خدابخشی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مجلس برای بررسی طرح گشایش اقتصادی آماده است

نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه گفت: مجلس درباره طرح گشایش اقتصادی رئیس جمهور آماده بررسی در کمترین زمان ممکن است.

مجلس آماده بررسی طرح گشایش اقتصادی است/ بردن هر موضوع به شورای هماهنگی سران تضعیف مجلس است

محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با تأکید بر اینکه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی از هر طرحی که به نفع مردم باشد، استقبال می‌کند، گفت: مقام معظم رهبری، شورای عالی هماهنگی سران قوا را برای مسائلی که بر سر راهشان مانعی وجود دارد یا فرآیند طولانی امور باعث تأخیر در تصمیم گیری‌ها شود، ایجاد کرده‌اند. مجلس درباره طرح گشایش اقتصادی رئیس جمهور آماده بررسی در کمترین زمان ممکن است و همچنین صاحبنظران و متخصصان مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه برای کندوکاو طرح مذکور حضور دارند تا مصوبات را به نفع مردم ارائه کنند.

او ادامه داد: طرح گشایش اقتصادی رئیس جمهور مرتبط با وظایف کمیسیون برنامه و بودجه است و هیچ مانعی بر سر راه دولت برای ارائه و تصویب این‌گونه پیشنهادها در کمیسیون‌های مجلس وجود ندارد، البته موضوع باید در یک فرآیند شفاف و بدون ابهام رخ دهد تا مردم بی‌اطلاع از آن نباشند.

خدابخشی با تأکید بر اینکه اتفاق یاد شده موجب تضعیف مجلس می‌شود، گفت: امروز کمیسیون برنامه و بودجه موضوع گشایش اقتصادی را در دستور کار قرار داده و وزیر نفت هم دعوت شده است. پیشتر، وزیر نفت بیان می‌کرد که پیشنهاد دهنده و طراح نیست و درباره آن باید از سران سه قوه پرسید.


بیشتر بخوانید


نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات  اظهار کرد: رهبری تصمیم‌های مورد توافق جمعی سران سه قوه را تنفیذ می‌کنند تا برای اجرا برود. حتی یک نفر از سران مخالفت کند، طرح تنفیذ نخواهد شد. انتظار ما از شخص رئیس جمهور و دولت این است که جایگاه مجلس را تضعیف نکند.

خدابخشی یادآور شد: برای نمونه، در رأی اعتماد اخیر وزیر صمت، اعلام شد که ستاد مقابله با کرونا مانع حضور رئیس جمهور در مجلس شده است. اگر مجلس آلوده است، پس باید فکری درباره مجلس داشت و یا باید آن را تعطیل کرد؛ اگر رئیس جمهور مشکوک به کروناست، پس ایشان در جلسات دولت هم نباید شرکت کند. در نتیجه این نوعی توهین و بی توجهی به پارلمان است. البته پیشتر هم معاونان اول دولت‌ها برای رأی اعتماد أمده بودند، اما این دلیل رئیس جمهور، محل اشکال است و از نظر مردم پسندیده نیست. برای پیشبرد کارها باید هر کدام از قوه ها قوی باشد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تأکید کرد: طرح گشایش اقتصادی برای پیش فروش نفت است. تا جایی که بنده اطلاع دارم در شورای عالی هماهنگی سران سه قوه، آقای قالیباف تأکید داشت که باید مجاری قانونی مورد توجه قرار گیرد. مسیر قانونی مشخص است و نظرهای او هم با پیشنهاد رئیس جمهور موافق نبوده است.

خدابخشی با بیان اینکه از جمله ایرادات طرح گشایش اقتصادی بدهکار کردن دولت آینده است، گفت: اسناد فروخته شده حاصل از فروش نفت در همین دولت تسویه نخواهد شد، همچنین مشکل دیگر طی نشدن مسیر قانونی است؛ دولت و آقای روحانی، رئیس جمهور به دنبال این هستند که با طرح چنین پیشنهادهایی و بردن هر موضوع ساده به شورای عالی هماهنگی سران سه قوه، مجلس را دور بزنند. در حالیکه می‌توان از مسیرهای شفاف تصمیم گیری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار