گفت‌وگوی تلفنی لاوروف و پمپئو در خصوص پرونده هسته‌ای ایران

وزرای خارجه روسیه و آمریکا تلفنی با یکدیگر در خصوص پرونده هسته‌ای ایران صحبت کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسکای نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای ایران تلفنی گفتگو کردند.

بر این اساس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در خصوص پیشنهاد روسیه در زمینه برگزاری یک نشست در سازمان ملل متحد در خصوص پرونده ایران تلفنی گفتگو کردند.

طبق اعلام وزارت خارجه روسیه، لاوروف و پمپئو در خصوص پیشنهاد ولادیمیر پوتین در زمینه کاهش تنش‌های فزاینده در مسأله ایران و ایجاد راه‌های تضمین امنیت در خلیج فارس، در کنار نگرانی طرف‌های ذی ربط بحث و تبادل نظر کردند.

گفتنی است بامداد شنبه قطعنامه آمریکایی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با قاطعیت در شورای امنیت شکست خورد و ماه‌ها برنامه‌ریزی، سفر، فشار وسفر‌های پیاپی مقامات این کشور تنها به همراهی یک کشور کوچک با این قطعنامه انجامید.

آمریکا پس از ناکامی در تصویب تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، تاکید کرد با استناد به برجام (علیرغم خروجش از آن) مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد و به این ترتیب تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را باز می‌گرداند. با این حال، بسیاری از حقوقدانان بین المللی می‌گویند این اقدام آمریکا وجهه قانونی ندارد.

این در حالی است که سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با شبکه خبری آلمانی «دی‌پی‌ا» اعلام کرد آمریکا در ماه می‌سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و متعاقبا در هیچ ساختار و فعالیت مربوط به آن مشارکت نکرد؛ بنابراین آمریکا را نمی‌توان به عنوان یکی از اعضای برجام در نظر گرفت. سخنگوی جوزپ بورل تاکید کرده آمریکا نمی‌تواند از ساز و کار‌های ویژه اعضای برجام از جمله مکانیسم ماشه بهره بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار