الجزیره: آمریکا بار دیگر در میان متحدان خود در شورای امنیت منزوی شد

پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره ناکامی آمریکا در جلب حمایت متحدان خود برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران را انزوای دوباره واشنگتن در شورای امنیت توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،پایگاه اینترنتی شبکه قطری الجزیره در مطلبی با پرداختن به تلاش آمریکا در راه اندازی مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران، رد درخواست واشنگتن از سوی اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت را انزوای دوباره آمریکا در عرصه بین المللی تعبیر کرد.

الجزیره در ابتدای مطلب خود آورد: آمریکا در حالی منکر مخالفت‌های گسترده با مطالبه فاقد مبنای حقوقی خود علیه ایران است و از آغاز شمارش معکوس ۳۰ روزه مکانیسم ماشه سخن می‌گوید که به فاصله یک هفته بار دیگر در به سرانجام رساندن تصمیم خود علیه ایران در شورای امنیت منزوی شد. مطالبه آمریکا بلافاصله با مخالفت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت مواجه شد. مطالبه‌ای که اکثریت قاطع شورای امنیت آن را اقدامی باطل ارزیابی می‌کنند.

در گزارش الجزیره ناکامی آمریکا در پیشبرد پروژه‌های ضد ایرانی خود اینگونه توصیف می‌شود: ۲۴ ساعت پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا از آغاز شمارش معکوس بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران سخن راند، هم پیمانان دیرینه این کشور یعنی انگلیس، آلمان، فرانسه و بلژیک به همراهی چین از استقبال از این اقدام امتناع ورزیدند. الجزیره به استناد گزارش رویترز یادآور می‌شود که کشور‌هایی از جمله روسیه، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادینه، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس پیشتر نامه‌های در مخالفت با فعال شدن مکانیسم ماشه نوشته اند.


بیشتر بخوانید


آمریکا در حالی که خود توافق هسته‌ای ایران را در سال ۲۰۱۸ زیر پا گذاشت، تهران را ناقض برجام توصیف می‌کند. این همان توافقی است که دونالد ترامپ آن را بدترین توافق‌ها نامید و یکجانبه از آن خارج شد. دیپلمات‌های ارشد سازمان ملل احتمال از سرگیری تحریم‌های ایران از سوی روسیه، چین و بسیاری از کشور‌ها را غیر محتمل می‌دانند.

این در حالی است که مایک پمپئو که در معرکه خودساخته با همراهی ترامپ خود را تنها می‌بیند روز جمعه به پکن و مسکو در خصوص همراهی نکردن با فعال سازی مکانیسم ماشه هشدار داد. مقامات دولتی آمریکا یکی پس از دیگری با نادیده گرفتن مخالفت‌های علنی و گسترده با اقدام یکجانبه خود علیه جمهوری اسلامی ایران، از وجاهت قانونی فعال سازی ماشه می‌گویند. حتی برایان هوک اخراجی نیز از این اظهارنظر‌های یکجانبه جا نمانده و روز جمعه مدعی شد «ما برای برگرداندن تحریم‌های ایران به اجازه کسی نیاز نداریم». هوک که خود از قربانیان کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران است، در ادعایی نه چندان تازه گفت ایران با نقض تعهدات خود ذیل برجام شرط لازم برای به راه اندازی مکانیسم ماشه را محقق کرده است.

بنا به روندی که آمریکا مدعی آن است قرار است تمامی تحریم‌های تعلیق شده سازمان ملل علیه ایران، در نیمه شب ۱۹ سپتامبر و با توسل به مکانیسم ماشه از سر گرفته شود. از نظر جدول زمان بندی رویداد‌های سیاسی، این اقدام درست چند روز پیش از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود.

دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند با توجه به موج گسترده مخالفت‌ها با تصمیم آمریکا، رئیس دوره‌ای شورای امنیت قطعنامه ادامه لغو تحریم‌های ایران را برای رای گیری در شورا مطرح نخواهد کرد. با این حال پمپئو و هوک صراحتا اعلام کردند آمریکا از اندونزی و نیجر به عنوان روسای دوره‌ای شورای امنیت انتظار دارد که پیش نویسی را جهت رای دادن به پیشنهاد مکانیسم ماشه آمریکا ارائه کنند. یکی دیگر از گزینه‌های آمریکا این است که پیش نویس خود را مطرح کرده یا از جمهوری دومینیکن بخواهد که این کار را انجام دهد.

آمریکا با این استدلال که هنوز در قطعنامه شورای امنیت به عنوان عضو برجام معرفی شده، خود را محق به از سرگیری تحریم‌های ایران می‌داند. اما تروئیکایی اروپایی روز پنج شنبه ساعاتی پس از ارائه پیشنهاد آمریکا به شورای امنیت اعلام کردند هرگونه تصمیم و اقدامی که براساس این رویه یا نتیجه احتمالی آن گرفته شود، نیز خنثی خواهد بود.

موج گسترده مخالفت‌ها با تشدید تروریسم اقتصادی دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران و یکه و تنها ماندن آمریکا در میان متحدان دیرینه خود در شورای امنیت برای دومین هفته پیاپی این کشور را در عرصه جهانی به انزوا کشاند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار