لوکاشنکو: حاضرم قدرت را در بلاروس تقسیم کنم

رئیس‌جمهور بلاروس گفته است می‌خواهد قدرت را در این کشور با دیگران سهیم شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، اعلام کرد حاضر است قدرت را در این کشور که چند روزی است شاهد ناآرامی و اعتراضات خیابانی شده تقسیم کند.

گفته می‌شود لوکاشنکو این اظهارات را پس از آن بیان کرده که «سیویاتلانا سیاخانوسکا» سیاستمدار مخالف و تبعیدی بلاروس برای هدایت این کشور ابراز تمایل کرده است.

مخالفان لوکاشنکو معتقدند که او در انتخابات ۹ اوت تقلب کرده و با نزدیک به ۸۰ درصد آرا برنده شده است. این ششمین دروه ریاست جمهوری لوکاشنکو محسوب می‌شود. با این حال، لوکاشنکو در دیداری که امروز صبح از یک کارخانه داشت در جمع کارگران گفت هیچ انتخابات ریاست جمهوری دیگری که خواسته مخالفان است در کار نخواهد بود، مگر آنکه او کشته شود.

با این حال، خبرگزاری رسمی «بلتا» به نقل از او نوشت مایل است قدرت را با دیگران سهیم شود و قانون اساسی را تغییر دهد، اما تحت فشار معترضان آمادگی این کار را ندارد. به گفته لوکاشنکو، در حال حاضر کار بر روی تغییر احتمالی قانون اساسی و تقسیم قدرت در میانه راه است.

در این میان، سیاخانوسکا، سیاستمدار مخالف، در سخنرانی ویدئویی از لیتوانی، از افسران امنیتی و انتظامی خواست دولت لوکاشنکو را ترک کنند و گفت رفتار گذشته آن‌ها اگر این کار را انجام دهند مورد بخشش واقع می‌شود. او گفت «من حاضرم این مسئولیت را بپذیرم و رهبری کشور را برعهده بگیرم.»

پیش از انتخابات نیز اعتراضاتی در بلاروس صورت می‌گرفت، اما نتیجه انتخابات دوشنبه گذشته آتش آن را برافروخته‌تر کرد. شهروندان بلاروس به نحوه مدیریت این کشور معترض هستند. پس از انتخابات مینسک -پایتخت این کشور- به همراه چند شهر دیگر با اعتراضات گسترده روبه‌رو شد. بنا بر آمار‌های غیررسمی، اعلام شده حدود هفت هزار نفر در این اعتراضات بازداشت شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار