / وقتی حتی اروپا هم به آمریکا پشت می‌کند!

عابدینی همچنین تاکید می کند که مولفه سوم ابر قدرتی، ایجاد اختلاف در اردوگاه رقبا یا مخالفان است که آمریکا در این زمینه هم ناکام بود، به گونه‌ای که رفتار و کردار واشنگتن سبب شد اردوگاه مخالفان آن به وحدت و انسجام درونی برسد، مانند ایران، روسیه و چین که در تلاش هستند تا وحدتی راهبردی را به دست آورند، در پی آن توافقات ۲۵ ساله‌ای داشته باشند و دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کنند؛ همچنین در شورای امنیت سازمان ملل هم شاهدیم که این سه کشور از سیاست‌ها و راهبرد‌های یکدیگر حمایت می‌کنند که همه این‌ها نشان دهنده افول آمریکاست.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل بین الملل گفت: افول فرآیندی است که آمریکا دچار آن شده است، البته مولفه‌های داخلی واشنگتن هم بی تاثیر نیست، چراکه این کشور حدود ۲۳ تریلیون دلار بدهی فدرال دارد، همچنین ناکارآمدی در مقابله با ویروس کرونا در واشنگتن برای همه افکار عمومی بین المللی مشهود است، تظاهرات ضد بی عدالتی بیش از ۷۰ روز است که در آمریکا استمرار دارد و بیکاری در این کشور به حدود ۴۰ میلیون نفر رسیده، از مولفه‌هایی است که واشنگتن را از درون با مشکل جدی مواجه کرده است.

عابدینی گفت که مولفه‌های داخلی و خارجی آمریکا دست به دست هم داده تا هم افول آمریکا را در برابر دیدگان بین المللی و تحلیلگران قرار دهد و هم انزوای روز افزون ایالات متحده آمریکا را نشان دهد، لذا آمریکا طی ۷۰ سال گذشته به دلیل استفاده از قوه قهریه در زمینه قوه عاقله دچار مشکل جدی شده است.

او همچنین معتقد است که رفتار‌های غیر عقلانی واشنگتن سبب افزایش افول و انزوای بیشتر هیئت حاکمه آمریکا می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
با این اتفاقات در دنیا نباید فکر کنیم آمریکا صددر صد در حال افول و انزوا این یه اشتباه بزرگ برای مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
تا دیروز برجام بد بود که
Iran (Islamic Republic of)
a.b.m
۰۱:۵۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
مرغ کیلویی چنده ؟
Canada
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
کدخدا از بچگی به همین
روش به همه چیز رسیده
حالا در سیاست هم میخواهد پیاده اش کند
که جواب نداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
قیافه ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
حضرت امام خمینی فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است، محض اطلاع شماها کدخدا آدم بزرگ و ابرو دار در روستا بود، طبق آیه 51 سوره مائده به یهود و نصارا نباید پیوند دوستی بست قابل اطمینان نیستند، انزوا آمریکا کجای کاره هر چه میگه نوکرهای اروپایی و بقیه کشورها عمل میکنن گول حرفهای بیخردان داخلی در مورد انزوا را نخوریم خیلی از این آقایون داخلی دستشون با غربی‌ها تو یک کاسه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
ذوق مرگ نشید آخرش حرفش رو به کرسی میشونه
Germany
نرمال
۲۰:۵۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
بریتانیا بلده چیکار کنه...
Russian Federation
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
ما وقتی مسئولان این دولت رو داریم اصلا احتیاج به دشمنی آمریکا نداریم چون حتی در بهترین حالت اقتصادی اینا فقط به عربها میرسند
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۲۰:۱۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۸:۳۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
نباید قوله همراهی نکردن اروپا با امریکا بخوریم،اینها همون ناهستن که از صدام حمایت کردن!
Poland
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
شعار آمریکایی ها در انتخاب ترامپ خطاب به ایران این بود که کلانتر جدیدی به شهر آمده، اما گویا تیر کلانتر جدید هم به سنگ خورده. یکی باید این را به ایشان یادآوری بکنه!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
آمریکا نابود میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
کدخدایی که گمان کرده خدای ده ماست.کدخدانیست بلای ده ماست
Belgium
م ح
۱۵:۵۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
حال که افول آمریکا را شاهدیم ،درس و عبرت بگیریم که انسان و جوامع انسانی‌ بدون اتکال به قدرت لایزال خداوند وبدون پیروی از سیره وروش آخرین و کامل ترین فرستاده خالق بی همتا،سرنوشتی روشن و همراه با سعادت مندی در زندگی دنیوی و سرای جاودان ندارد،ودر نهایت هدر می رود.
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
کدخدا???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
اینهاهمه توطعه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
بنظرم باهمه مخالفتهابابرجام بازخوب شدازاین توافق خارج نشدیم.آقای ظریف دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
جاهلی یا خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
چه خوابی برایتان دیدن مواظب باشید آمریکا و اروپا و مسئول سزسپرده تماما از یک قماش میباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
این انزوا به چه درد ما می خورد ....... هر وقت کل تحریم ها برداشته شد اون وقت که ما بردیم وگرنه کل دنیا هم منزوی شوند تا این تحریم ها هست ما نبرده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
وضعیت امروز ایران چطوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۹
خوب کل دنیا رو سرگرم خودش کرده یه نفر از این دولتی ها بپرس ببینم آیا هدف برجام دقیقا چی بوده آیا در برجام هدفی به عنوان منزوی کردن امریکا وجود داشت امریکا حتی اگر به نتیجه دلخواه خودش نرسه اما خوب وقت میخره یکی بپرسه میوه برجام رو بهمون ندادند چرا به جای خوشحالی کردن های پوشالی از طرف های برجام نمی خواهید به وعده های خودشون عمل کنند
آخرین اخبار