معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور مطرح کرد؛

آخرین وضعیت از مناسب سازی و دسترس پذیری شهرهای کشور

جمالی نژاد گفت: تاکید ما این بود که شهر‌ها دوست دار معلولان شوند و فقط در حد حرف نباشد و اقدامات عملی را در حوزه زیرساخت‌های شهری انجام دهند.

مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شهرهایی که مناسب سازی را اجرا کرده‌اند، اظهار کرد: دستورالعمل‌هایی را به تمام شهر‌های کشور ابلاغ کردیم تا اقداماتی را برای دسترس پذیر شدن شهر‌ها برای افراد دارای معلولیت انجام دهند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: تاکید ما این بود که شهر‌ها دوست دار معلولان شوند و فقط در حد حرف نباشد و اقدامات عملی را در حوزه زیرساخت‌های شهری انجام دهند. خوشبختانه مسیر خوبی را بسیاری از کلان‌شهر‌ها در حوزه مناسب سازی آغاز کرده‌اند، به خصوص در شهر تهران، با توجه به اینکه تیم شهرداری از افراد شهرساز تشکیل شده است اقدامات خوبی را آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه چند شهر کشور به عنوان شهر پایلوت انتخاب شدند تا اقداماتی در حوزه مناسب سازی انجام دهند و به عنوان الگوی سایر شهر‌ها باشد، افزود: به عنوان مثال شهر اردکان در استان یزد به عنوان شهر بدون مانع انتخاب شده است و اقدامات خیلی خوبی را در این مسیر انجام می‌دهد. شهر یزد به عنوان شهر دوست‌دار معلول و شهر دسترس پذیر برای معلولان انتخاب شده است و یزد برنامه جامعی برای دسترس پذیری تمامی افراد ارائه داده است.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه اگر تمام برنامه‌های شهر یزد به نتیجه برسد می‌تواند الگوی خوبی برای سایر شهر‌ها باشد، ادامه داد: در بودجه‌های شهرداری‌ها ردیف بودجه‌ای مستمر برای مناسب سازی گذاشته شد متاسفانه فقط اقدامات مقطعی در یک بازه زمانی کوتاه مدت انجام می‌شود و این اقدامات نمی‌تواند اهداف اصلی‌مان برساند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: اقدامات در حوزه مناسب سازی باید مستمر و مداوم باشد و در بودجه سالیانه شهرداری و دیده شود، بودجه شهرداری یزد برای اجرای مناسب سازی افزایش پیدا کرد و امیدوار هستیم برای سایر شهر‌ها نیز این اتفاق محقق شود.

وی گفت: علاوه شهرداری کلان‌شهرها، دستگاه‌های اداری و اجرایی دیگر برای مناسب سازی باید ورود کنند در ابتدا نظر ما این است که ساختمان‌های عمومی ادارات و مجموعه‌های که ارباب رجوع بیشتری دارند مناسب سازی را اجرا کنیم.

جمالی‌نژاد بیان کرد: در جلسات آینده ستاد مناسب سازی قرار است برنامه‌های شهرداری تهران رصد شود تا اقداماتی که انجام دادند را گزارش دهند و برای اقداماتی که باید انجام دهند را برنامه ریزی شود تلاش ما این است که در یک بازه زمانی کوتاه حداقل در اماکن عمومی شهر تهران به خصوص در مراکزی که تردد معلولان بسیار زیاد است مانند فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها، بانک‌ها و ... مناسب سازی را اجرا کنیم. در خود شهر تهران برخی از مناطق را به عنوان مناطق پایلوت برای مناسب سازی انتخاب می‌کنیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در پاسخ به این سوال که چه زمان می‌توان به معلولان قول داد که تردد در تمامی شهر‌های کشور تسهیل‌تر شده است، گفت: اعلام زمان خاص کار سختی است، این یک همکاری جمعی را می‌طلبد. معلولان نباید در خانه هایشان زندانی شوند، اما در حال حاضر حضور معلولان را در سطح جامعه کم می‌بینیم و  دلیل آن آماده نبودن شهر‌ها برای پذیرش افراد دارای معلولیت است.

وی بیان کرد: متاسفانه نگاهی که منجر به اقدامات برای مناسب سازی می‌شود در تمامی دستگاه‌ها یکسان نیست و این کار‌ها را سخت می‌کند چراکه بهزیستی، وزارت کشور و شهرداری به تنهایی نمی‌توانند مناسب سازی را انجام دهند و تمامی دستگاه‌ها باید این اهتمام و دغدغه را  داشته باشد.

جمالی‌نژاد خاطرنشان کرد: حضور پررنگ مدیر شبکه سلامت در جلسات ستاد مناسب سازی و همکاری رسانه‌ها می‌تواند در زمینه فرهنگ سازی کمک کننده باشد و علاوه بر دستگاه‌های اجرایی، سازندگان و انبوه سازان و یا افرادی که دستی در ساخت و ساز دارند این اهتمام را هنگام ساختن مکانی داشته باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار