معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داد؛

توزیع ۵۰۰ هزار بسته حمایتی میان آسیب دیدگان کرونا/ استقرار صد هیات شاخص در بقاع متبرکه

حجت الاسلام عادل گفت:۲۵۰ هزار بسته از محل موقوفات و ۲۵۰ هزار بسته دیگر از محل مشارکت مردمی تهیه و میان کسانی که از کرونا آسیب دیده اند، توزیع می شود.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،حجت الاسلام و المسلمین عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره فضیلت ماه محرم گفت: اهمیت ماه محرم به قدری است که جنگ در این ماه حرام اعلام شد، ولی بنی امیه علیه امام حسین (ع) شمشیر کشید. از امام رضا (ع) نقل شده که ایشان شب اول محرم گریان بودند و به اباسعد گفتند برای هر چیزی ناراحت شدی و خواستی گریه کنی، برای امام حسین(ع) گریه کن.

وی افزود: تمام آزادگان تاریخ از امام حسین(ع) الگو گرفتند و انقلاب ما نیز محصول ظلم ستیزی امام حسین (ع) است. امسال شرایط خاصی ایجاد شده و دشمنان منتطر هستند تا مردم را از فضای محرم جدا کنند. من از همه پزشکان، پرستاران، گروه‌های جهادی و مردم که در تلاش برای حفظ سلامت مردم هستند کمال تشکر را دارم.

حجت الاسلام عادل بیان کرد:ویروس کرونا در شکل عزاداری تغییراتی به وجود آورده است، ما هر لحظه و هر روز به یاد سیدالشهدا هستیم. خود امام حسین(ع) گفته هر وقت آب خوردید من را یاد کنید. زندگی ما شبانه روز با امام حسین (ع) عجین شده است. یک عده می‌گویند بین عقل و احساس تقابلی وجود دارد. گاهی دشمن با چند واسطه حرفش را در زبان ما می‌گذارد. انجام روضه خوانی و عزاداری مهم است، ولی اختلاف و تفرقه بین شیعه، خواسته دشمن است. فصل الخطاب رهبری هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و  انجام عزاداری محرم است، البته شرایط برگزاری جوری نباشد که موجب گسترش ویروس شود.

وی افزود:سال ۹۸ ما ۲۰۰ مرکز افق را با رویکرد فرهنگی در بستر موضوعات اجتماعی راه اندازی کردیم که تا آخر امسال به هزار مرکز می‌رسد. در این مرکز، بخش خدمات اجتماعی بسته‌های معیشتی را در شب عید، نیمه شعبان تحت عنوان تبرکات معنوی، ماه رمضان تحت عنوان ضیافت همدلی، عید غدیر تحت عنوان تبرکات علوی تهیه کرد که جمعا به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان رسید.

حجت الاسلام عادل گفت: ما تولید و توزیع اقلام بهداشتی در ۲۱۷ امامزاده در قرنطینه اجباری در ابتدای سال ۹۹ را داشتیم که گرچه امامزاده‌ها درهایشان به روی زائران بسته بود، اما به معنای تعطیلی خدمات نبود. در مجموع ۱۵ میلیون ماسک و هفتاد هزار لباس پرستاری (گان) تولید شد. یک میلیون و دویست هزار غذای گرم بین نیازمندان، یک میلیون و دویست هزار آبمیوه در بیمارستان‌های کرونایی، ۵ میلیون لیتر مواد ضد عفونی، ۱۵ هزار پتو و ملحفه در بیمارستان ها توزیع کردیم. نیمه شعبان نیز ۴۶۷ کاروان شمیم انتطار، کاروان شادی در ۱۳۶۳ نقطه در سراسر کشور، در ماه رمضان در ۱۵۰ بقعه بدون حضور مردم برنامه داشتیم که توسط رسانه‌ها پوشش داده شد. ۵۰۰ بقعه در شب‌های قدر مراسم داشتند و ۷۵۰ کانال در فضای مجازی راه اندازی شد که حدود ۳۰۰ نفر مُبلغ، تولید محتوای کانال را به صورت متن، کلیپ، صوت، دل نوشته و... تهیه کردند و حدود ۱۶۰ هزار نفر مخاطب فعال کانال بودند.

وی ادامه داد:در دهه کرامت نیز ۱۴۷ کاروان شادی در معابر، محله‌ها و کوچه‌ها داشتیم، اجرای ۴۰۶ مراسم دعای عرفه در بقاع متبرکه داشتیم، در ۱۳۴ بقعه نماز عید قربان و در ۱۶۵ بقعه کاروان شمیم ولایت در عید غدیر را داشتیم.

برنامه‌های سازمان اوقاف برای ماه محرم

حجت الاسلام عادل گفت:سازمان اوقاف با هدف احیاء ظرفیت ها، تطبیق برنامه‌ها با ستاد مهار کرونا، تعیین برنامه‌های جایگزین که تغییر روش اجرای برنامه را دارد، برنامه ریزی و تشکیل جلسه گروه‌های مرجع با وعاظ شاخص کشوری، ذاکران و ستایشگران ملی که بحث تبادل نظر برای برپایی عزاداری دارند، اقدام کرده است.

وی افزود: ما با توجه به مصوبات ستاد کرونا تصمیم گرفتیم که برنامه‌ها در فصای باز اجرا شود برای همین در ۲۰ هزار بقعه متبرکه برنامه خواهیم داشت. استقرار صد هیات شاخص در بقاع متبرکه، اجرای طرح شمیم حسینی که سال گذشته برای اولین بار با هدف اطعام عزاداران حسینی در بسیاری از موقوفات انجام شد و امسال تهیه پانصد هزار بسته ارزاق را بر عهده دارد که ۲۵۰ هزار بسته از محل موقوفات و ۲۵۰ هزار بسته دیگر از محل مشارکات مردمی تهیه می‌شود. ارزش میانگین هر یک از این بسته‌ها کمتر از ۴۵۰ هزار تومان نیست و این بسته‌ها از مراکز افق بقاع متبرکه با حفظ کرامات انسانی به کسانی که از کرونا آسیب دیده اند داده خواهد شد.

رئیس سازمان اوقاف افزود: امسال کمترین طبخ غذای گرم اتفاق می‌افتد، اگر امکان طبخ غذا در مجاورت بیمارستان‌های کرونایی باشد به آن‌ها ارسال می‌شود. توزیع سه میلیون ماسک برای خادمان هیات‌های عزاداری داریم و ما حمایت‌های ویژه‌ای نیز از صد هیات شاخص کشوری برای اجرای مراسم عزاداری در فضای باز مدارس، پادگان‌ها و ورزشگاه‌ها داریم. تعویض پرچم و سیاه پوشی در بیش از هزار بقعه اتفاق می‌افتد. طرح علامتدار ولایت در شب تاسوعا برای یادبود سردار سلیمانی برگزار می‌شود. ما همچنین ارسال تابلو‌های نمایشگاهی شب‌های دلتنگی به ۵۵۰ امامزاده را داریم، همکاری با ۳۵۰۰ نفر از مبلغان بومی و اعزامی از قم، روحانیان مستقر در سازمان اوقاف برای فرستادن به منازل برای اجرای روضه خانگی در پیرامون بقاع متبرکه از دیگر برنامه هاست. هماهنگی با رسانه ملی در دو شبکه سراسری و پوشش مراسم در امامزادگان در شبکه‌های استانی، راه اندازی کاروان‌های عزاداری سیار و برگزاری تعزیه، فعالیت ۷۵۰ کانال در فضای مجازی توسط بقاع شاخص، راه اندازی پویش‌های خانگی در فضای مجازی نظیر روضه‌های خانگی، حمایت از فعالان عرصه مجازی، تولید محتوا از جمله توزیع دو هزار نسخه کتاب «ماه خون گرفته» از اشعار جدید استاد مداح حسین سازگار، پیشکسوت مداحی و برخی کتاب و نرم افزار‌ها را داریم و همچنین طرح ملی هوای کربلا که اولین دوره آموزش گرایش مقتل خوانی برای احیای سنت روضه‌های خانگی است. البته این شرایط به استان‌ها ابلاغ شده و شرایط استان‌ها نیز متفاوت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امسال سوگواره‌های ملی نظیر «نخل برداری یزد»، «تشت گذاری اردبیل» و... انجام می‌شود؟پاسخ داد: این برنامه‌ها ارتباطی با سازمان اوقاف ندارد. خیلی از برنامه‌ها نظایر آنچه شما گفتید و برنامه شیرخوارگان حسینی بر اساس ابلاغیه ستاد مقابله با کرونا امسال برگزار نخواهد شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت از هیات‌های مذهبی افزود: ما پارسال از پانزده هزار مسجد و هیات مذهبی با برگزاری نمایشگاه شمیم حسینی حمایت کردیم. امسال به دلیل وجود تجمع نمایشگاهی برگزار نمی‌شود. در بسیاری از هیات‌های مذهبی پخت و توزیع غذای نذری صورت نمی‌گیرد و در سازمان اوقاف نیز سمت و سو به تهیه بسته‌های ارزاق خواهد بود، زیرا اگر پخت غذا باشد در توزیع غذا به مشکل خواهیم خورد از این روبسته‌های ارزاق خشک به نیازمندان اعطا خواهد شد.

حجت الاسلام عادل گفت:روضه خانگی با کمترین هزینه انجام می‌شود، عمده نکته در جلسات خانگی، حمایت و ترویج فرهنگ عاشورایی و فرهنگ سازی و تشویق افراد است. در این جلسات عدد جمعیت مهم نیست و با حضور دو نفر هم می‌شود جلسات را برگزار کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار