رونمایی از پلت فرم تلفن همراه «هیات آنلاین»

با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پلت فرم موبایلی «هیات‌آنلاین» رونمایی شد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، نرم‌افزار «هیات آنلاین» با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از اعضای هیات امنای سامانه «هیئت آنلاین» و حجت الاسلام والمسلمین جلالی معاون سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی شد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با اشاره به اینکه محرم توفیق بزرگی برای ما است اظهار کرد: از خداوند می‌خواهم توفیق دهد تا از برکات اقامه عزای امام حسین (ع) بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه امسال محرم با شیوع بیماری کرونا همزمان شده است بیان کرد: بیماری کرونا موجب شده است تا جمعی از هموطنانمان را از دست دهیم بنابراین از نظر شرعی و قانونی امکان تجمع برای اقامه عزا وجود ندارد اما از طرفی عزای امام حسین (ع) تعطیل‌بردار نیست.

وزیر ارتباطات یادآور شد: وقتی که امکان فیزیکی برای عزاداری وجود ندارد بنابراین باید از امکانات دیگر بهره ببریم و امروز فضای مجازی فرصت بی‌نظیری است که به فرموده رهبر معظم انقلاب می‌توان از آن برای رساندن کلام حق به دنیا استفاده کرد.

صدای محرم امسال بلندتر است

آذری جهرمی افزود: حماسه امام حسین(ع) یکی از حقیقت‌های بارز دنیا است که ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم را نشان می‌دهد، امسال کاری می‌کنیم که صدای محرم بلندتر از سال‌های قبل باشد.

رونمایی از پلت فرم تلفن همراه «هیات آنلاین»

فضای مجازی خیمه بزرگ عزاداری است

وی با اشاره به توصیه علمای بزرگ، مراجع تقلید و مقام معظم رهبری در استفاده از فضای مجازی بیان کرد: بر اساس تصمیم نظام اسلامی در برگزاری برنامه های محرم امسال از فضای مجازی استفاده می‌شود و این موضوع بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است و ما نیز  در کنار آنها تلاش می‌کنیم تا فضای مجازی یک خیمه بزرگ برای عزاداری امام حسین باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: مجموعه «هیات‌آنلاین» هیات‌های مختلفی را برای برگزاری مجازی عزاداری آموزش داده و بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کار را بر عهده گرفته که کار بزرگی است. در این زمینه نیز یک‌هزار هیات در این نرم‌افزار از سراسر کشور ثبت شده‌اند.

آذری جهرمی گفت: امسال از ظرفیت صداوسیما و فضای  مجازی برای برگزاری مراسم عزاداری استفاده می‌شود اما باید سایر اپلیکشن‌ها نیز حاضر باشند تا از هر فضایی برای ترویج صحبت‌ها و برنامه‌های مذهبی استفاده شود.

رونمایی از پلت فرم تلفن همراه «هیات آنلاین»

وی تاکید کرد: عزای محرم باید درهمه پلتفرم‌های پیام‌رسان که مورد استفاده همه مردم دنیاست اقامه  شود، اپلیکشن‌های داخلی باید به عنوان پایه سیستم نیز حاضر باشند. در هر جایی که مردم حضور دارند مانند: توئیتر، اینستاگرام و... عزای امام حسین(ع) اقامه شود.

وزیر ارتباطات گفت: من از افراد فعال فضای مجازی که به عشق امام حسین(ع) دور هم جمع شدند و داوطلبانه  این پروژه را پیش بردند تشکر می‌کنم زیرا اگر این پروژه در قالب پروژه‌های سازمانی قرار می‌گرفت هزینه‌های بسیار سنگینی را تحمیل می‌کرد. البته سامانه های دیگری هم در این زمینه آماده شده است که به تدریج در مورد آن اطلاع رسانی می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: ما هرآنچه در توان داریم در خدمت برگزاری مراسم محرم ارائه می‎دهیم و هر مساعدتی لازم باشد با مجموعه‌ها برای اقامه عزاداری انجام می‌دهیم.

رونمایی از پلت فرم تلفن همراه «هیات آنلاین»

امروز هزارمین هیئت در هیئت آنلاین ثبت شده است

آذری جهرمی تصریح کرد: در خیمه عزای امام حسین علیهم السلام گروه‌های مختلفی کار کرده اند. یکی از این گروه‌ها مجموعه هیئت آنلاین بود که در ماه محرم فعالیت خود را آغاز کرد و موفق بود. با انرژی و انگیزه وارد این فضا شدند. دانه به دانه هیئت‌ها را آموزش داده اند آورده اند تنظیمات را انجام داده اند. اپلیکیشن و بخش سخت افزاری و نرم افزاری کار را پیش بردند و انصافا کار بزرگی انجام دادند. امروز هزارمین هیئت در هیئت آنلاین ثبت شده است. در سراسر کشور هیئت‌ها خود را ثبت کرده اند.


بیشتر بخوانید


در این مراسم اعضای هیئت امنای گزارشی از اقدامات انجام شده را ارائه و چندتن از مداحان اهل بیت (ع) ذکر مصیبت کردند. مهدى شاملو دیگر عضو هیئت امناى هیئت آنلاین گزارشى از زیرساخت فنى این سامانه و پتانسیل هاى آماده شده برای سرویس دهى به مخاطبان میلیونى همزمان را ارائه داد.

شاملو گفت: از تجربیات یک دهه سرویس دهی به مخاطبانمان در سرویس‌های مختلف برای این سامانه بهره بردیم و امروز به لطف خدا و عنایت ائمه اطهار علیهم السلام سرویسی در شان هیئات راه اندازی شده است. از ظرفیتی که برای پوشش مخاطب میلیونی داشتیم به سرعت استفاده کردیم و در حقیقت طراحی اولیه در ماه مبارک رمضان انجام شد. این تجربیات را در امتداد کار قرار دادیم و در حال حاضر پلت فرم هیئت آنلاین آمادگی سرویس دهی به یک میلیون مخاطب همزمان را دارد. بیش از ۱۲۰ سرور در دیتا سنتر‌های شاتل و آسیا تک تهیه شده است.

رونمایی از پلت فرم تلفن همراه «هیات آنلاین»

اعلام همگرایی سازمان تبلیغات اسلامی با هیئت آنلاین

همچنین حجت الاسلام مصطفی جلالی معاون سازمان تبلیغات اسلامی در بخشی از این مراسم اظهار کرد: رونق عزای مجازی سیدالشهدا (ع)  باعث می‌شود با ورود این هیئات اوضاع فضای مجازی متحول شده و این اتفاق منشا خیر و برکت شود.

وی یادآور شد: محتوا‌های دینی، انسانی و فطری باید مسئله اصلی فضای مجازی باشد و در آن توسعه پیدا کند.

جلالی با تاکید بر اینکه حضورش در این مراسم به منزله همگرایی با خادمان هیئت آنلاین است، افزود: می‌خواهیم همه فضا‌های این چنینی را به یکدیگر وصل کنیم. اعتقاد داریم اگر استفاده از ظرفیت‌های حاکمیت پراکنده باشد، اثرگذاری کمتری خواهیم داشت، اما کنار هم قرار گرفتن آن‌ها موثرتر خواهد بود.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: ایده اصلی ما در این فضا است که با همه گروه‌ها و جریان‌ها از جمله «هیئت آنلاین» هم افزایی داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار