انسان‌ها در برزخ به چه‌کاری مشغول هستند؟

انسان‌های مؤمن در بهشت برزخی، رشد کرده و به‌مرور کامل‌تر می‌شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هرچند که دنیا فرصتی برای انجام اعمال صالح است، اما رشد معنوی و تکامل در این مرحله به اتمام نمی‌رسد. عالم برزخ نیز فرصتی را برای انسان‌های مؤمن فراهم می‌کند تا هر کسی به نسبت ایمان و اعمال صالحی که در این دنیا انجام داده، مورد رشد قرار بگیرد و به درجات بالاتری برسد. درواقع با وجود اینکه در عالم برزخ امکان انجام عبادات و کار‌های نیک و خیر برای ما وجود ندارد، اما این فرصت را خدای متعال برای مؤمنان قرار داده تا در آن عالم و پیش از رسیدن قیامت مرحله به مرحله رشد کنند؛ هرچند که رشد و تکامل هر کسی به نسبت و میزان اعمال خیر و خداپسندانه او در دنیا بستگی دارد.

خبرنگار ما در گفت‌وگویی که با حجت‌الاسلام رضا محمدی، محقق قرآنی و پژوهشگر دینی، انجام داده به بررسی شرایط رشد و کمال در عالم برزخ و ویژگی‌های آن عالم پرداخته است. آن طور که این محقق دینی توضیح می‌دهد، همه مؤمنان و کسانی که در دنیا به کار‌های خیر مشغول بوده‌اند، در برزخ در حال تکامل به سر می‌برند. البته هر اندازه کسی در این دنیا بیشتر اعمال انجام بدهد و رشد کند، در عالم برزخ هم به همان اندازه سرعت رشد و تکامل بالاتری از دیگران دارد.

به همین علت است که یکی از دلایل اصلی غبطه خوردن افراد بر یکدیگر همین سرعت رشد و تکامل و بهره‌مند شدن از نعمت‌های ابدی است. در حقیقت پرتو عنایت‌ها و لطف‌های خدای متعال بر مؤمنان می‌تابد و هر کسی در این دنیا توشه پربارتری داشته باشد، در آن عالم هم رشد بیشتر دارد و با سرعتی متناسب با رشد در این عالم، به ساخت و بارگاه قدس الهی نزدیک‌تر می‌شود.

به نسبت همین تقرب به درگاه الهی هم از نعمت‌های بیشتر و بهتری بهره‌مند می‌شود. البته به این موضوع هم باید دقت کنیم که نعمت‌های آن عالم بسیار بالاتر و گواراتر و دوست‌داشتنی‌تر از لذت‌ها و نعمت‌های این دنیا هستند. به قدری که ما در این دنیا نمی‌توانیم به طور عادی آن لذت‌ها و نعمت‌های ابدی را درک کنیم و یا فرض کنیم. به همین دلیل باید هر اندازه می‌توانیم توشه پربارتری از دنیا برداریم تا دچار آن پشیمانی بی‌نهایت نشویم.

رشد و تکامل در برزخ

یکی از سؤالاتی که در مورد عالم برزخ مطرح می‌شود این است که واقعاً ارواح انسان‌ها در آنجا به چه کاری مشغول هستند؟

باید بدانیم که اگر در دنیا کار‌های خیر و نیک انجام بدهیم، پرونده اعمال ما همین جا بسته می‌شود و بعد از مرگ دیگر نمی‌توانیم توشه‌ای از دنیا برداریم. همان طور که در اینجا می‌توانیم کار خیر انجام بدهیم، اختیار داریم که مرتکب گناه هم بشویم. گناهان و خیرات مخصوص به این دنیا است و ربطی به عالم برزخ ندارد. چون این دنیا دار تکلیف است و ما در این محله اختیار داریم و بر طبق اختیار و آزادی عمل خود می‌توانیم هر کاری را انجام بدهیم.

اما بعد از اینکه از دنیا برویم، دیگر اختیار و آزادی عمل از ما گرفته می‌شود و دیگر تکلیفی بر عهده ما نیست. البته این امر طبق برخی از روایت‌ها مخصوص به انسان‌های گناهکار است.

یعنی چه؟

یعنی انسان‌های وارسته در عالم برزخ هم تا اندازه‌ای دارای اختیار عمل هستند. یعنی آن‌ها آزادتر از سایر ارواح انسان‌ها هستند و به عنوان مثال می‌توانند به خانواده خود در این عالم سر بزنند و از احوال آن‌ها جویا شوند. این امکان برای ارواح انسان‌های گناهکار وجود ندارد.


بیشتر بخوانید


تفاوت عالم برزخ با قیامت

با این وجود چه تفاوتی بین بهشت و جهنم برزخی و بهشت و جهنم بعد از قیامت وجود دارد؟

یکی از وجوه تفاوت میان عالم برزخ با عالم قیامت و بعد از آن، این است که در عالم برزخ انسان‌های مؤمن که در دنیا به کار‌های خیر و نیکو مشغول بوده‌اند، امکان رشد و تکامل دارند. درواقع انسان‌هایی که جای آن‌ها در بهشت برزخی است، مثل گناهکاران در جا نمی‌زنند و سکون ندارند. بلکه آن‌ها می‌توانند رشد کنند و به مرور کامل‌تر شوند.

همه مؤمنان همین طور هستند یا فقط گروهی از آن‌ها؟

همه مؤمنان و کسانی که در دنیا به کار‌های خیر مشغول بوده‌اند، همین طور هستند و در حال تکامل به سر می‌برند. البته هر اندازه کسی در این دنیا بیشتر اعمال انجام بدهد و رشد کند، در عالم برزخ هم به همان اندازه سرعت رشد و تکامل بالاتری از دیگران دارد. به همین علت است که یکی از دلایل اصلی غبطه خوردن افراد بر یکدیگر همین سرعت رشد و تکامل و بهره‌مند شدن از نعمت‌های ابدی است.

درواقع پرتو عنایت‌ها و لطف‌های خدای متعال بر مؤمنان می‌تابد و هر کسی در این دنیا توشه پربارتری داشته باشد، در آن عالم هم رشد بیشتر دارد و با سرعتی متناسب با رشد در این عالم، به ساخت و بارگاه قدس الهی نزدیک‌تر می‌شود. به نسبت همین تقرب به درگاه الهی هم از نعمت‌های بیشتر و بهتری بهره‌مند می‌شود.

البته به این موضوع هم باید دقت کنیم که نعمت‌های آن عالم بسیار بالاتر و گواراتر و دوست‌داشتنی‌تر از لذت‌ها و نعمت‌های این دنیا هستند. به قدری که ما در این دنیا نمی‌توانیم به طور عادی آن لذت‌ها و نعمت‌های ابدی را درک کنیم و یا فرض کنیم. به همین دلیل باید هر اندازه می‌توانیم توشه پربارتری از دنیا برداریم تا دچار آن پشیمانی بی‌نهایت نشویم.

تأثیر اعمال خیر در برزخ

برای این رشد در عالم برزخ، آیا باید اعمال خاصی را انجام بدهیم؟

بله. اما این اعمال مربوط به این دنیا است و به برزخ مربوط نمی‌شود. در حقیقت عالم برزخ برای اطاعات و عبادات و کار‌های خیر نیست، چون اصلاً اسباب و لوازم تکلیف و مسئولیتی در آنجا وجود ندارد. با این حال ما با کار‌های خیر و عبادت‌هایمان می‌توانیم مسیر بهره‌مندی از نعمت‌های عالم بعد از مرگ را مهیا کنیم و در عین حال امکان رشد و بیشتر را ایجاد می‌کنیم.

هر کسی به قدر عبادت‌ها و اعمال خوب و خداپسندانه خود از نعمت‌های آن عالم بهره می‌برد و همچنین رشد بیشتر و تکامل سریع‌تری نسبت به سایر مردم خواهد داشت.


بیشتر بخوانید


نعمت‌های معنوی متناسب با خیرات انسان است

آیا این موضوع در آیات قرآن کریم هم مورد تأکید قرار گرفته است؟

بله. خدای متعال در آیات متعددی به رشد و تکامل و بهره‌مندی انسان‌های خیر و مؤمن در عالم بعد زا مرگ اشاره فرموده است. به عنوان مثال در سوره مبارکه مریم می‌فرماید: «لَا یسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُکرَةً وَ عَشِیا؛ در آن جا هرگز گفتار لغو و بیهوده‏اى نمى‏شنوند؛ و جز سلام در آن جا سخنى نیست؛ و هر صبح و شام، روزى آنان در بهشت مقرّر است.»

طبق این آیه بهشتی‌ها هرچه بخواهند هر صبح و شام به آن‌ها داده می‌شود. اما منظور از این نعمت‌ها چیست؟ آیا شباهتی با نعمت‌های دنیایی دارند؟

منظور از موهبت‌ها و نعمت‌هایی که هر صبح و شام به انسان‌ها در بهشت داده می‌شود، هم نعمت‌های مادی است و هم نعمت‌های معنوی. هر بار هم آن‌ها به مراتب بالاتری می‌رسند و رشد کمال را تجربه می‌کنند. حدیثی از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله در این باره عنوان شده مبنی بر اینکه آن حضرت فرموده‌اند: «و تاتیهم طرف الهدایا من الله تعالی لمواقیت الصلاه التی کانوا یصلون فی‌ها فی الدنیا، تسلم علیهم الملائکه؛ هدایای نخبه و جالب از سوی خداوند بزرگ در اوقاتی که در دنیا نماز می‌خواندند به آن‌ها می‌رسد و فرشتگان به آن‌ها سلام و درود می‌فرستد.»

توجه کنید که نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه فرموده‌اند هر زمان که آن‌ها در دنیا نماز می‌خواندند، به آن‌ها نعمت داده می‌شود. این نکته نشان‌دهنده تأثیر نماز و عبادت خدای متعال در بهره‌مندی از نعمت‌های بهشتی است.

همچنین آن حضرت در حدیث دیگری فرموده‌اند: «و الذی انزل الکتاب علی محمد (ص) ان اهل الجنة لیزدادون جمالا و حسنا کما یزدادون فی الدنیا قباحة و هرما: سوگند به خدایی که قرآن را بر محمد (ص) نازل کرده اهل بهشت (هر قدر زمان بر آن‌ها می‌گذرد) جمال و زیبایی‌شان بیشتر می‌شود آن گونه که در دنیا با گذشت زمان زشتی و پیری آن‌ها افزایش می‌یافت.»

منظور از روز و شب در بهشت چیست؟

یک سؤال دیگر در آیه شریفه ایجاد می‌شود، این است که آیا در بهشت شب و روز وجود دارد که خداوند فرموده نعمت‌ها هر صبح و شام به آن‌ها داده می‌شود؟

دقت کنید که بهشت کانون روشنایی و نور است و از این منظر در بهشت شب و روزی وجود ندارد. بلکه انسان‌ها در بهشت همیشه در نور و روشنایی به سر می‌برند. البته این نور در حال کم و زیاد شدن است و با نوسان‌های آن نور اهل بهشت متوجه گذران شب و روز می‌شوند.

به عبارت دیگر از آیات قرآن کریم این مطلب مشخص می‌شود که افراد در بهشت هر چه بخواهند، برای آن‌ها حاضر و آماده خواهد بود. ولی نعمت‌های ویژه‌ای وجود دارد که فقط در زمان‌های معینی به آن‌ها داده می‌شود. این‌ها نعمت‌های مخصوص و ویژه‌ای هستند که علاوه بر نعمت‌هایی که دائماً در دسترس آن‌ها قرار دارد، به آن‌ها در زمان‌های مشخصی داده می‌شود. البته ماهیت آن‌ها را نمی‌توانیم با مادیات دنیایی بسنجیم و درک کنیم.

بهشت برزخی

با این توضیحات آیا درست است نتیجه بگیریم که بهشت برزخی، فرصتی برای تکامل انسان‌های مؤمن است؟

همین طور است. درواقع بهشت در عالم برزخ موقعیتی را برای انسان‌های مؤمن و خداشناس ایجاد می‌کند تا بتوانند در پرتو نعمت‌های الهی قرار بگیرند، هم از نعمت‌های بهشتی بهر ببرند و هم سیر و تکامل و رشدی داشته باشند تا در قیامت که مورد حساب نهایی قرار می‌گیرند، موفق‌تر بوده و از سعادت بیشتری برخوردار شوند.

یکی از آیاتی که به این موضوع اشاره می‌کند، آن است که خدای متعال فرموده است: «إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاء؛ ما آن‌ها را آفرینش نوینى بخشیدیم.»

در برخی از تفاسیر نوشته شده این جمله ممکن است اشاره‌ای به همسران انسان‌های مؤمن در این دنیا باشد که خدای متعال از کرم و لطف خود در آن عالم آفرینش تازه‌ای به آن‌ها می‌دهد و همه آن‌ها در نهایت شادابی، جوانی و تازگی در ظاهر و باطن وارد بهشت می‌شوند. چون طبیعت آن بهشت تکامل و خروج از هر نوع عیب و نقص است.

تفاوت در مراتب انسان‌ها

آیا همه افراد مؤمن در عالم برزخ به یک نسبت رشد و کمال دارند و یا مراتب آن‌ها با یکدیگر متفاوت است؟

رشد و تکامل هر کسی در عالم برزخ این بستگی دارد که چقدر در این دنیا انسان مؤمن‌تر، خداشناس‌تر و پرهیزکارتر بوده. هر قدر انسان در این دنیا با عبادات و توحید انس بیشتری داشته باشد و کار‌های خیر بیشتری انجام بدهد، در آن عالم هم به همان نسبت سریع‌تر رشد می‌کند. به همین دلیل بهشتیان هم در مراتب و موقعیت‌های خود با هم تفاوت دارند. برخی در درجات بالاتری هستند و برخی هم پایین تر. همه هم در آن عالم آگاه هستند که تفاوت در مرتبه آن‌ها به دلیل اعمال آن‌ها در این دنیاست.

همان طور که در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لِکلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُواْ وَ مَا رَبُّک بِغَافِلٍ عَمَّا یعْمَلُونَ؛ و براى هر یک (از این دو دسته) درجات (و مراتبى) است از آنچه عمل کردند و پروردگارت از اعمالى که انجام مى‏دهند، غافل نیست.» به این مفهوم که ارتقای درجه و رتبه هر کسی در بهشت عالم برزخ به این بستگی دارد که درجه ایمان و اعمال صالح او چه اندازه بوده است و هر کسی به قدر اعمالی که در دنیا انجام داده، رتبه پیدا می‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۰۶:۲۵ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
عالم برزخ مثل سالن انتظار ترمینال مسافر بری برای مومنین در بهشت برزخی و کفار در جهنم برزخی می باشد که اثر کارهایشان در دنیا به آنها برسد مثل کسی که پلی برای رضای خدا ساخته باشد تا وقتی آن پل پا برجاست اثر و ثواب آن پل به او می رسد و یا برعکس مثلا کسی که قمارخانه ای دایر کرده تا وقتی پابرجاست اثر و عذاب آن به آن فرد می رسد دقت کنیم عالم برزخ عالم ارواح است که با وقوع قیامت و تکمیل شدن پرونده افراد و ملحق شدن جسم با روح معاد اتفاق می افتد و افرادی هستند که دین به آنها نرسیده مثل قبایل بدوی یا بچه ها یا دیوانگان و امثالهم که اینها در روز قیامت با امتحانی تعیین تکلیف می شوند و عالم برزخ آنها مثل خوابیدن ما می باشد والله اعلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
وام ھایی کہ سوددارند ازنظرامام خمینی سلام اللہ علیہ سودش رباست وربادرحکم جنگ باخداست دربرزخ حق الناس نبرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
کتاب سر نوشت روح نوشته دکتر مایکل نیوتون در این مورد ارزش خوندن داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۱۳ دی ۱۴۰۰
اون دنیا وجود داره قرآن همه چی را داره برامون میگه چرا خودتونا به اون را ه می‌زنید و دچار گناه و معصیت میشید .برادر من اومد به خاب و گفت از ذره ای نمی‌گذرند و در مورد نماز حرف می‌زد برام ....برادرم تازه فوت شده بودند که به خابم اومد وبرای من خیلی تاثیر داشت که دیگه سمت گناه نروم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
بنام خدابرای اموات مومن خودتان واموات بی وارث صلوات هدیه به روح آنان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
خدادراین حدم بنده هاشو زجرنمیده مگه خدا استغفرالله داعشی که اینجوری بخواد ادمارواذیت کنه ما بنده هاشمیم واون براماارزش قاعله فقط بایدتواین دنیا عمالمون نیک باشه همین زیادی سختم نیس
Australia
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
من روح مادربزرگم پدر بزرگم پدرمو خیلی زیاد میبینم روح دایی پدرم و عموی پدرمم دیدم عموی خودمم خیلی واضح میبینمشون در خواب یکی از اقوام دورمون که ادم بسیار بدی بود و اعدام شده بود رو یکبار دیدم که در وسط یک دشت با چند زنجیر به جایی بسته شده و به خواب رفته دشت قرمز رنگ بود تقریبا
Iran (Islamic Republic of)
فواد
۱۱:۱۶ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
انسانهای که دین ندارند و یا دین دیگری بجزء اسلام دارن چطور؟
Iran (Islamic Republic of)
ح اق
۱۷:۳۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۳
آیه قرآن است که میفرماید هرکسی غیر از دین اسلام انتخاب کند از او پذیرفته نیست و جزء زیانکاران است ، البته کسانی که به آیین مسیح و غیره هم هستند به هرحال تا قبل اینکه دین اسلام بیاید از آنها پذیرفته است و از این به بعد باید به دین اسلام رجوع کنند ، هرچند که اسلام از تسلیم بودن در برابر خداوند است ،به هرحال این هم دستور خداوند در قرآن است که باید به دین اسلام گرایش پیدا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
بنده‌خدا
۱۲:۵۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
چند‌سالی‌است‌مادرم‌فوت‌شده‌‌اینقدر‌دلم‌برایش‌تنگ‌شده‌بود
از‌‌خدابا‌گریه‌والتماس‌درخواست‌کردم‌روح‌ان‌را‌ببینم‌خدا‌دعای
من‌گناهکار‌رااجابت‌کرددراتاق‌درحالت‌بیداری‌نشسته بودم
یک‌مرتبه‌‌در‌اتاق‌حاظر‌شد‌ان‌هاله‌ای‌ازنوربودکه‌می‌خواست
مرا‌دراغوش‌بگیردسپاس‌خداوند‌مهربان
Switzerland
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
اینایی که به دنیای پس از مرگ ادعا دارند که انسان اینجوری میشه اونجوری میشه اصلاً نمیشه به حرف و ادعاشون اعتماد کرد چون انسان تا وقتی که خودش با چشمای خودش چیزی رو نبینه نمیتونه به این حرف ها اعتماد کنه.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۲:۵۶ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
راه بهتری رو برای اعتماد پیدا کردن پیدا کن، چون اون موقع دیگه خیلی دیره! (فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لا تعلمون _ اگر نمیدانید، از آگاهان بپرسید!!!)
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۸:۵۹ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
اگه با این طرز فکر از دنیا بریم وای باحالمون ؛این همه آیات و روایات داریم هنوز به معاد اعتقاد نداری!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
با توجه به اینکه این همه در ایات و روایات این مسایل به گوشمون میخوره قطعا راه عاقلانه توجه به اخرت هست.اگر اعتماد نکنی و بعد از حیات دنیوی بت اثبات بشه, فکر نمیکنی که دیگه اونموقع دیره؟
Iran (Islamic Republic of)
شیوا
۰۹:۳۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
خیلی عالی بود ممنون
Netherlands (Kingdom of the)
احسان
۰۷:۳۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
طوری واضح شرح میدن انگار تور لیدر برزخ هستند و هفته ای یکبار میرن و میان!!!!
Iran (Islamic Republic of)
سرشناس
۰۴:۳۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
به نظر من عالم خواب شبیه برزخه و خداوند بالاخره از طریق خواب دیدن انسان هارو یه جورایی اماده میکنه و نشون میده براش که چه عالمی در انتظارشه!
وقتی خواب خوش میبینم چقدر حس خوبی داریم که توی بیداری اصلا نمیچشیم همچین حس خوبی رو و همینطور خواب های بد و ترسناک چقدر ترسناک و سخته که توی بیداری نمیتونیم تصورش کنیم میزان ترسشو و به این صورت بالاخره همه ی ما یه گوشه هایی از عالم برزخ رو دیدیم و حسش میکنیم...
اما خلاصه این فقط حدس منه و شایدهم من اشتباه کنم، و ممکنه کلا برزخ از عالم خواب هم کاملا متفاوت باشه!
خداوند عاقبت همه ما رو بخیر کنه.
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین
۰۲:۳۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
من که میگم چرا توبرزخ یک ساعت میخوابی بعد قیامت میشه چرا
Iran (Islamic Republic of)
مهد
۰۲:۲۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
فقط دلت بهت راس میگه میشه سوارش شد ولی ب جاهای خوب باید کشوندش تا پرواز کرد . خدایا ب بزرگیت قسم گیجیم در این دنیای تکراری خودت دسمونو بگیر هرچند پرروتراز ما پیدا نمیکنی ولی بزرگی بزرگ امیدی امید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
باید طبق قرامین خداوند سبحان زندگی کرد تا نگران آخرت نبود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
چقدر بدبختیم ما آدمها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
تو جهنم باشیم بهتر از این که اینجا زندگی کنیم چه خوشی داریم همش بدبختی زنده باد جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
برای بعضی ها متاسفام که در عالم برزخ هیچ پارتی بازی نيست
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۵۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
ان شالله خدا ما رو در لغزش ها و خطاهای نفسانی دنیا یاری دهد و آمرزیده و با دستان پر هجرت کنیم.
Canada
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
من الان تو برزخ هستم و دارم تخمه میخورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
فرزان
۲۳:۲۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
برزخ فاصله میان قیامت و دنیا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۲۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
تکلیف معلومه یک کار خوبه یک کار هم بد و اختیار داری هر کدوم رو انجام بدی
اگه خوب باشه خدا خشنود میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
چشم برزخی
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۲۳:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
ااااه
فکر میکردم تا الان تو برزخ هستم نگو نیستم والا اینا که گفتی ویژگی های بهشت بود واسه من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
من آدمای بسیار خوبی رو میشناسم که مردن ولی روحشون اجازه نداره بیاد این دنیا ب کسی یر بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
از کجا میدونی روحشون اجازه نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۲:۲۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
من کلا متوجه نشدم همش یه جمله رو تکرار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
چیزی بنام عبادت در جهانی دیگر وجود ندارد
در همین دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۲۱:۵۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
توی برزخ به هرکسی به اندازه لیاقت و ظرفیتش شغل میدن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خدا خیرتان بدهد هم به شما که این مطالب را میگذارید هم به آقای محمدی . اگه امکان دارد از این دست مطالب بیشتر بگذارید . من وقتی خواندم تحت تاثیر قرار گرفتم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
هر شب برزخ را و هر صبح زندگی را تجربه میکنیم .اما بعد از اجل مسمی را فقط خدای علام الغیوب می داند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
مثل الان حتما بیکارم باز
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۵۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خدا بدادمان برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
وحشتناک خدایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
هرچی هست بهتر ازین دنیاست،برزخ همیجاست جهنم همینجاست،همه ادما با کارها و بلایی ک سرشون میاد گناهاشون پاک میسه و میمیرند و عده ای ک مرگ ناگهانی داشتن تو اون برزخ تسویه حساب میکنن ،
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۱۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
یخورده اپشنم برا ادم بدای معمولی میزاشتین
ما که فکر نمیکنم اونقدری که شما گفتی خوب باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
لطفا اینو به مدیران ومسعولین هم بگین شاید یه کم درست بشن که مطمعنم نمیشن چون طمع قدرت وپول این دنیا کورشون کرده
Germany
صفورا
۱۹:۵۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خیلی توضیحات خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۹:۵۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
تو برزخ میرن مسافرت و خوش گذرونی
اخه کی از اونجا اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
اون دنیا وجود داره و بهشت و دوزخ هم حقیقت داره.پس باید از این فرصت محدود دنیا استفاده کنیم نماز بخونیم و گناه نکنیم و دستورات خدا رو اطاعت کنیم تا توی اون دنیا سعادتمند شیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
جالب بود هرچی هست یک چیزی هست حالا با کمی بالا پایین ولی هست
پس مواظب باشیم ضربه نخوریم
اون داداشی که میگه هیچی نیست خدمت تان بگم درست زندگی کنیم حق الناس نکنیم چیزی هم که خدا فرموده انجام بدیم فرض بگیریم چیزی نباشه چیزی از دست ندادیم کمتر خراب کاری یا عشق وحال کردیم ولی اگر بود وای به حالمان پس ریسک نکنیم ...کمی تامل کنیم وبه دستوراتی که خداوند فرموده اطاعت کنیم نماز،صله رحم، حق الناس،روزی حلال،واخرین مطلب حب وعشق اهل بیت علیه السلام
السلام علیک یا صاحب الزمان...
Germany
رضا
۱۸:۱۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
ما همین حالاشم در روز صد دفعه وارد برزخ و قیامت میشیم یعنی به دلیل مشکلات فراوان و طاقت فرسای زندگیمون صد دفعه می‌میریم و زنده میشیم ما کاملا روزی که وارد برزخ بشیم نه شگفتی برامون داره نه چیز دیگه ای ...
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۸:۰۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
ادم یاد بچگی میوفته سر سفره کله پاچه میگفتن بچه مغز نخوری زبون نخوری پاچه نخوری بابات میمیره اما بزرگترا دولپی میخوردن و ترس وتماشا برای بچه میموند برزخ یه اختراع بشره برای اکثریت مبادا مزاحم کیف ولذت اقلیت بشن دست بکشن از سفره بزرگ زندگی وشاهد گنده تر شدن شکم وپر شدن جیب یک عده بشن اخرت یک غلط املایی در انشای زندگی ما نیست دیکته معلمیست برای عقل کوچک دانش اموزان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
کسی تو اون دنیا نرفته ببینه بعد بیاد تعریف کنه که چه اتفاقی افتاده مهم اینه که انسانیت داشته با شیم و سالم زندگی کنیم نه اینکه مثل مسولین که ادعا دارن ولی فقط به فکر این دنیا هستن پس بیایید کمی فکر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
سکینه
۱۷:۳۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
من مادرم سال ۸۶ فوت شد ی بار تو خواب ی اجابی مث بیابون نشانم داد گفت از طلوع تا غروب این خار ها رو می بینی جم می کنیم برای آتیش برام عجیب بود دیگه هیچ وقت تو خواب نشده حرف بزنم باهاش ولی تا چشم کار میکرد بیابون بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
واسه مادرتون خیرات کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
دقیقا مثل این خواب رو برادرم در مورد همسایمون که فوت کرده، دیده بود، چقدر تأمل بر انگیز !!!!!
زیاد براشون خیرات کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
اعمال بدی که کسی به عنوان سنت ایجاد کند کهبعد از مرگ او دیگران انجام دهند گناهش در برزخ به او می‌رسد همچنین کارهای خیر مثل وقف کتاب خوب وفرزند صالح
پرونده اعمال بسته نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
بد باشن دارن عذاب می کشن خوبم باشن بهشت برزخی زندگی می کنن
Iran (Islamic Republic of)
کینگ
۱۶:۳۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
اینا فکرای انسانن هیچ کس نمیدونه وقتی میمیریم چی میشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
سازنده های تلویزیون و موبایل و... مگه ساخته هاشونو بدون دفترچه راهنما و کارشناس و ... رها کردن!؟ که آفریدگار هستی با این عظمت، بدون دفترچه راهنما و کارشناس رها کرده باشه!!!؟؟؟( کتاب های آسمانی همون دفترچه راهنماها و پیامبران هم کارشناسان، کافیه به حرفهاشون گوش بدیم تا بفهمیم، از کجا اومدیم، کجاییم و به کجا میبریم!!!)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
جالبه یه عده هم مثبت زدن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خیلی عالی بود خدا در دنیا و آخرت درجاتتون رو بالا ببره انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
منظور از روز و شب در بهشت چیست؟!!!

بنا بر روایت بزرگان ، بهشتی که روز و شب دارد منظور بهشت برزخ است نه قیامت.... چون بنا بر روایت همین بزرگان ، برزخ فضایی است در همین عالم ...مثلا مومنین و خوبان در آسمان وادی السلام هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۱۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
همه وارد برزخ نمیشن . برزخ محل ورود انسان های بلاتکلیف هست . افرادی که تکلیفشون پیش خدا مشخصه وارد جهنم و بهشت میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
من که هیچی نفهمیدم.درضمن همه ای اینا دروست نیست.فقط باید رفت دید چخبره .فقط خدا وند قاضی خودش مارو آفریده چ گناهکار چ صالح خودشم دروستش میکنه.وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
کاش کلاس نگارش زبان فارسی میرفتی!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
یه خورده حواست جمع کن از لجبازی و چسبندگی به دنیا بیا بیرون تا مطالب به این زیبایی را بفهمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
کاربر محترم . دنیا مزرعهٔ آخرته هر چی بکاری همون رو درو خواهی کرد خداوند سبحان همه جوره حجت رو بر ما تمام کرده پس هیچ راه دررو وجود نداره باید مطابق اوامر الهی زندگی کرد . به قول شاعر: از مکافات عمل غافل مشو _ گندم از گندم بروید جو ز جو .
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۲:۴۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
دوستان بدبختي اين است خوب يا بد درست يا غلط ديگه راه برگشتي نداريم و البته كه خدا به جاي درست كردن كارها به ما اختيار را داده كه هر طوري مي خواهيم خودمون درستش كنيم

اگر خدا توفيق به همه مون بده كه خوب باشيم انشاالله حسرت نخواهيم خورد من فكر مي كنم مطالب بالا خيلي بي راه نباشد پس از خدا مي خوام كه توفيق عبادت و بندگي خودش و خدمت به خلق رابه من و همه خوانندگان بدهد تا در برزخ و قيامت شرمنده و حسرت زده نباشيم و مولايمان حضرت علي و امام حسين به ما به عنوان شيعيانشان افتخار خواهند كرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خوش به سعادت ادمای سالم و دست به خیر و چشم پاک.!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
فکر کنم من در عالم برزخ هم کارتن خاب باشم و گرسنه بخابم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
شما كارتن خوابيد!!!!
تكنولوژي تا كجا پيش رفته!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خدا نکنه گرسنه باشی توروخداادرس بده هموطن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
این چه استدلالیه دیگه؟!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین
۰۲:۳۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
دقیقا درست گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
خیلی با حال گفتی
Iran (Islamic Republic of)
کلثوم کرمیان
۱۲:۳۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
اینجا هم برزخه هم جهنمه هم دروغه هم ریاست هم حیله است هم توهمه هم .........
دیگه چی میخواید
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۱۸:۱۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
از خداوند منان برای شما طلب شفای عاجل دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
بنده هم متوجه نشدم که انسانها در برزخ دقیقا چکار می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
اختلاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
یک نوع پالایش موقتی برای آخرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
آنطور که من شنیدم؛ برزخ مکانی است که انسانها برای رفتن به بهشت یا جهنم آمادگی پیدا میکنند. شما یک طفل تازه متولد شده را درنظر بگیرید، همان روز اول نمیتونیم یک بشقاب چلوکباب به بچه بدهیم تا بخورد، همچنین طاقت سیلی یا ضربه ی شلاق هم ندارد.
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
شنیدن کی بود مانند دیدن؟
صبر کن وقتی رفتی متوجه میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
چی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
یه عدشون میرن پیش اموات آمریکایی دلار خرید و فروش میکنن
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۷:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
منهم همین خیال رو دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
باور کنید شوخی جا داره .
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۳۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
فکنم // دوز بازی میکنن // تا قیامت شروع بشه
Iran (Islamic Republic of)
قنبر
۱۹:۵۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
از نمکدون هم گذشتی یکم دیگه...
داری میشی سنگ نمک(داش دوزی)
United States of America
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
حدس میزنم بازار کار تو برزخ بهتر از اینجا باشه. اگه پارتی بازی نشه.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۲۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خوب عزیزم شما که لالایی بلدی چرا خودت خوابت نمیبره // چرا 27 رصد نزول بانکی میسونید // چرا بدرد این مردم که مشکل مععیشتی دارن و جوانهایشان از بیکاری نمیتونن ازدواج کنن رسیدگی نمیکنید و چرا ........... // جواب بدیهاااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
ای گستاخ برزخ فقط برای عوام هستش خواص و آقایان و آقازاده های ژن خوب مستقیم میرن بهشت دیگه گستاخی نکنیا وگرنه از رو پل پرتت میکنن پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
ماشاالله خوشم اومد.. جواب بدید اگه جراتش دارین..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
ایشون معنیه لالایی شم نمیدونه هموطن عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
مگه کسی که مقاله رو نوشته مفسد اقتصادیه؟؟؟؟؟ چرا از همه طلبکاری شما؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
خب آخرش جواب سؤال رو نداد که
عمل انسان‌ها توی برزخ چیه؟
چکار انجام میدن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۳:۱۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
ارواح‌دور‌هم‌زندگی‌میکنند‌‌و‌خیلی‌از‌این‌دنیا‌بهتره‌انشالله‌نصیبت‌بشه‌بهشت‌برین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
هیچی عزیزم.. اونجام ما فقیرا میریم جهنم آقایون و آقا زاده ها میرن بهشت.. ما میشیم آدم بدها آقایون به اقازادهاشون میگن ببینید اینارو اینا کار بد کردن تو دنیا مستحق عذابن... عینه همینجا
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۰۹:۵۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
من که نفهمیدم بالاخره آدما تو برزخ چیکار می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
همانطور که جنین هم نمیفهمه تو این دنیا چه خبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
نگران نباش روزی خواهی فهمید که دیگه کار از کار گذشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
در کل نفهمیدیم چرا اومدیم نفهمیدیم چطور زندگی کردیم و... میمیریم خلاص