اولیانوف: توسل به مکانیسم ماشه پیامد‌های ناگوارتری برای آمریکا دارد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین می‌گوید توسل آمریکا به مکانیسم ماشه پیامد‌های بسیار بدتری برای این کشور به دنبال دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به اظهارات اخیر مشاور سابق امنیت ملی سابق آمریکا در خصوص راه‌اندازی مکانیسم ماشه، توسل به این ابزار را زمینه ساز دردسر‌های بزرگتر برای واشنگتن دانست.

میخائیل اولیانوف در پیامی در حساب شخصی خود در توئیتر آورد: این بار جان بولتون رویکردی محتاطانه و معقول را از خود نشان داد. به نظر می‌رسد او قانون بومرنگ (قانون عمل و عکس العمل) را متوجه شده است: تلاش (به احتمال زیاد ناموفق) برای حل یک مشکل آمریکا از طریق مکانیسم ماشه می‌تواند منجر به مشکلات بسیاری مهمتری برای ایالات متحده شود.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا استناد ترامپ به بند مربوط به بازگشت فوری تحریم‌ها در قطعنامه ضدایرانی را عامل صدمات طولانی‌مدت و دائمی به حق وتوی آمریکا در شورای امنیت دانست. جان بولتون در مقاله در نشریه وال استریت ژورنال اعلام کرد: «تهدید ترامپ مبنی بر استناد به بند مربوط به بازگشت فوری تحریم‌ها در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) اوباما که ما از آن خارج شده ایم، صدمات طولانی‌مدت و دائمی به حق وتوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد خواهد کرد.»

بیست و پنجم مرداد پس از تلاش‌های فراوان آمریکا برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران، تصویب این قطعنامه ناکام ماند. بر این اساس، تنها کشور دومینیکن و آمریکا به این قطعنامه رای مثبت دادند. یازده کشور عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای ممتنع دادند. همچنین چین و روسیه با مخالفت خود، این قطعنامه را وتو کردند. این قطعنامه برای تصویب نیازمند ۹ رای موافق اعضا و عدم مخالفت ۵ عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا بود.

شکست سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا در شورای امنیت به حدی بود که روزنامه‌های گاردین، فارین پالیسی و شبکه الجزیره آن را سند انزوای آشکار این کشور در مقابل دوست و دشمن توصیف و اذعان کردند انتظار شکستی تا این حد مفتضحانه را برای واشنگتن پیش‌بینی نمی‌کردند.

پس از این شکست سنگین آمریکا به دنبال از سرگیری تحریم های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی از طریق مکانیسم ماشه است. مکانیسمی که از سوی همه طرف های برجام از جمله اتحادیه اروپا آمریکا حقی برای توسل به آن ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار