توسعه دانش دفاعی نقطه اتکای امنیت ملی

یادداشت زیر به دنبال بررسی توان نظامی کشور در حوزه دانش موشکی نیست بلکه رویکرد آن بررسی اثربخشی و پرداختن به سایه آرام‌بخشی است که از ناحیه توسعه این بخش بر امنیت و اقتدار ایران اسلامی شاهد آن هستیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از روزی که حسن طهرانی مقدم، کلید ساخت اولین نسل از موشک‌های برد کوتاه و بالستیک ایران را در بحبوحه جنگ تحمیلی روشن ساخت تا امروز که ایران به عنوان یکی از قدرت‌های موشکی در جهان مطرح و تاکنون از این ابزار بازدارندگی در مسیر حفظ امنیت ملی و اقتدار منطقه‌ای خویش بهره برده است، راهی طولانی طی شده است که بخش بزرگی از آن را مدیون سال‌های سخت دفاع مقدس و اوج تحریم‌های نظامی جهانی بر علیه کشورمان هستیم.

جوشش غیرت و همت بلند فرزندان ملت در نیرو‌های مسلح کشورمان و دوراندیشی هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سوق دادن دانش پویای فرزندان این مرز و بوم به سوی گسترش توان موشکی، اکنون برگ برنده‌ای برای ایران در عرصه بین‌المللی خلق کرده است که دامنه آن را می‌توان بر تلاش‌های مذبوحانه سران کاخ سفید در ایجاد ایستایی در این حوزه به خوبی ملاحظه کرد.

عرصه توسعه توان موشکی محدود به ساخت موشک‌های سطح به سطح در برد‌های مختلف محدود نشد بلکه ایران در دو عرصه بکارگیری نسل جدید موشک‌های وطنی در حوزه پدافند هوایی و همین طور مقابله با تهدیدات دریایی نیز فعالانه عمل کرد و اکنون به سطحی از توان بازدارندگی در عرصه موشکی دست یافته که دانش در تولید و دقت در اصابت موشک‌ها با تولیدات نظامی کشور‌های پیشرفته جهان برابری و گاه از آن‌ها فراتر رفته است.

این یادداشت به دنبال بررسی توان نظامی کشور در حوزه دانش موشکی نیست بلکه رویکرد آن بررسی اثربخشی و پرداختن به سایه آرام‌بخشی است که از ناحیه توسعه این بخش بر امنیت و اقتدار ایران اسلامی شاهد آن هستیم.

ریشه این قدرت بازدارنده کشورمان در برابر دشمنان منطقه‌ای و جهانی به تصمیم فوق‌العاده‌ای باز می‌گردد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دستوری به قوای مسلح ایران اسلامی خواستار توسعه و گسترش آن در ابعاد مختلف تا رسیدن به آنچه مطلوب کشور و نیاز آنان در خلق یک اقتدار پایدار پیرامون کشورمان است.

حاصل بنایی که شهید طهرانی مقدم و دیگر دلاورمردان عرصه نظامی در این زمینه و بومی‌سازی دانش آن در تمامی جوانب در داخل کشور نهادند، اکنون به حد نابی از یک پختگی عمیق در پایه‌های علمی و فنی رسیده که نمایش بخش کوچک و گوشه‌ای از ابعاد پیدا و پنهان آن، لرزه بر اندام دشمنان این سرزمین می‌اندازد و آن‌ها را در حیرتی عمیق از آنچه ایران بدون کمک دیگر کشور‌ها و تنها با اتکای بر دانش فرزندان خویش و اعتقاد عمیق آنان به راه ولایت بدست آورده وا می‌دارد.


بیشتر بخوانید


از آن جا که دانش نظامی در تمامی حوزه‌ها، حد اعلای تکنولوژی (های‌تک) بشمار می‌رود لذا رسیدن به دانش ساخت و توسعه موشکی از چنان ظرافت‌های پیچیده طراحی و توسعه و ساخت برخوردار است که در درون خویش، استعداد‌ها و تجارب بیکرانی از علم روز در کنار ایده‌پردازی خلاقانه را پرورش داده که حقیقتا عدم بهره‌مندی از این سطح از دانش در دیگر حوزه‌های عمومی، ظلم به کشور است.

وقتی ملتی توانایی علمی و فنی لازم برای ساخت موشک با برد‌هایی فراتر از ۱۵۰۰ کیلومتر و ۲۰۰۰ کیلومتر را بدست می‌آورد و یا به حدی از رشد تخصصی در حوزه فضایی می‌رسد که ماهواره به آسمان می‌فرستد، نباید در حوزه دانش ساخت خودرو و یا دیگر ادوات زندگی توام با رفاه مردم، این حد از وابستگی و وادادگی وجود داشته باشد.

میدان دادن به اندیشه فرزندان این مرز و بوم در راستای ساختن کشور در وجوه گوناگون یک خواسته منطقی و توام با تأمین منافع ملی است. ایستادگی در برابر این خواسته به حق نسل جوان امروز نیز ظلم به آیندگان خواهد بود...

با در پیش بودن رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در آینده‌ای نزدیک که سبب شده آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به هر دری برای جلوگیری از این رخداد بزرگ بکوبند، اتفاقات بی‌نظیری در تقویت اقتدار ملی کشورمان از طریق بروزرسانی بخش‌های مهم و راهبردی نظامی رخ خواهد داد که کارآمدی دانش بومی را در حوزه‌های خودکفایی ارتقا و کیفیت بهره‌گیری از ساخته‌های داخل را نیز ارتقا می‌بخشد.

بی شک عبور و غلبه بر تحریم‌های اقتصادی نیز با اقتدار نظامی ایران در جهانی که مدعیان حقوق انسانی از پرورش گرگ‌هایی همچون داعش و ... باکی ندارد، آسان‌تر خواهد بود.


منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.