تمسخر اظهارات پمپئو درباره مکانیسم ماشه در فضای مجازی

کاربران فضای مجازی اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره حق استفاده از مکانیسم ماشه را به سخره گرفتند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، اظهارات «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، درباره حق استفاده کشورش از مکانیسم ماشه علیه ایران با تمسخر کاربران فضای مجازی همراه بوده است.

در پی شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل «مایک پمپئو» و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تلاشند، علی‌رغم آنکه دیگر عضو برجام نیستند، مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال کنند.

در همین راستا پمپئو در پیامی توئیتری نوشته است: «هر زمان باور آمریکا بر این باشد که ایران پایبند به تعهداتش نیست تحریم‌های چندجانبه خود (اسنپ‌بک) را اعمال خواهیم کرد و هیچ کشوری قادر نخواهد بود ما را متوقف سازد.»

اکنون این پیام توئیتری مورد تمسخر بسیاری از کاربران صفحات مجازی قرار گرفته است. به طور مثال کاربری با نام «فرانکلین هریس» نوشت: «شما نمی‌توانید به توافقی اشاره کنید که خودتان از آن خارج شدید.»

استفاده پمپئو از واژه «چندجانبه» و بی‌اعتنایی او بر هرگونه مخالفت به واکنش منفی کاربران انجامیده است.

کاربر دیگری با نام «نیکلاس گراسمن» که مقام استادیاری دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه ایلینوی را دارد، نیز نوشته است: «شکی نیست دیگر کشور‌ها می‌توانند مقابل آمریکا و تحریم‌های چند جانبه‌اش بایستند. آمریکا مختار در وضع تحریم است، اما اختیاری در اجبار دیگر کشور‌ها ندارد.»

او سپس به واژه «چندجانبه» در پیام پمپئو اشاره کرده و می‌گوید: «مفهوم چندجانبه این است، اما برای وزیر امور خارجه آمریکا مفهومی گنک است.»

در جایی دیگر «دنیل لاریسون» مدیرمسئول ارشد مجله «امریکن کانسروتیو» نیز به این واژه واکنش داده و گفته است: «احتمال دارد مشکل پمپئو در یادگیری مفهوم چندجانبه باشد.»

«دن مورفی» خبرنگار سابق بخش غرب آسیا و جنوب آسیا روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» ازاین پیام توئیتری پمپئو به عنوان «یکی از جاهلانه‌ترین عبارات تمامی دوران‌ها از نظر دیپلماتیک» یاد کرده و در صفحه شخصی خود نوشته است: «به گمانم بازی این است که کشور‌های جهان را منحرف سازی تا آزار بیشتری اعمال کنی.»

او همچنین تاکید داشت: «حتی برای این کودن هم کاری ویژه است که یک‌جانبه و با اجبار اتحادیه اروپا، روسیه و چین را وادار به پیشبرد اهداف خود کنیم.»

اظهارات پمپئو در حالی مطرح شده است که بیشتر مقامات بر این باورند که آمریکا حق اظهار نظر درباره مکانیسم ماشه را ندارد. به طور مثال، «آنتونی بلینکن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما با اشاره به خروج دو سال پیش واشنگتن از برجام و عدم امکان استفاده از «مکانیسم ماشه» نوشت که دولت ترامپ باید به توافق هسته‌ای ایران پایبند باشد.

او در پیامی توئیتری نوشت: «راه حل‌های موجود در این قطعنامه در اختیار کشور‌های «شرکت کننده» (اعضای برجام) است. کاخ سفید با خروج از توافق نامه به معنای واقعی کلمه به مشارکت آمریکا در برجام پایان داد. این عاقلانه خواهد بود که به توافقی که فعال و قدرتمند است، پایبند باشیم».

اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه اعلام کرد آمریکا نمی‌تواند با توسل به مکانیسم ماشه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را از سر گیرد.

روز شنبه (۲۵ مرداد) اخباری منتشر شد مبنی بر آنکه تلاش آمریکا برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل ناکام مانده است.

در جلسه رای‌گیری اعضای شورای امنیت، آمریکا با وجود ماه‌ها تلاش دیپلماتیک تنها توانست جمهوری دومینیکن را برای رای دادن به این قطعنامه با خود همراه کند. یازده کشور دیگر عضو شورای امنیت از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند. چین و روسیه هم با رای منفی خود، این قطعنامه را وتو کردند. این قطعنامه برای تصویب نیازمند ۹ رای موافق اعضا و عدم مخالفت ۵ عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا بود.

اندکی بعد از این شکستِ مفتضحانه «مایک پمپئو» از آن به عنوان اشتباهی یاد کرد که جبران خواهد شد و در ادعایی در حساب توییتری خود آورد: «امروز شورای امنیت نتوانست ایران را (برای اقداماتش) پاسخگو کند. این (شکست قطعنامه آمریکا) بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان را قادر به خرید و فروش سلاح‌های مهلک کرد و خواست کشور‌های خاورمیانه را نادیده گرفت. آمریکا کماکان به تلاش برای جبران این اشتباه ادامه خواهد داد.»

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
حرف نزند
بهش میگویند لال
طفلکی میخواهد عرص ادب کند که
من هم هنوز هستم و اخراج نشدم
بگذارید دلش به این حرف ها خوش باشد
آخرین اخبار